|
Sida 2 av 14
|
|
|---|---|
|
JohanE; nä, är ingen chaffis - gjorde mitt inlägg i ren irritation över de tendenser jag såg i vissa inlägg av folk, som ligger o spärrar trafik (i vänsterfilen) med vilje bara för att de anser sig ha rätt hastighet...ber om ursäkt för OT ;) |
|
|
Grabbers inlägg om att lastbilar bara skiter i bilister är nog tyvärr sant många gånger. Finns väl idioter som kör lastbil precis som det finns idioter som kör personbil. Finns väl gånger då man retar sej till tusen på lastbilarna. Som när de tvunget ska köra ut på en enfilig 90-väg, 200 meter innan jag hade passerat korsningen... /Bellamy |
|
|
JohanE: retar du fel folk så kan du råka ila ut = familj blir ledsen. BMW - Beroende Med Wilja |
|
| Grabber: Var det där ett hot? | |
|
Det är nog ungefär lika irriterande att bromsa helt stopp på 40-60 ton, skifta range, få plocka med 2-3 utväxlingar till, mot att rulla ut i 15-20 km/h genom en korsning som att sitta in en personbil och axa upp till 80-90 på två minuter. Har ni inge bra musik att lyssna på eller riktiga problem att fundera på? ;) |
|
|
Chris87: du får tolka det som du själv vill men det finns idioter där ute på vägarna som kan hitta på det ena o det andra. BMW - Beroende Med Wilja |
|
|
Varför inte se det så här, en lastbil som kör på vägen gör med stor sannolikhet avsevärt mycket mer nytta än du för tillfället, har till skillnad från dig inte så stora möjligheter att köra ikapp förlorad tid och godset på flaket kanske tom är något du kommer ha nytta av när det kommer fram. Sen är det i princip omöjligt att köra ut på en landsväg med en fullt lastad lastbil utan att störa någon. Jag resonerar som så att jag bromsar hellre in en bil än många bilar, speciellt med hänsyn till olycksrisken. Du verkar resonera tvärtom? Det är egoistiskt i mina ögon, har du full koll på vad som händer längre bort? Chauffören tittar troligen 10 gånger längre bort än du ens kan tänka dig och kanske ser en hel klunga bilar närma sig och bestämmer sig därför för att köra ut direkt för att därmed störa mindre. Klockade min till ca 40 sekunder, för 0-50 med 60 ton, på rak väg. Och det är inget gammalt lik... Accelerationssträckan man behöver är ofta längre än man kan se, händer ofta att det är fritt så långt man kan se och precis när man börjar rulla ut så kommer det en bil. I dennas ögon ser det säkert ut som att jag kör ut trots att jag borde sett honom.. |
|
|
De flesta lastbilschaufförer gör säkert sitt bästa och vet vad dom sysslar med även om det de gör kan irritera vanliga bilister en del. Men....det kan inte vara en tillfällighet att tex på E4/E6 från Malmö norrut så är det omkörningsförbud för tunga fordon vid vissa tider på morgon och kväll, när en lastbil ska ta sig om en annan och det tar en hel jävla mil för den att sakta såsa sig förbi den andra så är dom rent ut sagt dumma i huvudet. Bara för att efter omkörningen några mil senare svänga av vid bensinmacken och fika/tanka/etc....det är så man tar sig för pannan....och snacket om att de tjänar tid eller pengar är bara trams. Nu kommer säkert en del att säga att det är utländska lastbilar som gör så men nej, det är faktiskt flest svenska bilar åtminstone de jag råkar ut för i princip dagligen mellan Malmö-Löddeköpinge-Laröd... Frasse |
|
|
Men kör han ut framför en ensam bil och det senare kommer ändå fler bilar så bromsar han ju in ytterligare en till bil istället för att ha väntat fem sekunder för att släppa fram en. Han står ju redan i princip still och väntar. Nej jag resonerar inte tvärs om om du läser det jag skrev ordentligt men jag tycker att de kan använda cellen ibland. Sen när de kommer ikapp, om de nu är tvingade att ligga bakom en bil de inte kan komma om varför inte lägga sig i alla fall tio meter längre bak. De behöver inte markera genom att ligga precis i bakrutan. Att peta på bromsen i det läget för att tända bromsljuset hjälper föga då de omöjligtvis kan se det. Det är dessutom olagligt och livsfarligt att ligga så nära. Så någon måste ju säga till nån gång. Kanske blir det jag och då blir det 30km/h i en uppförsbacke, helst en riktigt lång... Nej, bygg ut järnvägen. ///BMW - Was sonst! |
|
| Med de pressade tidsscheman som är kommer lastbilsförare alltid köra upp nära för att prova att öka farten på framförvarande. Att köra om är nästan alltid omöjligt och det är oftast det enda de kan göra för att påverka sin situation. Sedan har man nog ett helt annat tankesätt när man kör heltid långa sträckor. Det där att släppa någon före innan man åker ut kanske jag gör mer som kör lastbil väldigt sällan. Jämför med att du kommer med en full varuvagn till kassan och det kommer någon med två liter mjölk och en banan. Du släpper kanske den kunden före, men just för att du handlar en gång i veckan. Skulle du däremot jobba heltid med att handla åt gamla pensionärer som inte klarar det själv skulle du säkerligen ta dig genom kassan så fort som möjligt. | |
|
Det där med lastbils omkörnings förbud är lite helt knäppt på visa vägar! T.ex. RV 40 mellan Borås o Göteborg börjar förbud redan innan Bollebygd o hela vägen till Gbg, en sträcka på ca 3 mil med 2 branta backar där förbud gäller likt förbannat! Tror ni att en chaffis med tom/lättlastat lastbil lägger sig i 50kmh i uppförsbacken efter en fullastat lastbil? Tveksamt... Men samma förbud som i Malmö finns även på vissa sträckor i Gbg. Men om nu är tjafset igång så vill jag få svar på några frågor från dom som retar sig på lastbilar som mest. 1. Påfart på motorväg - är det verkligen så jobbigt att ligga på påfarten o hoppas på en mirakel istället för att gassa o komma ut på motorvägen framför lastbilen??? Om lastbil inte flyttar på sig åt sidan så kanske beror det på att den är omkörd samtidigt. Varför kan inte han bromsa? Varför kan du inte gassa? 2. Om ni ska köra om en lastbil på en mindre riksväg (utan eller med liten vägren) varför ligger ni 5m bakom lastbilen? Ni ser ju inget o måste gassa mera för att komma om o då oftast med mötande trafik! Öka avståndet till 50m så hinner ni gassa upp o köra om på "kortare tid i mötande fil" 3. Om ni nu har kört om - varför i h@£$€e ska ni bromsa framför o svänga i första bättre korsning? Jobbigt att ligga bakom nån minut till? 4. Om ni ska till macken - varför envisas ni att parkera era bilar vid lastbils pumpar så att vi kan vraken komma förbi eller tanka? 5. Om det ligger en lastbil 5m bakom dig(du tror att det är 5m men det ofta är mer!) varför tror du han gör det? För att jävlas eller för att "vissa" att han inte har tid eller lust att ligga efter dig? Då självklart måste man jävlas tillbaks istället för att släppa förbi = låta sig köras om även om lastbilen kör för fort. Och om nu gör han/hon det ring polisen så får du se vad dom säger om detta... Ska jag fortsätta? Jag är ledig idag så jag har tid med det. ;) Tyvärr men lika mycket ni stör er på lastbilar lika mycket stör sig lb-chaffisar på er + några gånger till under dagen. Skulle nästan vilja säga/skriva "använd hjärnan istället för ilskan/humör svängningar" o tyvärr... Det gäller ALLA förare o chaufförer. BMW - Beroende Med Wilja |
|
|
1. Det finns många självmordsaspiranter på påfartssträckor som kastar sig ut på motorvägen och tror att de har företräde. 2. Kan inte svara för andra men jag ligger inte fem meter bakom. Vill inte ha stenskott. 3. Finns det plats och tid. Varför inte? Men jag bromsar inte ner efter. Det är störande när folk gör det. Är dock mest bilister som gör så. Minns inte att jag sett nån lastbil som gjort så. 4. Parkerar inte där. Men å andra sidan så är mackar av nån underlig anledning de platser med sämst parkeringsmöjligheter. 5. Börjar tro nu att de gör det för att jävlas. Kan garantera att de gånger jag talar om är kortare än fem meter. Men förklara för mig hur lastbilen ska lyckas med konststycket att köra om på en wireförsedd enfilsväg utan att putta den lilla stackars bilen av vägen. Fortsätt gärna. Jag har semester och det är dåligt väder... ///BMW - Was sonst! |
|
|
5:an har jag inte heller nåt bra förklaring på om nu inte nån kör för sakta... Jag är vraken präst eller professor... För min del när det är en lastbil bakom skulle man kunna tolka "rappa på lite, jag har inte tid med det här". Som försvar för lb-chaffisar kan jag bara tillägga att yrket har blivit ett stressat skit med samma lön som för 5-10 år sedan, drygare böter, jobbigare chefer o speditörer mm mm Antal duktiga o främst svenska chaffisar minskar så räkna med fler svin på vägarna! Idag behövs det ca 500 chaffisar i Sverige o dom finns men dom är inte så dumma på att ta ett underbetald jobb med massa stress o gnäll så då får det bli utländska chauffisar till sist o hur mycket bättre kör inte dom? Märkte att antal rumänska o bulgariska dragare har ökat o märkte att dom kan inte ens backa med sin ekipage! Hur går det rakt fram när det kommer 5cm ny snö? Men kör beteende i trafiken i övrigt har blivit sämre på senaste 5 år o bättre lär det inte bli... BMW - Beroende Med Wilja |
|
|
Grabber: Jag håller helt med om att körbeteendet har blivit sämre och att den utveckling fortsätter. Tyvärr är det ju så att polismyndigheterna i detta land enbart satsar på att stoppa bilister som kör för fort. (Fick förklarat av en högt uppsatt polis att orderna uppifrån är att först och främst prioritera fortkörare). Det är på tiden att de börjar prioritera om; att stoppa folk som skiter i allt vad trafikregler är. |
|
| Jag fick blåsa och visa körkortet igår också :) Men det hör ju också till kategorin lättkontrollerat. Svårare att kolla andra trafikbrott och överträdelser. | |
|
Omkörningsförbud för lastbilar både ja o nej. Skiljer det mer än 5kmh så det tar inte så långt tid men många person-bilister har en tendens att öka hastigheten när dom blir omkörda av en lastbil! Kanske därav förbud? Men flera mil är det inte! Men 5 km kan jag hålla med om... Vid vägbyggen brukar jag själv ligga i vänster filen men ligger inte bredvid en annan lastbil utan kör i lugn o ro så jag sliper gasa o bromsa hela tiden. Det gör inte höra i höger filen för då jämt kommer det en som bara slänger sig in framför o bromsar o sen kommer hans polare. ;) BMW - Beroende Med Wilja |
|
|
falsterbo : Han blev friad i hovrätten... "Bland annat har rätten tittat på en simuleringsfilm för att se hur trafiken påverkats av hans körning och konstaterar att ”hans handlande fått till konsekvens att trafiken som helhet kunnat flyta lättare förbi det hinder som vägarbetet innebar”." Länk |
|
| Har varit chaufför i 20år ungefär och märker av det annorlunda trafikbeteendet också bland mina kollegor,skulle vilja påstå att majoriteten av de som beter sig sämst är de som är ganska "färska",det tar några år att skaffa rutin.Bara för att det sitter en svensk regplåt på lastbilen betyder ej att föraren är svensk!!! Ungefär 80% av alla trailerekipage sitter där utlänningar i!!Håller med om att det är onödigt att svänga ut för tajt framför någon men för oss som sitter bakom ratten varje dag sker det OTALIGA ggr. så vem orkar bry sig??Om en bilist ligger i laglig hastighet så innebär det i praktiken att det går c:a 85 km i timmen.ALLA lastbilar är begränsade till 88 km i timmen så det ska vara omöjligt att köra ifatt ngn. som kör 90 km i timmen,punkt. Om vi ändå håller på och gnäller på varandra så kan vi ju ta upp det genomkorkade i att blinka med helljuset vid omkörning! helsjukt. Det är bara att konstatera att det finns många som gör galet på vägarna ingen nämnd och ingen glömd. | |
|
Det finns dåliga förare av alla kategorier och förmodligen betydligt högre andel hos personbilar än för lastbilar. Det som stör mig mest är när den lastbil som har fartspärren 2 km/h högre än kollegan ska blockera vänsterkörfältet på motorvägen kilometervis vid omkörning. Om nu lastbilschaffisarna är så hänsynsfulla och duktiga att hjälpa till, så förstår jag inte varför inte den omkörde sänker sin hastighet 5 km/h till för att hjälpa sin omkörande kollega. Men icke, prestigen är lika hög bland yrkesförare som alla andra i dessa fall! Ytterligare en stor störning är på E4 runt Stockholm. Trefiliga motorvägar där lastbilar med 80/90 km/h laglig fart ligger kontinuerligt i mitten körfältet på 110 km/h-vägar. Detta fast högerfältet är tomt. Det gäller inte alla, men märkligt stor andel. Det i sin tur tvingar förbikörande kollegor ut i vänsterkörfältet som orsakar köer och vilket i framtiden förmodligen kommer att ge fler omkörningsförbud för lastbilar. Min pappa körde långtradare i stort sett hela sitt yrkesverksamma liv och då kallades de "landsvägens riddare", men det stämmer tyvärr inte idag. Det var alltid roligt att se hur han gjorde sitt bästa för att få trafiken att flyta bra. Tidspressen tror jag inte på, men förmodligen beroende på det betydligt hårdare generella trafiktrycket och stor andel utländska förare som gör att alla slåss för sin plats. |
|
|
Mats : När man är den laglydiga ordentliga chauffören som håller 80 km/h prick på gpsen vilket är den maximalt tillåtna farten för lastbilar med släp så blir det tröttsamt på tex E6an mellan Malmö och Helsingborg där alla trailerdragare från kontinenten kör en bit innan de delar upp sig mellan E6 och E20 släppa gasen varannan minut.... Speciellt när man själv kör ett ekipage som väger 60 ton och bara den lilla ökningen från 75 till 80 tar en liten stund och dödar bränsleförbrukningen. Och ofta brukar de som accepterat min fart på 80 tröttna på att sänka hastigheten hela tiden så de kör också om. Att sänka min fart kommer alltså leda till att flera kommer vilja köra om och det gör inte saken bättre. Nu snackar vi alltså tungt trafikerade vägar, är det en ensam lastbil på gång som ligger i 1 km/h högre fart och jag ser en kö bildas släpper jag... Tidspressen är absolut mer påtaglig idag, det är ett faktum. Om du inte visste det är det en dator som räknar varje minut körtid, och överstiger du med några minuter och polisen stoppar dig inom ca 1½ månad är det ca 3000 böter, per tillfälle. Sånt existerade inte på din fars tid. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.