AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
34.372

Förb***ade dj***a lastbilschaufförer!

Sida 13 av 14
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Falsterbo; det var ju redan ganska trångt i högerfilen där jag kört om några bilar, jag tänkte lägga mig framför lastbilen när han i sista sekunden bestämmer sig för att svänga ut. Det var betydligt närmare en smäll när han trängde sig in efter sin behövliga omkörning.
ST
113
STENFELT
520iA-99,730iA-92
C.Ek: men din omkörning var såklart högst motiverad? strunta i alla andra bara JAG kommer fram? Om det var så nära framför dig så var det väl så att han inte kollade i spegeln ordentligt eller kanske det var så att det du körde fort? Försök själv att bedöma bakomvarande fordons hastighet så upptäcker du att det inte alltid är så lätt.
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
STENFELT; Ja hade jag kört lastbil baserat utifrån det man ser ute på vägarna så hade nog struntat i omkörningar i ganska många fall. I synnerhet precis innan en tvåfilig väg blir enfilig, det tror jag nog ändå de flesta med sunt förnuft håller med om.
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Om den var motiverad känns rätt irrelevant, jag har ändå en bil som inte tar en halvmil på sig att köra om.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Så att du har en bil som inte tar en halvmil på sig att köra om ger dig företräde, tror du? Och rätt att pressa dig om den lastbil som låg kvar i högerfilen och nästan orsaka en olycka, för att sedan skylla på lastbilschauffören? Patetiskt. Det hade varit en helt annan sak om du hade använt bara en smula sunt förnuft och stannat bakom den lastbil som låg kvar i högerfilen. Eftersom du också hann om den andra lastbilen måste det ha varit hyfsat bra bedömning av chauffören, och eftersom din bil är snabbare hade det varit enkelt att vänta till nästa tillfälle att köra om båda lastbilarna.

Även långsammare fordon har rätt att vistas på vägen, och har även rättigheten att få köra om där de bedömer att det är ok. Det är inte lastbilschaufförens fel att du gjorde en felbedömning som höll på att sluta i en olycka.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Så du tycker det är korrekt för en lastbil att köra om precis innan vägen går ihop? Det var inte bara för mig han ställde till det för, bilen han körde om fick bromsa in rätt kraftigt när han skulle tränga sig in framför honom. Men den föraren tyckte säkert att jag var en idiot också.

Ni kan dumförklara mig hur mycket ni vill, jag kommer aldrig förstå meningen med att passera ett lika stort och otympligt fordon bara för att lägga sig framför och fortsätta hålla samma hastighet som man hade innan. Totalt meningslöst.
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Och nej, jag har inget företräde men jag hade nog inte orsakat det rabaldret lastbilen ordnade till.
När lastbilar kör om varandra är det väl för att den omkörande lastbilen håller några km mer i timmen beroende på olika faktorer. Låt oss säga att båda kör samma väg och sträcka om några tiotals mil. Då blir nog skillnaden hos den oftast tidpresseade chauffören nog ganska stor än om han hade legat kvar.

/Bellamy
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Jag har inte sagt att det är korrekt, det är dina ord. Vad den chauffören gör kan du dock inte styra, men du kan styra hur DU beter dig. Hoppas jag. Det är väl fortfarande så att du klämde dig förbi EFTER den lastbil som gjorde en usel omkörning, eller hur? Hur usel är inte din omkörning då? Du orsakade ju att situationen blev än mer farlig, eftersom den omkörde även var tvungen att bromsa hårdare då även du skulle in framför honom. Och sedan har du mage att gnälla på lastbilschauffören, när du såg till att försämra en redan (speciellt enligt dig) dålig situation? Allt bara för att du ovillkorligen SKULLE om just då. Är det fel uppfattat?

_
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Esadh; Till att börja med så kom jag redan i filen, en snabb koll i backspegeln så kör en normalt funtad människa inte ut och påbörjar en omkörning - det gör i varje fall jag inte om jag faktiskt använder backspegeln innan jag byter fil.
Om du läser så hamnade jag mellan två lastbilar, det var inte direkt läge att försöka klämma mig mellan lastbilen och bilen han nyss kört om eftersom det blev extremt trångt där och bilen dessutom var tvungen att bromsa in ytterligare. Jag hamnade alltså mellan den omkörda lastbilen och en framförvarande lastbil.
Jag har absolut ingen övertro på mig själv som bilförare, tycker jag har ganska god självinsikt och jag tycker det är helt idiotiskt agerat som han gjorde i eftermiddagstrafik med så mycket bilar ute på vägarna. Du kanske är en toppenförare som inte tycker att nån annan gör fel men du var inte med i situationen och därför tycker jag inte du behöver sitta och peka finger - vi har alla våra brister och den här tråden handlar uppenbarligen om "Förb***ade dj***a lastbilschaufförer" och jag gav ett inlägg om en om jag tycker uppförde sig idiotiskt. Du vet att de kan fela också va trots att de är yrkeschaufförer? Så ja, jag tycker det är fel uppfattat.
C.Ek: "Till att börja med så kom jag redan i filen, en snabb koll i backspegeln så kör en normalt funtad människa inte ut och påbörjar en omkörning"

Detta är precis vad en lastbil gjorde igår morse på E6:an i höjd med Väröbacka (Varberg). Resultatet blev en trafikolycka. Personbilen som befann sig i det vänstra körfältet smällde rätt in i mittbarriären. Blev ett rejält rökmoln och flög bildelar i alla riktningar. Hoppas verkligen att polisen, på plats, konfiskerade körkortet från den som körde lastbilen, för det var verkligen grov vårdslöshet i trafik.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
C.eK: Varför läser du inte inläggen innan du svarar på dem? Jag har inte någonstans skrivit eller insinuerat att lastbilschauffören har gjort rätt. Däremot tycker jag att du har agerat mer idiotiskt än han. Om du faktiskt läser inläggen (och då gärna ända till slutet) så inser du att det är det jag har skrivit. Hur kommer det sig att du inte gick in på den plats som den idiotiskt agerande chauffören lämnade som en vettig människa skulle ha gjort?
Och fyi; alla tror att de har bra självinsikt, även de som inte har det. Och folk i allmänhet rättfärdigar sina felaktiga beteenden med att andra har gjort fel först. Ungefär som att parkera över två rutor eller på handikapprutor utan tillstånd bara för att någon har slagit upp dörren på ens bil, eller trycka sig in precis framför kofångaren på en bil som man just har kört om för att visa att den minsann skulle ha flyttat sig.

_
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Igen, jag skrev inte att jag hade bra själv insikt utan att den var "ganska god", poängterade även att jag inte har någon övertro på mig själv som bilförare. Måste jag skriva att jag rent utsagt är en usel förare för att du inte ska vrida argumentationen eller?
FYI; trycka in sig framför kofångaren? Alternativet hade varit att smälla mitträcket men då kanske du tyckt att jag fått min kharma?

Det vore onekligen bra om alla vore lika goda förare som dig som uppenbarligen inte hamnar i situationer där du reagerar som några av oss andra.

Nu ska jag gå till jobbet, får hoppas att jag inte får en arg kund efter mig men det kanske jag gjort mig förtjänt av pga min dubbelparkering vid ICA Maxi tidigare i år.
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Chris87; det var säkert bilens fel, han gjorde förmodligen en dum omkörning och har gjort saker tidigare som styrker hans dumma agerande i trafiken. (om vi ska följa esadhs argumentationsmetod alltså)
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Igen, dina ord - trots att du försöker lägga dem i min mun. Jag sa inte att just du hade klämt dig in framförkofångaren eller parkerat illa, det var generella exempel. Men om du tar åt dig så...
Poängen är att du gnällde på någon annan när du i samma situation verkar ha betett dig värre själv. Lite självmål över det. Ta det som en man att folk har fattat det istället för att försöka försvara beteendet.

_
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Det kan inte alls ha varit så att han hade en bil bredvid sig som omöjliggjorde en bra tillbakagång till högerfältet?
Jag menar, en lastbil med last är ju ingen accellerationsraket direkt och luckan han kom från kan ju ha täppts till.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Om han hade försökt göra det så hade han också påtalat detta i ett tidigare skede.

_
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Så du menar att dina "generella" exempel bara råkade tillhöra sådant som du och jag diskuterat i andra trådar? Vilken slump!
Tycker ändå inte att dubbelparkera på en 2000 platsers parkering riktigt kan jämställas med att vara direkt vårdslös i trafiken varpå jag inte tycker de har nån relevans i den här diskussion.
Det är möjligt att jag kunde tvärbromsat och försökt tränga mig där lastbilen var men det var en ganska fullsmockad fil och eftersom jag otaliga ögonblick innan bestämt mig för omkörning och påbörjat den så slutförde jag den. Säg vad du vill, lastbilschauffören tog ett dumt beslut och det är ett faktum i just den här situationen.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Det är rätt, felparkeringar är inte att jämställa med vårdslöshet och är irrelevant i just den situationen. Det var bara ett exempel på självrättfärdighet. Jag kan inte påminna mig om att vi har diskuterat det, bara att vi tjafsade lite skämtsamt om karma fram och tillbaka. Vad jag vet har vi inte diskuterat om att klämma sig in framför bilar för att "straffa" dem heller men jag kan ju ha glömt det...

Men chauffören var absolut vårdslös - där är det ingen tvekan. Jag har inte påstått annat heller.

_
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Bra. Då räcker vi fram kardan och sluter "fred" tycker jag! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.