AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
34.376

Förb***ade dj***a lastbilschaufförer!

Sida 12 av 14
Det är faktiskt sjukt irriterande med folk som inte klarar att hålla hastighetsgränserna utan ska ligga 20-30 km/h under vad man får köra. Tycker absolut att dom ska hålla sig hemma, åtminstone när jag är ute och åker... =)
Visst är det... Men man pratar i tråden oftast om några få km under skyltad hastighet, inte t.ex 40 när det skyltas 70 osv...
Det enda man kan och bör göra när man märker att ett bakomliggande fordon ligger alldeles för nära, är att sänka hastigheten ytterligare för att säkra upp att alla hinner stanna man behöver göra en hastig inbromsning. Det verkar inte som detta förstods helt i tidigare inlägg, och genast så måste man ta till brösttoner osv... sorgligt.

FP
esadh:Jag tror du helt missuppfattat vad som åsyftas med "Är det en enfilig wireförsedd sträcka så höjer du antingen farten eller så ser du till att ha ett betryggande avstånd till bilar framför dig."

Ligger bakomvarande för nära är det enkelt att själv öka avståndet till framförvarande fordon för att öka säkerhetsmarginalen.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Henke Lexus har faktiskt rätt. Jag fick också lära mig att man ska öka avståndet till fordonen framför om den bakom ligger för nära. Det gör man genom att sänka sin egen hastighet.
Den andra delen där han säger att man ska gasa på så antar jag att han menar att den som blir ikappåkt ligger och kör under gällande hastighet.
Rätt?

///BMW - Was sonst!
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Chris87, JohanE:
Ja, så tolkade jag det hela också. Jag ville mest bara veta varför man skulle göra det, men samtidigt - ihop med det andra uttalandet - kunde det lika gärna vara att man skulle gasa för att få jämnare fördelning mellan bilarna. Jag har hur som helst inte hört om att man ska sänka för att utöka ytterligare så jag får ju givetvis kolla det men får man någon i bakluckan bör man ju se till att farten anpassas till avståndet, främst genom att sänka.

JohanE:
Eftersom jag är så otroligt fettrött på att farttallibener hela tiden tror att det är den som kör så fort som möjligt efter begränsningarna som ska bestämma. Så är det INTE. Kommer man ikapp någon som ligger några km/t under begränsningen får man helt enkelt luta sig tillbaka och ta det lugnt tills man kan köra om. Att hetsa framförvarande genom att ligga nära och att tycka att det är den framförvarandes fel och att denne ska flytta sig gör bara att man förstår hur BMW-ägare får sitt dåliga rykte. Det kanske är välförtjänt ändå? I alla fall om man läser vad en del här i forumet skriver.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
folke, Chris87 och JohanE förstod vad jag menade men inte esadh.

Nu lägger jag ner den här diskussionen, det blir för mycket sidospår med diverse pajkastning och konstiga resonemang om hämndlystnad och "den som sa det han var det!"?

JohanE "Den andra delen där han säger att man ska gasa på så antar jag att han menar att den som blir ikappåkt ligger och kör under gällande hastighet.
Rätt?"

Rätt!
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
" "Den andra delen där han säger att man ska gasa på så antar jag att han menar att den som blir ikappåkt ligger och kör under gällande hastighet.
Rätt?"

Rätt!"

Och det är deras rättighet att få ligga strax under gällande begränsning. Du har ingen rättighet att hetsa dem till att öka farten. Du har däremot skyldighet att hålla avståndet. Det är ingen diskussion, det är lagen.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
OT:
Jag är väldigt nyfiken på hur bra lastbilschafförer och budbilschaufförer tjänar.

Någon som vet på ett ungefär? Ja, jag förstår att det beror på övertid, vilken typ av transporter, obekväm arbetstid och så vidare, men i övrigt?

Fullkomligen dräller ju av åkerier och budföretag i Stockholm, måste vara en lönsam bransch? Speciellt mindre budföretag/transportföretag verkar ha ökat dramatiskt.

Man kanske borde köpa sig en lastbil. ;-)
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
I den här undersökningen så framkommer det att det är ganska många som irriterar sig på folk som ligger för nära.
Länk
Även om det där handlar om bilister,

///BMW - Was sonst!
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
mats_epost: det varierar väldigt mycket men allt från 18000kr före skatt uppåt beroende på åkeri o speditör dock är inte så bra betald som många tror med tanken på ansvaret o antal arbetstimmar.

BMW - Beroende Med Wilja
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Jag jobbar heltid, har ett rullande 2 veckors schema, 06-17 fem dagar vecka 1 och 3 dagar vecka 2. Alltid ledig 2 dagar i anslutning till helgen. Jobbar ca 10 timmar övertid per månad och har 3-4 traktamenten per månad. Det resulterar i ca 22000kr netto.

Dock vet jag att Stockholms åkerierna har betydligt högre löner då lokalkännedom i 08 är värdefullt.

// Erik
23000 före skatt är lägsta enligt kollektiv, jag har 24500, men då jobbar jag 35 timmarsvecka och sliter verkligen inte ihjäl mig...
Tack för era svar, intressant. :-)
Men ingen av er äger lastbilen själv och driver det som eget företag?
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
Inte jag iaf.

// Erik
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Tog en roadtrip till Småland häromdagen för att hämta vinterdäck. På vägen hem råkar jag två gånger ut för lastbilschaufförer som beter sig idiotiskt. Närmast att smälla var det vid andra tillfället då jag påbörjar en omkörning av ett antal bilar och precis när filerna börjar gå ihop till enfiligt får en lastbil för sig att han ska påbörja en omkröning av en personbil. Hinner med nöd och näppe med och blir inklämd mellan två lastbilar, inte alls med god marginal. Kan inte idioterna bara hålla sig till högerfilen på motorvägen?
Jo, man kan nästan bli galen ibland... men, som någon annan nämnde tidigare, varför kan inte den som håller på att bli omkörd av en lastbil släppa lite på sin hastighet för att göra det hela smidigare? Den omkörande lastbilen ligger säkert på sin maxhastighet, ändå så ligger (oftast annan lastbil) den som håller på att köras om envist kvar i (antaglien) sin maxhastighet.

Jag menar inte att man skulle vara tvungen att göra det men oj, vad det skulle underlätta för den omkörande.
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
Dem av er som har lite sjövett vet att liten båt väjer för stor båt och motorbåt väjer för segelbåt. Om ni själva tänker er att ni sitter i en liten nätt sportbåt (bil) och långtradaren motsvarar en stor segelbåt så kanske ni får lite större förståelse för att lastbilschaffisarna ibland tar sig lite större friheter?

Dock är det inte okej att vara trafikfarlig för det. Men det är svårt att alltid hålla sig ur vägen och inte hindra annan trafik och samtidigt köra effektivt.

// Erik
Effektiv yrkestrafik:

Länk

:-)

mvh/ Anders
Jesper von Wowern
Filmat i Malmö?

/Jesper von Wowern
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.