AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
34.369

Förb***ade dj***a lastbilschaufförer!

Sida 11 av 14
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
henke lexus:
Om DU hade läst tråden så hade du sett att jag på inget ställe har skrivit att det handlar om en 90-väg.
Hade DU läst tråden hade du sett att jag gärna släpper förbi dem där det går. MEN hur gör jag för att få bort dem utan att gasa ifrån dem på en enfilig wireförsedd sträcka?
Det ska inte hänga på mig som ligger före att få ett acceptabelt avstånd till fordonet bakom, eller tycker du det?

Jag väntar fortfarande på en lång uppförsbacke...

///BMW - Was sonst!
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
"Jag väntar fortfarande på en lång uppförsbacke..."

Det som kommer upp måste alltid komma ner ;)

BMW - Beroende Med Wilja
ST
113
STENFELT
520iA-99,730iA-92
Johan E:Jag har mig veterligen aldrig kört på en 70-klassad 2+1 väg,det förekommer ju att hastigheten begränsas även på dessa men det är i samband med en korsning eller liknande och då finns det ju ingen möjlighet att köra om i alla fall. Kör man saktare än 90 på en sådan väg får man förr eller senare ngn. i baken rätt eller fel men så är det,kolla reg. skylten nästa gång om den är svensk eller ej.Apropå avstånd så kollade jag detta i veckan och tre sekunder för mig i 82 km/h blev en reflexstolpslängd d.v.s 50 meter,jag vet inte om du tycker att det är för nära men det blev inte längre än så.En positiv grej med denna tråden är att ialla fall jag själv har börjat hålla bättre avstånd.Som jag försökt säga tidigare här i tråden kör utlänningarna annorlunda,men det finns också en hel del svenska bilar som ligger på marginalerna. Bromsarna är väsentligt mycket bättre om de sköts på rätt sätt idag,men det är fortfarande ingen ursäkt att ligga för nära men så är det.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Jag har noterat att det är underligt många kvinnor som står för bakluckekurragömma. Det är faktiskt oftare kvinnor än bak- och framvända kepsen-tonåringar, vilket faktiskt förvånar mig en hel del.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Tre sekunder i 82km/h är ~68m. 50m är lite drygt två sekunder.

Sen är det ju så att det är den upplevda säkerheten som gör att det känns tryggt i trafiken och inte den faktiska. Det är förmodligen så att 50m räcker för att det ska kännas bra även om det i många fall inte är tillräckligt för den faktiska.

///BMW - Was sonst!
ST
113
STENFELT
520iA-99,730iA-92
Hade en klocka med sekundvisare som jag mätte med och tre sekunder är ett stolpavstånd. Upprepade detta flera ggr. och fick samma resultat om du sedan räknar matematiskt och får ett annat resultat ska jag inte argumentera mot dig men jag vet att det resultat jag fick stämmer bakom ratten. Om din upplevda säkerhet kan jag ju inte veta något om,ligger jag inte närmare än tresekundersregeln säger gör jag ju inte fel,eller?
STENFELT: Det där med 50m mellan reflexstolpar stämmer inte alltid, även om grundtanken är att det ska stämma.
På riksväg 40 mellan Ulricehamn och Jönköping är det 70 km/h på en del bitar av 2+1 vägen. Varav en ganska lång sträcka med 70 km/h och ett körfält över och förbi Strängseredsjön.
ST
113
STENFELT
520iA-99,730iA-92
Grundtanken med 2+1 väg är att få bort mötesolyckorna och då har endast gamla 90-vägar byggts om,däremot har en del avsnitt blivit höjda till 80 km/h p.g.a ombyggnaden är det 70 så är det oftast enbart 1 fil i varje riktning.Jag vill understryka att jag inte kan med säkerhet säga att det inte finns 2+1 som är begränsad till 70,jag har kört den sträcka du menar och ska kolla nästa gång.Vad gäller stolparna så stämmer de till 90% att det är 50 meter mellan varje.Ser du ngn. med orange reflex betyder det rastplats eller korsning och då sitter nästa tätare för att få rätt avstånd igen.Mäter man mellan två vita är det 50 meter mellan varje.
ST
113
STENFELT
520iA-99,730iA-92
De sträckor som är 70 på rv 40 är i samband med korsningar och liknande den sträcka som är längst är den förbi Strängseredsrasta men då är det några korsningar där också och såvitt jag minns är det bara en fil i varje riktning.
STENFELT: Om du mäter avståndet mellan stolpar, med ett riktigt mätverktyg, kommer du se att det är väldigt få av dem som det är 50m emellan.
Sen ska det vara 100m mellan stolparna på motorvägar, sägs det, men detta varierar också kraftigt.

Har till och med fått höra att det försöks sparas in på pengar genom att placera stolparna längre isär eftersom att ett ökat avstånd på 10-15m vid högre hastigheter är nästintill omöjligt att upptäcka med blotta ögat.
JohanE: "Om DU hade läst tråden så hade du sett att jag på inget ställe har skrivit att det handlar om en 90-väg.
Hade DU läst tråden hade du sett att jag gärna släpper förbi dem där det går. MEN hur gör jag för att få bort dem utan att gasa ifrån dem på en enfilig wireförsedd sträcka?
Det ska inte hänga på mig som ligger före att få ett acceptabelt avstånd till fordonet bakom, eller tycker du det?"

Det finns nog inte så mycket att välja på om du tycker att det ligger en lastbil/långtradare för nära. Är det en enfilig wireförsedd sträcka så höjer du antingen farten eller så ser du till att ha ett betryggande avstånd till bilar framför dig. Men jag kan inte låta bli att undra, varför kör du som en väglus? Det är inte förbjudet att köra under gällande hastighet, det vet jag mycket väl, men jag personligen har aldrig upplevt det du beskriver och jag är för det mesta inte en fartgalning i mina ögon.

Om jag nu skulle köra under gällande hastighet och övrig trafik kör fortare så försöker jag att inte vara i vägen så mycket som möjligt. Kanske det är så att jag är för förstående mot övriga trafikanter och inte alltid försöker hävda min rätt i alla sammanhang, jag vet inte men jag blir då inte förbannad om det skulle dyka upp en långtradare bakom mig för jag antar att det inte är för att jävlas som föraren bakom vill hålla gällande hastighet om jag för tillfället kör lite långsammare.
henke: Nu får du sluta med din ironi, det blir så dumt för en del kan ju tro att du är allvarlig!
videopoac: Jag är INTE ironisk, inte ett endaste dugg i mitt senaste inlägg.

Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Så du är allvarlig i det inlägget? Tragiskt.

Du menar alltså att man "är i vägen" om man inte kör så fort som skyltningen tillåter? Man har med andra ord inte rätt att färdas på vägen om man inte kör fortast tillåtet - det är kontentan av ditt resonemang. Sjukt.
Och om någon leker bakluckekurragömma så är det framförvarande som ska se till att hålla avståndet för att den kör saktare än vad den som kör bakom vill göra?

Har du körkort över huvud taget?

_
ST
113
STENFELT
520iA-99,730iA-92
Chris 87:De personer jag känner som jobbar på svevia har inte sagt annat än att de stolparna ska sitta på50 meter mellan varje.Det känns hursomhelst lite fånigt att tjafsa om 10-20 meters exakthet,de officiella uppgifterna är ju 50 meter så det utgår man ju ifrån.Om det sedan diffar med några meter så gör det väl det,om jag då istället säger att tre sekunder är ett stolpavstånd d.v.s 50-60 meter,nöjd?Jag måste ju fortfarande ha två mätpositioner och då är stolparna en bra referens ung. 50 meter.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Stenfelt: Det kan mycket väl vara så att just där det hänt har varit bara en fil i vardera riktning men att merparten av vägen har varit 2+1-väg. Hur som helst är det fortfarande inget bra argument för att krypa upp i baken på framförvarande.

Henke Lexus: Testa att köra lagligt nån gång så får du se ett och annat.
Jag skulle inte kalla någon väglus som håller hastigheten. Väglus är man då man kör för sakta, vilket i och för sig inte är olagligt. Med vissa undantag, man får inte köra onödigt sakta på motorväg.

///BMW - Was sonst!
ST
113
STENFELT
520iA-99,730iA-92
Är det 2+1 väg är den begränsad till 90 eller ibland 100,jag personligen har aldrig sett en 70-klassad sådan väg,är det 70 så är det p.g.a ett hinder jag har svårt att tänka mig att du kör 70 på en 90-väg.Gör man det bygger man köer och irritation,alla har rätt att köra i den fart man själv vill utom för fort men man bör vara medveten om att det blir så då också.Det är ju ingen ursäkt för att ligga för nära,det är inte så jag menar,problemet blir när jag kommer ifatt någon som kör under 80 på en sådan väg och jag är fullastad så måste jag börja accelerera så att jag har farten med mig när det öppnar upp sig.Det innebär inte att jag ligger kloss an hela tiden.
esadh:
"Så du är allvarlig i det inlägget? Tragiskt.

Du menar alltså att man "är i vägen" om man inte kör så fort som skyltningen tillåter? Man har med andra ord inte rätt att färdas på vägen om man inte kör fortast tillåtet - det är kontentan av ditt resonemang. Sjukt.
Och om någon leker bakluckekurragömma så är det framförvarande som ska se till att hålla avståndet för att den kör saktare än vad den som kör bakom vill göra?

Har du körkort över huvud taget?"

Nej jag menar inte att man inte har rätt att färdas på vägen om man inte håller gällande hastighet. Inte någonstans i mitt inlägg skrev jag det. Det är din horribla slutsats att den som inte håller hastigheten inte har på vägen att göra och den får stå för dig.

Jag menar att om man kör långsammare än gällande hastighet så är det rimligt att man försöker underlätta för övrig trafik som håller gällande hastighet. Och angående "bakluckekurragömma", det är det som jag fick lära mig när jag tog mitt körkort. Om bakomvarande fordon ligger nära så bör man öka avståndet till framförvarande trafik för att minimera risken att bli påkörd bakifrån. Så frågan är snarare den om du har körkort?

Kontentan är att du inte ska dra alltför långtgående slutsatser, och ord som sjuk och tragisk tycker jag passar bättre in på dig.
JohanE: Den som håller gällande hastighet är naturligtvis ingen väglus, och det har jag aldrig påstått. Men den som konstant kör långsammare än gällande hastighet, eller som du säger den som kör för sakta, så tycker jag att epitet väglus passar bra in. Givet förstås att man har ett fordon som det går att hålla gällande hastighet med.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
henke_lexus:
"Och angående "bakluckekurragömma", det är det som jag fick lära mig när jag tog mitt körkort. Om bakomvarande fordon ligger nära så bör man öka avståndet till framförvarande trafik för att minimera risken att bli påkörd bakifrån."
Nu får du förklara lite närmare. Exakt på vilket sätt minskar man risken att bli påkörd bakifrån genom öka avståndet till framförvarande när man har någon nära sin baklucka?

Speciellt denna mening visar att du tycker att man är i vägen (och därmed också inte har rätt att vara det, vilket innebär att de inte har rätt att färdas på vägen) när man kör saktare än hastighetsbegränsningen. Det är ingen slutsats som dras, det är att följa det logiska resonemanget hela vägen.
"Är det en enfilig wireförsedd sträcka så höjer du antingen farten eller så ser du till att ha ett betryggande avstånd till bilar framför dig."
Så det är framförvarande som ska hålla avståndet? Var i trafikförordningen står det? Tror du att någon bilskollärare som skriver under på det? Vem lärde dig att köra bil egentligen? Eftersom du uttryckligen tycker att framförvarande ska hålla avståndet till bakomvarande så måste jag ju undra om du har körkort. Varför undrar du om jag har körkort? För att du är hämndlysten och inte kunde komma på något bättre eller för att du känner ett behov av att uttrycka "den som sa det han var det!"?

Jag vet inte hur du läser inläggen men du måste börja skilja på argument/resonemang och person. Du blandar ihop dessa. Jag kallade ditt resonemang sjukt och tragiskt, och du svarade med att kalla mig sjuk och tragisk. Det är en enorm skillnad!

_
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.