|
Sida 1 av 14
|
|
|---|---|
|
Varför måste de envisas med att köra ut med sina ekipage när jag kommer som ensam bil på en wiresträcka med en fil där sikten ibland kan vara flera kilometer. Det tar ju hela enfiliga sträckan att bara komma upp till 60m/h. Varför kan de inte vänta fem sekunder med att köra ut så jag kan passera först. Jag förstår att de måste ut om det kommer många bilar men när man är ensam... Likaså i cirkulationsplatser. Det är precis som att de gör det med flit. Och varför måste de, om jag ligger och kör precis efter hastighetsgränsen, ligga en meter bakom bilen. Jag längtar till den gången då jag får en sån bakom mig och det blir en uppförsbacke. Då ska jag banne mig lägga mig i 30 till dess det börjar stiga och först då ska jag börja gasa, då är man i alla fall av med dem ett tag. Jag tycker det här har blivit mer och mer vanligt. Likaså busschaufförer. Usch... ///BMW - Was sonst! | |
|
Kör inte vanligtvis lastbil, men de få gånger jag gör det förstår jag mycket varför saker är som dom är. In i en cirkulationsplats, tar en stund att rulla igång. T.o.m. de som åker in i rondellen efter blir ilskna på att de inte kan gasa igenom som vanligt.. Lång stigning fullastad. Kommer ifatt husvagnsekipage i 60km/h. Man håller gasen i botten så länge det bara går, köra om är en omöjlighet. Klart irriterande och skulle någon ligga i 30 och hindra skulle då jag bli ganska less. Varför reta sig på sånna saker i en lätt och smidig personbil som ganska lätt kommer förbi och axar snabbt o.s.v. Visa gärna lite respekt och hjälp tyngre fordon. Jag släpper t.o.m. in tunga ekipage från vänster i korsningar för att de ska slippa stanna i snöslask o.s.v. Så enkelt och tar bara några sekunder av mitt liv mot att försöka backa ett 24m-ekipage mot trafiken i värsta fall. Man får oftast en vinkning tillbaka och trafiken flyter mycket bättre. Alla borde få uppleva det från andra sidan, särskilt som de flesta vill ha sina varor snabbt och från hela världen. Helst ända fram till dörren. |
|
|
Jag tror du missuppfattade mitt inlägg. Jag håller med om det du skriver och förstår också varför de gör som de gör, oftast. Det är det andra som jag stör mig på. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Nej, i exemplet med påfarten är det ju klart att man inte ska åka ut med ett tungt ekipage. Det är ju samma sak där, 5 sek av sitt liv att vänta. Av alla förare av tunga fordon tycker jag nästan busschaufförer är med o krånglar mest. De borde få rimliga turlistor att köra efter. De är ofta inblandade i olyckor med tunga fordon och det är ju faktiskt levande människor i lasten. |
|
|
Jag håller med Anders-72 att man bör hjälpa lastbilschaufförer i den mån man kan. I exempelvis rondeller vid mycket trafik brukar jag släppa fram väntande ekipage. Det tar ju en stund att dra igång igen och det är inte lika lätt som för en personbil att bara sticka mellan. Sen lite OT, så tycker jag att vanliga personbilsbilister som ligger några meter bakom bara retar mej till tusen. Har utvecklat det till en sport att gärna ligga några km undre hastighetsgränsen alternativ stå på hejdaren för att markera idiotin. Känns mindre lockande att få några ton i baken vid en tvärnit. /Bellamy |
|
|
Bellamy - du skrev det inte men har du blinkat först med bromsljusen för att markera att du inte gillar att ha bilen klistrad som ett frimärke innan du "står på hejdaren"? Ökar möjligheten att de förstår varför du reagerar... Håller annars helt med dig; har blivit upphunnen av "folk i farten" när jag kört om, trots att jag själva kanske inte helt följt rådande hastighetsbestämmelser, men i de fall de snällt saktat in på rimligt avstånd bakom mig har de blivit belönade med att jag gjort min omkörning lite fortfare. I de fall de trott de kan trycka mig åt sidan... ja. Låt oss säga att de inte kom fortare förbi. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Ni läser inte det jag skrev ordentligt. Det jag menar handlar inte om mycket trafik. Det är när det är jag och lastbilschauffören helt ensamma. I rusningstrafik har jag full förståelse för deras beteende men inte när vi är ensamma. Då ser jag deras beteende som provocerande, egoistiskt och hänsynslöst. Det skulle isåfall vara det sista jag skrev om lastbilar en meter bakom, det händer förstås oavsett trafikmängd. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Efter att ha sett avsnittet ut Top Gear där de skulle köra en långtradare mellan två städer insåg jag hur komplext det verklgen är och vilket bry det kan vara när man tvingas bromsa och förlora fart. Eller som någon uttryckte det i programmet "dont EVER brake in front of a lorry" :-) Personligen retar jag mig mycket mer på egoistiska lastbilar som blockerar dubbelfiliga vägar vid vägarbeten men det är en annan topic. |
|
| Jag fattar inte de lastbilschaufförer som envisas med att köra om andra långtradare. Det tar sån jäkla tid och sen bara för att lägga sig precis framför den omkörda långtradaren och hålla samma hastighet. Meningslöst och irriterande! | |
| Folk som är kassa på att läsa av backspegeln o flytta på sig har inte i trafiken att göra. Flytta på er - i tid, så man inte behöver bromsa ner! | |
|
Sani: Är du lastbilschaufför eller vad syftar inlägget till. Jag hängde inte riktigt med där. Inte så enkelt att köra åt sidan på 2+1 väg när man ligger på 1:an... ///BMW - Was sonst! |
|
| Det där med att de ligger precis bakom när du kör i laglig hastighet. Har du kollat med GPS då. De flesta hastighetsmätare visar ju betydligt mer och om det är på 90-väg kan det ju vara att lastbilen ligger på 88km/h. | |
|
Jag har kollat min flera gånger mot gps och den visar på millimetern riktigt. Dessutom brukar jag med laglig fart mena ca. en mätarnål ovanför strecket. Så laglig fart plus lite lite till. ///BMW - Was sonst! |
|
| De flesta lastbilsekipage ligger väl på slät väg på något under 90 km/h. De som är tyngre eller har mindre motor sackar såklart mer i motlut. Därav upplevs det ju som att en omkörande lastbil lägger sig i samma fart efteråt om stigningen tar slut. Men om bilarna ska långt förstår jag fullt frustrationen i att ligga bakom en bil som sackar mer i motluten. Den omkörande tjänar ingenting förrän nästa motlut helt enkelt. Det går inte att jämföra med personbilskörning ö.h.t. | |
|
C.Ek : Anledningen till att lastbilar kör om varandra är av precis samma anledning som vanliga bilister - lastbilen framför kör långsammare än vad man själv gör. Kanske inte mycket, men ex. 5 km långsammare gör en del i tid om t.ex båda ska 60 mil på samma motorväg. /Bellamy |
|
|
För tunglastbil med släp gäller max 80 km/h, men det är få som håller det. Håller jag 80 km/h (GPS) med personbil och släp ligger det alltid långtradare precis bakom och pressar. Till och med varit med om att de blinkar med helljuset då de antagligen anser att jag kör för långsamt, nu när det införts omkörningsförbud på E6:an söder om Göteborg inom vissa tidsintervall under dagen. Länk |
|
| Åkeribranchen är så konkurrensutsatt och pressad idag att det styr betydligt mer än de få hastighetskontroller som görs. I.o.f.s är det ju enkelt att kolla hastighetsöverträdelser upp till en månad efteråt via diagramblad eller kort, men jag vet inte om det går att tilldela böter med det som underlag. Ett åkeri som alltid håller max 80km/h blir tyvärr bortkonkurrerat från marknaden. Vissa arbetsgivare vill även att förarna kör utöver lagstadgad tid. Böterna är alltid förarens personligen i ev. kontroll. De får ju säga nej, men då ses de som obekväma i arbetsgivarens ögon. Ett riktigt svineri eg. | |
|
Efter jag avancerat från moped har jag aldrig haft ett problem med lastbilar som ligger nära bakom mig. Med detta vill jag inte påstå att jag jämt kör fort utan att även de dagar man ligger i lugn och ro och bara glider fram så ligger de sällan och sniffar tätt bakom mig. Även att de skulle köra ut mitt i vägen, när de skulle kunna vänta har jag inte heller problem med. Jag har snarare en extra positiv bild av lastbilschaufförer som till skillnad från personbilisterna brukar släppa förbi mig och hjälpa till vid omkörningen snarare än tvärtom. Tycker det är extra snällt av dem att flytta sina 60 ton ut i väggrenen i god tid. Kan det spela in att jag åker oftare på två hjul mot fyra som jag har en annan bild, eller har jag bara tur? __________ Mvh Grelle |
|
|
JohanE: jag har en väldigt bra tips till dig! Sälj bilen/ar o klipp itu ditt körkort! Ska du jävlas med folk så gör du bara din familj ledsen! Till ämnet nu då jag själv kör lastbil(månad ut!)... "Varför måste de envisas med att köra ut med sina ekipage när jag kommer som ensam bil"? Svaret är enkel! För dom skiter i det! Varför? Därför att många små bilar kör ut framför en lastbil som måste bromsa bara för att personbilen ska svänga av i nästa korsning! Kan inte han vänta då? Ögat för ögat, tand för tand - ungefär så... Rondell: börja blinka som det vore en korsning så märker du skillnaden! Omkörningar: vissa går till kyrkan varje söndag o tror att dom vinner plats i första raden på Jesus Forever festivalen på att köra 88 o köra om en annan lastbil som kör 87. Övrigt fakta: det tar tid att får rullning på skiten! T.ex. med min Scania 420hk, trailer dragare utan trailer kör jag ifrån en E34 518 med 4 pappskallar i o kommer upp till 90 inom 8 sek. Med fullastad trailer o ca 44ton totalt tar det för mig 1,5-2 min att komma upp i 80 från stilla stående. Är man trött o stressad så gör man misstag... Vad är det för skillnad mellan en lastbilschaufför och en lastbilsförare? - En chaufför ser man aldrig för att egentligen så finns det inga såna eller så märks dom inte. Bussars kör sätt: börja åka kollektivt så kanske förstår du mer... Dom har tider att hålla o kan inte bara stanna o pinka när det klämmer! BMW - Beroende Med Wilja |
|
|
Grabber: Det var det sämsta tipset jag hört faktiskt. Varför blir min familj ledsen? Sen tror inte jag att du heller läst mitt första inlägg och förstått vad jag menar. Eller så uttrycker du dig bara klumpigt i ditt inlägg. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Jag förstår Grabber helt och fullt. Personbilister ställer till mycket mer förtret för lastbilsförare än de skitsaker som personbilsförare retar sig på. Och däri ligger kanske beteendet att åka ut före en ensam personbil. Föraren vet att han inte kommer bli tackad för det i en omvänd situation. Jag kör något tungt fordon ytterst sporadiskt, men om jag gjorde det dagligen i långa skift skulle nog "personbilsförare" hamna i ett alldeles litet eget fack. Kanske en undermapp till kategorin: Folk som har svårt att sätta sig in i andras problem och världar ;) BMW 518 med folk i: Ca 16 kg/hk Scania+trailer lastad: Ca 105kg/hk Scania dragbil: Ca 15-16kg/hk (och med smidiga växlingar möjlighet att ligga nära effekttopp konstant) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.