AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.516

Torkarproblem E39 Touring

bo
116
bosabengt
540 Touring -00
Hej!

Jag har två problem:

1: torkararmarna i framrutan går ner för långt. Och hamnar på plasten nedanför rutan. Läste om något relä som kan vara bränt, men under ena kupefiltret satt ju flera relän och inga markeringar på vad som gick till vad.
Hur ska jag göra??

2: Torkararmen bak vill inte röra sig alls. Det har knäppt till i den några ggr när jag tryckt på "spaken" vid ratten. VAr sitter alla säkringar i bilen? Finns ju några till höger i bagaget men det kan ju inte vara alla.
Någon som kan ha en lösning på problemet? Kan även inte heller ta bort torkararmen och vill inte bruka våld eftersom allt sitter i rutan.

Tackar för svar!
Hej!

1. vet ej

2. det finns säkringar även i handskfacket, du får ta ner nån plastbit i taket på facket har jag för mig, mwen jag tycker det låter som att genomföringen på bakluckan har gett upp, kan du inte rör armen så är det nog byte som gäller, har för mig att de inte är så dyra på Schmiedmann.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om du öppnar glasluckan, kan du vrida torkararmen då? Annars går det ibland att få igång den genom att sätta en skiftnyckel på medbringararmen på insidan och vrida fram och tillbaka. Lite WD-40 kan nog leta sig in om man blåser på flödigt.
bo
116
bosabengt
540 Touring -00
Har kollat säkringarna och det är ju lite svårt att kolla dem, trångt å jävligt och sen står ju alla spec på tyska. Fattar nästan inget.
Men alla såg hela ut.

Torkararmen går att röra men går jävligt trögt.
Testade att försöka vrida den runda plattan där "stryrpinnen" ska sitta men den gick inte att röra. MEd försökte bara lite med en mejsel.
Men den plattan roterar inte när jag trycker på knappen.

Inget som vet det här med torkarna framme?

Och hur ska jag nu göra??
Si
102
SimonK
520iaT-03 e39
Är det inte så att glaslucka måste vara stängd för att motor (plattan) skall snurra.
Få torkararmen att röra sig fritt innan du bryr sig om att leta andra fel...motor kan ta skada och säkring brinna av om inte armen följer ned
det kan kanske gå att få genomföringen att röra sig tillfälligt med WD40 eller liknande, annars rekommenderar jag en ny: Länk

kostar inte mer än 400 om din bil är nyare än 03/98
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, min hade fastnat så att den inte gick att dra runt med torkararmen utan att bryta sönder den. Efter att ha motionerat den med skiftnyckel har den varit lös ett år. Det är nog olika hur illa ärgat det är i lagringen.
Mo
55
Morten81
525iA Touring -04 E39
Reläet till torkarna är brunt/beige. Kostar några hundra på BMW, köp nytt först så ser du lätt vilket du ska byta.

Ang. bakrutetorkaren så brukar den rosta fast. Spruta i lite olja och rör på armen för hand. (Går att göra när man öppnar shoppingluckan). Min blev jättemycket bättre efter att jag gjorde detta.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Du tror inte att torkaren fram släppt lite från axeln? Jag skulle lossa muttern under täckbrickan och justera viloläget. Det borde räcka..

//Lasse
bo
116
bosabengt
540 Touring -00
Tack för alla svar.

Jag ska hitta mitt WD40 och sen smöja och försöka få den att röra sig utan problem.
Men jag undrar om det är så att glasluckan måste vara stängd för att armen ska röra på sig.

SÅ det med torkarna fram är ett beige relä, hmm fanns nog flera beige relän där. Jag tog bort ett å ett å luktade och kollade men hittade inga fel. Ska man bara chansa att köpa ett?

Eller kan man justera dvs ta bort armen och sätta den högre upp på splines. Fast det är ju lite fusk istället för att åtgärda källan till problemet ju.

Hmm, borde du inte kunna testa genom att ta bort ett efter ett av de Beige reläen tills torkarna slutar fungera, så vet du ju vilket det är sen?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Torkararmen ska gå lätt i luckan när den är öppen. Sätt en skiftnyckel på medbringaren på insidan och vrid.
bo
116
bosabengt
540 Touring -00
visste kan jag ta bort relä för relä men jag vill ju inte få upp några felkoder eller att nåt ska gå sönder när jag bara testar lite huxflux.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag skruvade isär genomföringen och rengjorde grundligt och dränkte i propelleraxelfett. Har funkat fint sen dess. :)
Minns ej hur jag gjorde men det var enkelt. En liten insex eller torx var det i underkant av plastbiten som sitter ytterst för att få loss allt.
bo
116
bosabengt
540 Touring -00
du skruvade isär genomföringen, vilken genomföring??
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Öh, jag tog loss axeln menar jag.
bo
116
bosabengt
540 Touring -00
okej. På min är det så rostigt att det inte gick ta bort axeln/armen. Men jag måste smörja först men hittade inte mitt WD40.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.