AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.196

318 drar för mycket bensin

Hejsan, köpte en bmw e30 318 från 92 härom dagen, när jag var påväg hem med den så tyckte jag att den drog för mycket soppa, ungefär 1l i 100km/h, det tycker jag är lite för mycket, om man jämför med min 325 som bara drar 0,8 i 110 ungefär. Så jag kollade under huven och upptäckte en spricka i insugsgummit, så jag tänkte att det var det som var felet, så jag tätade den, men de blev inget bättre. Så jag läste runt lite på nätet och jag har testat att koppla ur lmm, den gick lite sämre utan den, men inte så mycket tyckte jag(kan de va den?), jag gjorde även rent den, men inget blev bättre. Så läste jag att det kunde vara fel på tempgivaren, men jag hittar fan inte på den..(bild skulle uppskattas!), sen har jag inte kollat så mycket mer då jag inte meckat så mycket bil innan.

Såå, är det nån vänlig själ som kan hjälpa mig med mitt problem, för inte ska den dra så mycket bensin?
Tycker även den låter som en diesel på tomgång, ska det vara så?
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Lite läsning:
Länk
Länk
Länk

Några tips:
* testa om din lambdasond fungerar som den skall
* kolla bränsletrycket

//Göran
Mätte upp lambdasonden, tror jag gjorde rätt och den visade 0.2 volt när jag varvade ca 2000/2500. Provade även att köra utan den inkopplad, och det var ingen större skillnad tyckte jag. Kan det vara den som strular?
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Mät upp spänningen från lambdasonden med en digital multimeter. Med varm lambdasond skall spänningen variera mellan ca 0,4 V och 1 V hela tiden.

Har du gjort nomal service på bilen? Bytt stift, luftfilter etc?

Om den knackar finns risk för att den lider av M40-motorns svaghet: sliten kamaxel. Den försämrar gångegenskaperna och varvvilligheten, säkert även bränsleekonomin. Testa att söka på M40 här på Forumet så hittar du mer att läsa om de problemen.

//Göran
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.