AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.587

GPS antenn...Var?

Gu
124
Guebo
330d Touring -04
Har en 330d touring -04 med M-paket. Undrar var GPS antennen (MK4) sitter? Har varit inne i undermenyerna och ser att den listar 8 sateliter men noll i värde. Har haft sporadiska täckningar men misstänker nu kabelbrott på antennenkabeln eller att atennen är kass. Läste på något engelskt forum att antennen skulle sitta i spoilern på bakluckan. Någon som kan verifiera att detta stämmer? Är det svårt att demontera den? Var hittar man en ny antenn? Kanske man kan sätta en annan och bättre?
Gu
124
Guebo
330d Touring -04
Får väl söka vidare själv då. Stod ganska luddigt på den där engelska sajten så får se om jag hittar mer info innan jag ger mig på att demontera spoilern.
Ba
396
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
Neue Klasse Silver beställd
GPS antennen sitter i "hajantennen" på taket. Kolla på RealOEM

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
Gu
124
Guebo
330d Touring -04
Har ingen "hajantenn", sitter en stavantenn på taket bakre delen av bilen. Fick för mig att denna antennen är för bilradion. Någon som vet var GPS-antennen sitter? Var inne på RealOEM och sökte men blev inte klokare ändå.
mo
36
mogge5
320i limos 2004
Hej på min 04 320 så tror jag att den ditter i bakrutan för i instrutionsboken står det att inga metallföremål får ligga på hatthyllan bak
Ba
396
Bavaria1
Att inga metallföremål bör ligga på hatthyllan är nog för att du skall slippa få dessa i huvet vid inbromsning/kollision.
Radioantennen sitter i rutan, GPS/Telefon dito sitter i takantenn.

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
Ba
396
Bavaria1
OK då är jag felinformerad.
Guebo: Ring din lokala BMW handlare, dom skall kunna detta om var den är placerad.

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Angående metallföremål på hatthyllan. En ytterligare anledning att inte ha dylika där är att de kan skada trådarna på insidan av rutan vilket kan resultera i sämre radiomottagning samt förlust av bakrute värme.
mo
36
mogge5
320i limos 2004
Hej bavaria. Jag har ingen takantenn så jag undrar vart gps tel sitter ?
Ba
396
Bavaria1
Samma svar som till "Guebo", ring din BMW handlare, de kan detta. Om du inte finner svaret i RealOEM.

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
mo
36
mogge5
320i limos 2004
Tack!!
Gu
124
Guebo
330d Touring -04
Ja jag antar att jag får besöka en BMW-handlare. Känns knäppt att börja demontera en massa saker utan att säkert veta. Brukar serva bilen hos Åke Persson i Valleberga. Han är duktig på mycket men jag tvivlar på att han vet var antennen sitter. Får väl bli en tur till Malmö.
Gu
124
Guebo
330d Touring -04
Väcker denna tråden till liv igen. Har inte lagt så värst mycket krut på detta. Min antenn lär sitta i spoilern högst upp på bakluckan (touring).

Det lär vara ganska bökigt att komma åt denna så jag funderade över att först kanske testa med en antenn från Kjell & Company men då dyker ju frågan upp vad kontakten till Navin heter? Det är en MKIV.

Tänkte prova att koppla loss den inbyggda antennen vid Navboxen, koppla på en annan och får jag detta att fungera kanske jag skiter helt och hållet i att försöka ta mig in bakom spoiler utan istället placera den nya antennen någon annanstans.
Visa användare
48
waijlson
420d Coupé -14
Hej kan bekräfta att gps antennen sitter vid bakluckan under spiken till bromsljuset, här finns också någon typ av kopplingabox som binder samman atenn kablarna. Upptäckte allt detta hos glasmästaren:)
Visa användare
48
waijlson
420d Coupé -14
Hej kan bekräfta att gps antennen sitter vid bakluckan under kåpan/ skärmen/ plåten till bromsljuset högst upp, här finns också någon typ av kopplingabox som binder samman atenn kablarna. Upptäckte allt detta hos glasmästaren:)      
Gu
600
Gunnar530
740iA -01 (Okt -00)
Jeep GC Limited 4,7L -01(Sep -00)
Japp, WDS säger under takspoilern på E46 Touring

/Gunnar
/Svart(303/9) 740iA
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.