AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.773

E34, Kan det vara urtrampningslagret?

Be
25
Berntsson
525i Vanos -92
Hejsan!

Det låter ett konstigt "knackande" ljud ifrån bilen, men när ja trycker ner kopplingen så försvinner det. Är detta urtrampningslagret som behöver bytas?

Hur allvarligt är detta? tacksam för svar :)
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Det låter precis som ett dåligt urtramningslager. Ljudet vid dåligt urtrampningslager brukar va ett malande lite rasslande ljus, men kan säkert uttrycka sig på flera sätt
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hihi, har knappen för "Skriv nytt inlägg" hakat upp sig? :-)
Länk
Länk

Knackandet finns bara alltså när urtrampningslagret är obelastat? Kan det vara "vandrande bottenstock"? Fanns väl mest på äldre Getrag-lådor om jag minns rätt (och tror det sitter en ZF-låda i din bil). Ideén med att det kunde vara något med växellådan var att problemet försvinner när du frikopplar dvs tar bort länken mellan motor och växellåda.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror du har blandat ihop lagrena lite. Urtrampningslagret borde det varit om det låter när kopplingen är nedtryckt. Nu handlar det nog om ett annat lager.

Sök på urtrampningslager och läs trådarna, där ser du att många får samma svar som jag ger dig här. Om det är tyst när du frikopplar så är det nog ett annat.

En prisuppgift jag fick på vad det kostar att byta urtrampningslager hos BMW var 5500kr, men det var några år sedan.

Berntsson
525i Vanos -92
Det är iaf vad jag har fått som förslag att det kan vara av folk som ja snackat med (Urtrampningslagret).

Ja som sagt, när ja kopplar så försvinner det knackande ljudet.
När ja släpper upp kopplingen så börjar det.
Ja tror även att det ökar i takt med varvtalet också, men eftersom jag har ett ganska präktigt motorljud som bedövar öronen en del, så är ja ej säker. Men tror det.
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Låter det bara på tomgång? Tystnar det om du gasar till lite så tippar jag på svänghjulet. Annars är väl växellådans ingående lager troligast.
Visa användare
352
M-killen
Bmw 528im-00
Detta fenomen har jag oxå haft på min gamla m5 91a. Men de kom fram till att det var ingående axel i lådan vars lager var dåligt o inte utrampningslagret. För mig det ska vara så att det ska låta när man trycker ner kopplingen om utrampningslagret är dåligt, Alltså belasta det som nån sa här. På min var det tyst när jag frikoppla o lät när jag släppte upp kopplingen.

M-killen
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
När jag hade liknande problem så visade det sig att det var hela kopplingen, som behövde bytas. Men i fråga om arbete så tror jag inte skiljer så mycket att byta hela kopplingen, när man redan plockat bort så mycket. Men i materialkostnad är det ju en viss skillnad.

Men sån otur behöver du ju inte ha. Jag tror som de två ovan mig att det är lagret på ingående axel.

Berntsson
525i Vanos -92
Okej, ja kanske. Jag hoppas inte det är nåt allvarligt, precis köpt bilen :/

Vad går det på att laga inre lagret då? Om man lämnar in den?

Förresten, en annan fråga.... vad tror ni om att köpa en annan 525 och ha som reservdelsbil. Ja menar kostar dom 5tusen spänn ställer man av dom, plockar lampor osv?? Är det bra idé ?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Arbetet är nog ganska jämförbart oavsett del du ska byta, men jag är inte helt säker. Men som jag uppfattat det så är det ju alla delar som måste plockas bort och senare sättas tillbaka som tar tid och kostar pengar.

Skulle nog tro mellan 2500-5000kr beroende på vilken bilfirma som gör det.

13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Som flera säger, mycket möjligt det är ingående lager. Men kan också vara delar av koppling, svänghjul eller kanske urtrampningslagret (men troligtvis inte) - precis som nämnts tidigare i tråden. Och nu när jag kollat upp att din växellåda är ZF, så är det antagligen inte något med bottenstocken heller (vill minnas att det var mest på Getrag-lådorna).

Oavsett vilket del det är, så måste lådan ned. Och då passar man på att byta de delar man kommer åt därinne (själva delarna är inte så dyra - det är arbetet som Grelle säger som kostar).

Får man tag i en mycket billig och lämplig 525i (som tex är smälld men vars flertalet mekaniska komponenter är i bra skicka) och har en lämplig (gratis) plats att förvara den på samt plats och möjlighet att meka själv - så varför inte. Annars kan man nog avvakta lite och samla på sig lite erfarenhet kring bilen om du nyss inhandlat den och få en känsla för vad som kan tänkas behövas.
Be
25
Berntsson
525i Vanos -92
Vad kostar en helt ny koppling?

och om ja vill ha 18" tums fälgar. hur vet ja vilka ja kan köpa på blocket?

ja kan inget om bult storlekar o sånt.... och ja vet inte om mått :(
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Prisexempel (Schmiedmann) : 1400 SEK
Länk

Angående fälgarna, kolla din tråd
Länk
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Värt att tänka på är att om det nu är en Getrag låda så går dom för kaffepengar. Har själv tillomed skänkt bort getrag lådor och köpt fullt fungerande lådor för 200-700kr...

ZF kostar lite mer. Hade personligen skaffat en ny låda o smällt dit. Tar inte många timmar o byta låda.
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Beroende på bilens skick och hur mycket du tänker skruva själv skulle nog jag överväga att acceptera oljudet och glatt köra vidare. Är det något allvarligt så lär det ju märkas tids nog ändå. Växellåds-oljud kan låta lääänge innan det händer nåt...

Kolla att det finns tillräckligt med växellådsolja skadar ju dock inte.
Be
25
Berntsson
525i Vanos -92
Ja ja tänkte köra in o höra med en verkstad, de bör ju kunna säga vad det är för fel genom bara att lyssna på ljudet hehe...

En fråga ja har är, om man ska byta hjullager på en Bmw 325iCoupé (Vanos) , hjullager bak höger. Har fått prisuppgift på materialet 600 men vet inte om det stämmer?

Sen undrar ja, är de mycket jobb att byta ett hjullager, går det på över 2500kr i verkstadskostnad? För har funderat på att köpa en 325 nämligen som har detta problem innan besktning. Annars är den helt körduglig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.