|
|
|
|---|---|
|
Hej! Bromsoken på min 330ix -01 skulle behövas renoveras om man är riktigt petig. Om inte så behövs åtminstone bromsslangarna bytas. Jag vill dock erinra mig om att jag läst någonstans att bromsarna på denna modell behövs luftas med ett diagnosverktyg eller liknande. Stämmer detta? Jag vill gärna renovera oken själv men har ingen lust att åka utan bromsar till närmaste verkstad för att låta dem lufta. Eller finns det någon väg man kan gå runt detta? MVH Carl | |
| Nja, tror du kan lufta som vanligt. Möjligen få någon felkod lagrad på låg bromsvätska eller så. Det är alltid bättre att lufta med vacuum än att pumpa på pedalen. I vissa fall kan man skada kolvtätningen i huvudcylindern då. | |
|
Lufta med vakuum? Detta är en metod jag inte känner till (senast jag luftade bromsar var 1999 och då blev det pedalstampning in absurdum). Kan du förklara vad det går ut på och vad man behöver? MVH Carl |
|
| Det är inte alls krångligt. Man suger helt enkelt via en slang på luftnippeln. Vacuumet erhålls genom ejektorverkan av tryckluft och bromsvätskan hamnar i en liten behållare. Finns att köpa på reservdelsbutiker och säkert på biltema m.fl. Det enda man behöver ha förutom vanliga verktyg är tillgång till tryckluft. | |
|
En sådan här alltså: Länk Jag har tidigare sett varianter där man trycksätter bromsvätskebehållaren och skapar övertryck istället. Fungerar sådana sämre? Hur fungerar det när man luftar genom ett ABS-aggregat? Som vanligt? Gäller alltså bara att ha koll på vätskenivån? |
|
|
Japp, en sån tänkte jag på. Jag vet inte hur bra det funkar med övertryck. Man bör väl då ha tryckreducerad tryckluft eller ta trycket från ett däck eller likn. så att det inte blir en smäll och allt är täckt av en tunn film bromsvätska :) Mig veterligen luftar man ABS-system med vacuum utan bekymmer ändå. Att pumpa på pedalen fungerar ju oftast och så har jag gort på äldre bilar. Men det finns en viss risk att det finns vändkanter eller oxiderad skrovlig yta som tätningen kommer ut på och skadas. |
|
|
Bra, då vet jag. Och när jag ändå har dig på tråden: Hur tar man bort bromsoket eller bromsslangen utan utan att all vätska rinner ut? Har hört något om att man kan hålla bromspedalen nedtryckt? MVH Carl |
|
| Ja, med pedalen nedtryckt en bit och spärrad med en brädbit mot stolsunderredet el. likn. hålls cylinderporten mot behållaren stängd och man slipper att det rinner av självtryck. | |
| Tack för bra svar!!! | |
| På min e39 med DSC går det utmärkt att lufta bara bromsrören/oken med övertryck (max 1 bar) i bromsvätskebehållaren, med vacuumpump eller med pedalpumpning, men ska man byta bromsvätska eller lufta hela systemet behöver man en dator som öppnar hydrualventilerna i DSCn. Nu sket iofs BMW att göra det vid senaste bromsvätskebytet men likafullt står det i TIS att man ska koppla upp bilen för att öppna ventilerna. | |
| Aha, så kan det ju vara. Det står ju olja kvar i ventilpaketet som bara rör sig då DSC:n bromsar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.