|
|
|
|---|---|
|
Hej jag är ny här på forumet och min vän rekommenderade detta forum. Jag har en 318d-08 som jag har haft i 1 år, jag servade bilen för 2 mån sedan och i förra veckan så körde min fru bilen och den bara stannade. Hon försökte i farten att lägga i en lägre växel för att rulla igång den (i farten) men detta gick inte den startade inte igång igen utan bara rullade vidare. Jag lämnade då in den till BMW i Örebro som sade efter 3 dagar att det var styrboxen troligtvis som hade gått sönder , de ringde igen dagen efter och sa att det nu var startmotorn som var sönder , jag köpte då en ny på skroten som hade gått 1700 mil. 3 dagar senare ringer BMW Örebro till mig och säger att bilen funkar fortfarande inte utan det är något mera fel som de inte vet vad. De säger även att motorn är stum, att de inte orkar dra runt den. Vad kan ha hänt jag fattar ingenting detta är ju en diesel maskin och ska hålla hur länge som helst bara man servar den eller. Är det någon som kan hjälpa mig , jag tror inte att den kan ha skurit då skulle väl inte frugan kunnat rulla den i farten med växel i. Bilen har gått 16400 mil och är en manuell låda. Tacksam för svar 318D-08 | |
| Det låter som en väldigt inkompetent verkstad faktiskt. De har lurat dig att skaffa en startmotor för att den gamla inte drog runt motorn. Men startmotorn har ju föga att göra med att motorn dog under färd och det borde dom väl reagerat på. Den behöver ju inte vara skuren. Om t.ex. topplockspackningen gått kan det ju vara en eller flera cylindrar som blivit vattenfyllda och det blivit stopp p.g.a. detta. Då ska man akta sig för att försöka dra runt motorn då man kan skada vevstakar m.m. Låt en märkesobunden firma titta på den istället. Märkesverkstäder tenderar vilja byta del efter del tills de hittat rätt. Suck! | |
| Dessutom ska du inte betala delar de bytt som inte har med det faktiska felet att göra. | |
|
Tack för ert snabba svar, jag undrar om någon vet nått om goodwill?? Kan man få någon goodwill ifall det skulle vara så att bilen har skurit, jag tänkte på att det är inga varningslampor som tänts eller dyl. utan den bara stannade efter landsvägen. Det måste väl vara något fabriksfel i sådana fall en bil brukar ju indikera på att något börjar bli fel typ olja /temp. lampan börja lysa. Har ni varit med om att en så ny diesel bil skurit(då menar jag sådana bilar som man sköter om inte sådana som man aldrig servar osv) en diesel motor ska väl vara riktigt bra motorer och speciellt BMW´s. 318D-08 |
|
|
Tack Anders-72 .jag har pratat med BMW verkstaden igen och nu vill jag ha ett kostnadsförslag på vad som är fel och prislapp. Jag skulle få ett troligtvis i morgon. Finns det andra fel som det kan va, en granne körde förbi och tog upp frugan och han sa att det luktade bränt gummi kan det relateras till något, jag vet inte hur en topplocks packning ser ut men misstänker att den är gjord av någon slags metall. 318D-08 |
|
|
Ja, det gäller nog att först konstatera vad som hänt. Maskinskadeförsäkringar brukar vanligtvis sträcka sig upp till max 8´ eller 10´ mil så den är du ju inte hjälpt av. Om topplockspackningen gått kan ju lukten ev. komma av att olja eller kylvätska kommit in i en cylinder. Eller om man ska fundera på om det verkligen tog stopp vid slutet av resan och titta efter två svarta bromsspår på platsen för haveriet... |
|
|
Hej igen. Nej bilen sladda inte utan den rullade hela tiden. Kan den då ha skurit när den gick att rulla???? 318D-08 |
|
| Det kan den ju gjort, men det händer ju så ytterst sällan att en motor bara skär. Det är oftast då något som följt med via insuget och in i motorn. | |
|
318D: Jag håller med Anders-72, ta bilen till en annan verkstad. Kanske en dieselfirma?: Länk Mvh |
|
| Jag har råkat ut för en skuren motor en gång. Då kändes de som att all kraft tog slut men den stannade inte direkt. Motorn gick att dra runt men det gick väldigt trögt. Så det låter som något annat fel. Men som de nämner ovan så är oftast inte märkesverkstäderna de mest effektiva felsökarna. Tenderar ofta att bli dyrt hos dem. | |
|
Ja ni har helt rätt, akta er för en del verkstäder de är inte ens seriösa jag har pratat med tv nu det kommer bli riktigt bra detta ska ni se. Jag ville ha ett skriftligt brev utav de om va de gjort med bilen och vad felsökningen gav och de skrev inget om de utan de låssades om som ingenting och det var det jag ville, de skrev att kunden kom in med en startmotor som de monterade, inte att de hade felsökt om att det var startmotorn som gått sönder de försökte slå sig ifrån allt ansvar. "" Det kunde inte ha blivit bättre " Jag kan bara säga så här jag älskar Iphone till vissa saker , annars så är det inget att ha 318D-08 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.