AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
3.279

Försäkring medan man väntar på ursprungskontroll

Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Går i tankar om att importera från Tyskland, där utbudet verkar något större än i Sverige just nu.

Men eftersom pappersarbetet med ursprungskontroll samt regbesiktning verkar ligga på ganska långa väntetider nu under sommaren undrar jag om ngn vet hur det fungerar med försäkring under tiden mellan man fört in bilen tills dess man har en registrering? För det är väl först då man kan försäkra bilen, eller?

Känns inte helt bra att ha en 300´ bil stående på uppfarten i 3-4 veckor utan försäkring....Upphör 30 dagarsförsäkringarna man kan ta vid import 7 dagar efter införandet i Sverige eller gäller de hela perioden ut och det är först då man behöver en "riktig" försäkring??
ek
193
ekdahl
http://www.garaget.org/ekdahl
Tja. Hämtade just min andra bil iår. Första tog jag bara en 30 dagars via länsförsäkringar för 900kr. Nu lär det vara tid på reg bes så när jag skickade in papper till ursprungskontroll valde jag även tillfällig registrering. Då har jag tecknat ytterligare en försäkring som gäller från den dagen bilen blir tillfällig registrerad, denna gäller i 3månader och under denna tid bör jag ju hitta en tid som passar för bes. 1500 kostar 3 månaders försäkring. Har man hemförsäkringen hos de är dessa 2 försäkringar helförsäkring annars bara trafik.
Ganska billig försäkring för 3 månader 1500+450.. Bilen kommer sen med svenska plåtar kosta 800-900/månaden.
wi
28
wildcard
Bmw Z3 2.0 -00
Intressant. Får man köra bilen på Tyska plåtar innan reg besiktbningen om den är försäkrad här hemma? Vill ju börja använda bilen så fort som möjligt! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.