AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.228

Bilen vibrerar som fan vid 1500 varv

Za
20
Zark
BMW 525i - 1993
Hej,

Jag har problem med min E34.
Det är så att jag får grymma vibrationer i bilen vid 1500 varv; hela bilen skakar. Problemet uppstår även när jag står still, dvs utan växel i. Vet inte om detta hänger ihop men motorn beter sig även lite konstigt precis när man startat upp den, men det försvinner när den blir varm.

Är det någon som har bra tips på vad det kan vara?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Första jag tänker på är glapp i viskokopplingen och/eller fläktbladen som sitter monterade på viskofläkten. Är fläktbladen skadade eller saknas något fläktblad?

Enkelt sätt att avgöra om det är fläktkopplingen/fläktbladen är att temporärt montera bort fläkten och se om vibrationerna försvinner då (men var lite vaksam på vattentemperaturen då den sakta kommer att krypa uppåt om du står stilla med bilen då det inte finns någon extra kylhjälp när du monterat bort fläkten).
Jag hade detta problem när en tändspole hade pajat. Går bilen lite halvkass också?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tror som bmw-slangen eller alternativt ett brustet motorfäste?
Za
20
Zark
BMW 525i - 1993
Ska kika på viskofläkten. Btw, orde det inte vibrera även i lägre varvtal då?

Tror inte att det är någon slag då jag gått över dem med startas kan inte hitta någon läcka. Ska kika på motorfästena igen. Tyckte att de såg ok ut, men...

Hur vet man om en tändspole är kass?
Var på besiktningen nyligen och fick ok avgasvärden. Borde det inte bli dåliga värden då? Bilen går inte nämnvärt dåligt, men visst är den är lite seg innan man kommer upp i 2500 varv. Finns det något annat som kan påverka tändningen, dvs som inte syns på avgasvärdena.

Är det någon annan som har bra förslag så är jag tacksam.
Tänkte se till att gå över Bettan i helgen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vibrationerna finns såklart vid andra varvtal, men det är inte inte i närheten lika kännbart. Varje konstruktion har sin egenfrekvens (resonansfrekvens), en frekvens där konstruktionen är allra enklast att excitera och ger stora amplitudutslag.

Ett exempel på egenfrekvens som skapar stora amplitudutslag är "Galopping Gertie", dvs den gamla Tacoma Bridge söder om Seattle :-)
Länk
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
min bil vibrerarde engång i tiden från 1500til3000 varv, det var för nån idiot hade satt växellådan snett så svänghjulets lager pajade och sen glappa, blev sprillans nytt 540 svänghjul+koppling, dyrt ;)
Visa användare
227
darkus
BMW 530i -94
När hände det då?? När började den vibrera??
Za
20
Zark
BMW 525i - 1993
Darkus:
Bra fråga, bilen började bara gå riktigt dåligt en dag.
Har sedan dess gjort saker i följande ordning:

- Felsökt med startgas
- Bytt "gummikåpan" mellan LMM och förgasaren samt en annan slang med sprickor.
- Felsökt LMM och den är ok (testade med en fungerande och det var ingen skillnad)
- Bytt Lambdansonden
- Bytt motortempgivaren
- Svetsat ett litet hål i avgassystemet (innan katten)
- Bytt tändstiften (hade Bosch och de ska tydligen inte vara de bästa)
- Bytt olja och oljefilter
- Bytt bränslefilter

Sedan dess är motorn hyfsat pigg igen, ja förutom vid kallstart och att det är vibrationer vid cirkus 1500 varv. Avgasvärdena ser som sagt bra ut på besiktningen som gjordes för cirkus två veckor sedan.
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
nån kass tändspole som kommer igång efter ett litet tag varjegång??
Za
20
Zark
BMW 525i - 1993
Hej igen,
Har nu kollat motorfästena och fläkten och de ser ok ut. Tändspolarna ska jag koll i veckan.
Letade efter insugningsmembranet men kunde inte hitta ett sådant.
Var sitter det på en 525i från -93?
Ol
2
Oledoledoff
540iA -99
Hade liknande problem för en vecka sen, Visserligen en annan motor än din men symptomen blir nog densamma oavsett cylinderantal. Felsökte och felsökte men inget hittades. Slutade med att vibrationsdämparen på vevaxeln lossnade en natt kl 02:00 en Söndag under hemfärd från semestern. Klarade mig lindrigt undan, endast remmarna, vibrationsdämparen och remskivan på vattenpumpen hade farit. Står nu på verkstad för byte av dessa detaljer samt byte vattenpump (gått 13800 mil) pga att den brukar ju komma som ett brev på posten när remmen för vattenpump och generator byts. Löphjul samt spännhjul för remmarna kan ju alltid bytas när som helst. Besiktade även bilen med dessa vibrationer och alla avgasvärden var perfekta. Så tipset är att kolla vibrationsdämparen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.