AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.816

xdrive missljud

ro
4
ronnebro
320D Xdrive -09
Jag har fått ett problem med ett missljud i min 320xd -09 som bekymmrar mig allt mer och mer. Vid hårdare accelerationer uppkommer ett vibrerande missljud från drivlinan. Det känns som att problemen oftast bara uppstår då man accelererar vid lägre varvtal och oftast har missljudet uppkommit vid lite hårdare sväng följt av en acceleration. Är det någon som har haft några bekymmer med fördelningslåda, differentialer eller drivaxlar?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Försök lokalisera mer specifikt varifrån vibbarna/missljuden kommer ifrån. Jag antar att du har manuell låda?

På äldre fyrhjulsdrivna BMW så gjorde man splinesen på axeln mellan framdiffen och fördelningslådan lite svagare så att de "offras" först för att spara framdiff och fördelningslåda...

Mvh
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Jag hade en liknande erfarenhet med min första 525ix. Vid prokörningen svängde jag vänster i en korsning ut på en landsväg och accelererade sedan hårt. Då fanns det vibrationer i bilen som inte gick att härleda under provkörningen.

Några månader senare köpte jag bilen och då var vibrationerna åtgärdade, en drivaxel fram var bytt. Inga problem med vibrationer kom tillbaka under de år jag ägde bilen.

Drivlinan är inte helt identisk på dessa olika generationer av 4-hjulsdrift. Den största skillnaden är fördelningslådan och hur fördelningen av kraft mellan axlarna sker. För övrigt så finns motsvarande komponenter i din XD jämfört med min gamla ix.

Lycka till med felsökningen.

//Göran
ro
4
ronnebro
320D Xdrive -09
Ja jag glömde nämna att det är en automatlåda i bilen. Genom att växla manuellt till 3an och dra den från botten så uppstår vibrationerna någon gång efter 1500 varv och håller i sig upp till 2500 ungefär, sedan verkar vibbrationerna långsamt avta vid högre varv. Det uppstår dova vibbrationer i hela bilen, men jag ska försöka lokalisera det lite bättre, känslan säger mig att det borde vara någonstans i mitten av bilen. Jag kanske borde ta mig lite tid att krypa under bilen och känna efter hur det står till med drivaxlarna då helt enkelt..
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Hur beter sig varvtalet vid acceleration?
Jag hade missljud i min, framförallt när den var varm och vid låga hastigheter. Lämnade in den som ett garantiärende. Förklaringen jag fick var att bränslefiltret (eller om det var pumpen?) satt löst och vibrerade mot någon plastkåpa. Detta åtgärdades och bilen blev "tyst".

/Udo Dirkelsniff
Min blogg: Länk
M3
87
M3limo95
Bmw 520D e61 -08
Lyfter tråden lite sent men min far har en X3 2,0D 2008 där fördelningslådan skapade vibrationer vid belastning på växling från 1an till 2an.
Bilen är en Automat. Enligt Bmw för man byta fördelningslådan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.