AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.716

Rapportera "fulbil"?

C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Eftersom jag kör en Dodge Magnum SRT-8:a själv så tycker jag det är ganska roligt att hålla koll på marknaden för dom. Häromdagen dök denna upp;

Länk

2008 var Magnumens sista år och det tillverkade bara runt 244 st SRT-8:or vilket gör den riktigt ovanlig. Tror det finns en reggad i Sverige och sen får jag syn på denna. Coolt tänker jag tills jag börjar bläddre igenom bilderna. Den har inte den uppdaterade navigationen (MyGig) och instrumentbrädan och centerkonsolen mellan sätena är heller inte faceliftade som 08:orna ska vara. Jag mailar killen på "Fordonsverket" (som dessutom inte finns med på Allabolag.se) varpå han replikerar att det är en tidig 08:a, byggd 2007 så därför står det 2007 i regbeviset. Han hävdar dessutom att på de tidiga 08:orna kunde man välja gamla navigationen, varför nu nån skulle vilja göra det. Jag forskar vidare och och kommer fram till att bilen ÄR en 07:a. Tionde siffran i VIN-numret anger årsmodell, inte tillverkningsår. Sedan visar det sig från ett Autocheck-utdrag att bilen dessutom är krockad och senare totalinlöst till ett försäkringsbolag, två stora röda poster i checken.

Nu till min fråga; brukar man rapportera sånt här till Blocket? Eller är det bara att sitta och vänta på att någon stackare inte bara får en tvivelaktig bil utan dessutom måste betala ett sjuhelsikes överpris på kärran?
Det skadar väl inte att skicka ett mail till Blocket med tanke på vad du vet!?

/Magnus, BMW CS # 07317

Mina bilar: Länk
Firman finns dock registrerad men under ett liknade namn : Länk
Låt mig gissa, CLY 318 kom till Sverige via Baltikum? Kan man se vid vilket miltal som den löstes in?
Att CLY318 annonseras ut med fel årsmodell borde vara något för blocket, att den varit totalskrot är tyvärr inget jag tror de bryr sig om. Intressant att den är pedantskött...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Strikt sett är det inte olagligt att sälja en krockad bil eller låta bli att berätta om det i Sverige. Däremot är det faktiskt det att medvetet ljuga om årsmodell.

Ironiskt dock att USA som är det lättaste landet att kolla om någon bil är totalkrockad i har blivit fulingarnas nya bilhall.

-------
//Lövet
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Har mailat killen, han totalnekar till att det är en 07:a och säger att den endast har bytt framskärm. (trots den pedantskötta beskrivningen). Han har nu dessutom, efter jag påpekat om inredningen, hävdat att de har satt i den gamla navigatorn då de hade en europa-version. Påpekade då att instrumentpanelen ser helt annorlunda ut i 08:or, så även centerkonsollen mellan stolarna med mugghållare och fack. Då menar han att de byggde om allt det. Hm, den här bilen tillverkades i 232 (tog fel tidigare) exemplar, varför nedgraderar man då en 08:a till en mer vanlig 07:a? Nej, det osar skumt. Här har jag dessutom fått ett Autocheck på bilen från en polare i USA.

Länk

"POSSIBLE TOTAL LOSS" är inte direkt en liten parkeringsskada om man säger så, det är mer totalskrot och inlöst helt av försäkringsbolaget. Dessutom styrker Autochecken att det är en 2007:a för de tar inte hänsyn till tillverkningsår. Så jag antar det finns tre scenarion för den här killen "Viktor" som jag mailar med;

1. Han vet att han köpt en kvaddad bil och försöker vinna pengar på den här.
2. Han visste inte om det utan har insett det senare och försöker nu minska sina förluster.
3. Han är fortfarande helt övertygad om det är 2008 och vet inget om bakgrunden till bilen.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag sätter en slant på nr1...

Har inte full koll på Autocheck, men är inte "Salvage" totalskrot?

-------
//Lövet
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Salvage är bärgning, alltså mindre skada. Antagligen framskärmen då som han hävdar är det enda som är bytt. Har anmält till Blocket men inget hört. Killen fortsätter blåneka och dumförklarar mig att jag inte känner till försäkringsrutinerna i USA. Dock undviker han runt det faktum att bilen är en 07:a och inte en av de sällsynta 08:orna.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nomenklaturen i Autocheck verkar vara lite lätt förvirrad. Tydligen kan Salvage vara Total Loss också. Eller nåt.

"A salvage vehicle is a vehicle that has been wrecked or damaged beyond repair; declared a total loss by the insurer; or declared a total loss by reason of theft. "

Men det hjälper inte säljaren i det här fallet. Han har orent mjöl och vet om det.

-------
//Lövet
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Inget svar från Blocket och bilen kvar. Det är alldeles en ombyggd 07:a som är inreggad som en modellår 2008 här, helt fel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.