|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Det är väl också en uppfattning jag har om tyskarna. Är de inte så duktiga på engelska så blir de ibland lite avigt inställda, men säger man att tyska fungerar också, så skiner de upp och har inga problem att förklara samma sak tre gånger så länge de får prata tyska. Sen finns det massor med tyskar som pratar utmärkt engelska men procentuellt upplever jag att de är färre än i Sverige. __________ Mvh Grelle |
|
|
Tänk på att Premium Selection garantin bara gäller via den du köpt bilen av ! Om du får ett fel här hemma, måste du först felsöka hos BMW i sverige sedan skicka in en anmälan om felet till tyskland för att få OK på reparatioen. Sedan för du pengar skickade till dig för utläggen. Kan var lite krångligt, speciellt om du då inte kan tyska och måste översätta. Du kan iofs skriva din anmälan på engelska men då skall de översätta, vilket kan ta lite tid och bli fel. Min 118d -09 som jag köpte av BMW munchen i maj var en PS bil. Dom hade bytt alla bromskivor samt gjort stor service innan leverans. Tyvärr så hade jag åkt 30 mil upp i tyskland då jag upptäckte att en vibrationsdämpare på avgassystemet vad defekt och då var det inte läge för att vända. Så mitt råd är att ordentligt provköra bilen på plats, så får din fixa fel innan du åker hem. |
|
|
Jag har använt mig av EuroPlus-garantin (vilket är den som ingår i Premium Selection) 3-4 gånger och vid samtilga tillfällen kommunicerat på engelska med dom utan problem. Inte direkt krångligt att utnyttja garantin men det stämmer att man först måste få ett kostnadsförslag från verkstaden där samtilga artikelnummer och arbetstimmar ska finnas med. När man skickat in detta så brukar det ta 1-2 dagar för att få det godkänt. När man sedan har reparerat bilen och skickar kvittot till dom så har pengarna kommit in på mitt konto inom en vecka. Jag har vid ett annat tillfälle använt maskinskadegarantin på min försäkring och det funkade på ungefär samma sätt förutom att jag inte behövde ligga ute med pengar i en vecka. ___ //Ulf |
|
|
Ska ju ovan vara maskinskadeförssäkring och inte maskinskadegaranti... ___ //Ulf |
|
|
Ok. Men nu kvittar det på den bilen jag tänkt köpa. Väntade bara på att säljaren skulle skicka en bild på en liten skada i baksätet, innan jag skulle åka ner. Men nu är bilen såld, så jag får vänta lite på att "rätt" objekt kommer in igen. Är det förresten stor skillnad på 118d (143hk) och 120d (177hk). Har inte prövat nån av dom, men av dom får det bli. |
|
|
@programmer När du skicka in, fyllde du i någon skadeanmälan eller skrev du bara ett brev ? Vem skickade du det till exakt ? Bilförsäljaren eller BMW centralt ? |
|
| Min BMW-verkstad har faxat till dem och fått svar direkt de gånger jag haft bråttom att fixa min förra E39. Visst är det lite mer omständigt än att bara lämna in bilen men så besvärande är det inte att ha med dem att göra. | |
|
Djabag: man skickar inte till BMW utan till EuroPlus som är det försäkringsbolag som står för garantin. Jag har skickat mail till dom och sedan antingen faxat eller scannat in offerten från min BMW-verkstad. Kontaktinformation finns med i EuroPlus-dokumentationen. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.