AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
7.330

Kan man lita på Premium Selection?

Sida 1 av 2
ic
87
ice.
BMW X3 xDrive 20i X-Line -19
Hubauer GmbH (BMW Vertragshändler, MINI Vertragshändler) Straubinger Strasse 3
84030 Landshut Germany

Ja så heter firman som har bilen jag har tänkt att köpa. Nån som handlat där? Ligger nordöst om Munchen
Har aldrig tidigare importerat nån bil förut och det känns lite spänt att ev. åka ner och köpa.
Bilen är en 120 -08 Premium selection.
Är det bara att slå till per telefon?
Har läst lite här om det och de flesta verkar tycka att en Premium selection bil är nära nyskick med några få undantag.
Ska ringa till säljaren i morrn (måndag) och mata honom med frågor, men tänkte höra lite med er här på forumet först.
Kan man lita på Premium S? ( skicket osv.)
Ryan Air flyg på tisdag? För tight på?
18 mil mellan flygplatsen och bilfirman. Är tåg eller buss ett alternativ? Eller är det bättre med hyrbil? Kommer ev. att åka ner själv.
Betalning? Kontanter eller banköverföring? Vill att det går så fort som möjligt, och vill inte sitta där och vänta i 2-3 dagar
Jag köpte min M3:a -09 via mail för ett par månader sedan från Tyskland. Det var en premium selection och bilen var i nyskick! Alla mina vänner och bekanta kommenterar just på att bilen ser helt ny ut. Så jag har ingenting att klaga på när det gäller premium selection bilar, dessutom får man ju ett års garanti också vilket känns tryggt.
Visa användare
81
Håkan W
750iAL -96
320iK -88
Var nere hos Hubauer för ett par dagar sedan och hämtade en 760i. Gabriel som jag antar du har kontakt med är mycket trevlig och seriös. Företaget är gediget. Du behöver inte vara rädd för att skick inte motsvarar förväntningarna. Jag betalade 90% i förskott och 10% cash vid leverans.
Föreslår flyg med Norwegian till München. Gabriel hämtade vid flygplatsen.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

När det gäller Premium Selection så behöver dom ofta några dagar på sig att få bilen leveransklar. Bl a ska när liggande servicar utföras redan nu så att köparen inte ska behöva göra något på typ 12mån/1000mil. Detta brukar dom avvakta med tills kontrakt är skrivet. Skulle dom sälja bilen till ett företag så ingår inte detta och dom vill väl inte behöva göra detta i onödan.

Jag har de gånger jag flygit ner tagit en hyrbil med återlämning på orten där bilen finns. Finns det tåg eller buss som passar så är det ju ofta billigare.

Många gånger kan det vara betydligt billigare att flyga till Frankfurt istället för München. Kanske några mil längre att köra...

___
//Ulf
ic
87
ice.
Känns otroligt nojigt att betala 150 papp i förskott till en helt okänd person.
Pratade med firman i morse och han föreslog att betala cash. Men det var tydligen en liten skada på klädseln i baksätet som inte framkom av bilderna på mobile, och han skulle ta kort och mejla tillbaka. Vi får se hurpass mycket skadat det är. Är det bara nåt litet märke så blir det nog affär.
Testade att pruta lite men det var helt kört. Prövade även att få med en extra uppsättning fälgar till vinterdäcken men lika kört det med.
Bästa stället att växla till cash är väl direkt på banken här hemma väl?
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Det är skapligt mycket dyrare att växla till dig kontanter än att göra en banköverföring, värt att tänka på om inte annat.

// Mvh Andreas

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har för mig att kontanter skulle kosta en 3-4% mer än en överföring och det blir ju drygt 10' mer för en en bil som kostar 30'€.

Jag har förskottsbetalat de fyra bilar jag tagit hem och har inte blivit besviken på bilarnas skick då jag åkt ner för att hämta dem.

Går ju att göra någon form av expressöverföring där pengarna ska komma inom några timmar så det kanske är en möjlighet, dvs förbereda banken med alla uppgifter innan du åker ner och sedan när du sett bilen kontakta banken så att dom genomför betalningen.

___
//Ulf
ek
193
ekdahl
http://www.garaget.org/ekdahl
Med snabbaste överföringen så har tysken pengarna dagen efter.
Sparade ca 5k på att göra en överföring mot cash. Sen är det inte så lätt att få ut större summor cash av en bank idag.
ic
87
ice.
Ok. Så att föra över pengarna innan är vad ni föreslår? Men om jag inte är nöjd med bilen då? Då blir det ju lite krångligt. Hur lång tid tar en bank överföring? Så att det är klart när jag kommer ner.
ic
87
ice.
Det är ju synd att det inte går att betala med visakortet bara.
ek
193
ekdahl
http://www.garaget.org/ekdahl
Går att betala med Visa om det går igenom som ett köp och inte som ett uttag.
Men antar att Visa tar % på köpet så då förlorar försäljaren endel vilket gör att de säkert inte tar visa.

När jag köpte på firma förde jag över pengarna dagen innan jag flög ner.
Skulle du föra över först och sen se att bilen är skit så kan de ju föra tillbaka pengarna men då kan du tappa endel på kursen om den går ner.

Sen får man känna efter om bilhandlaren är seriös eller inte.. Handlar man av en mindre seriös så är nog cash att föredra.
ic
87
ice.
Blir lite fundersam nu. Såg att bilen har varit med på mobile sen i slutet av april. Tror inte att bilar med bra utrustning och i fint skick blir stående så jättelänge här hemma. Eller?
Lönar dig sig verkligen att importera en 120i -08? Kanske utbudet är väldigt lågt här? Annars känner jag att bilarna måste upp lite i värde för att det skall löna sig. Självklart skall du inte casha bilen, det kostar mycket mera som flera skriver och samtidigt en risk att bli bestulen som ej är att förakta. Satsa på en banköverföring express, funkar allt så har dem pengarna dagen efter, räkna inte med att det funkar över dagen. Tyska banker är inte lika smidiga som de svenska. När det är en Premium Selection så skulle jag själv inte åka ner utan istället ta den på transport hem och kallt lita på bilder och att man säger att den är i det skick som den skall vara. Du får ju räkna med ett par hotellnätter iaf, sen beror det förstås på var i Sverige du bor.

/Anders
ic
87
ice.
Är ute efter en 118 eller 120. Det ska vara diesel och automat. Sen är klima ett krav. Comfort och advantage paket ska det också vara. 120d får inte vara den gamla 163 hästaren utan dem nyare med 177 hk. Är det sen professional stereo och taklucka är det stort plus. Priset får vara max 175000:-
Ja med dom kraven är det ganska dåligt utbud här i Sverige. Därför söker jag mig till Tyskland. Inga mängder där heller, men det finns.
ic
87
ice.
Vad kostar det förresten art ordna med transport hem?
Från München området till Sthlms området kan du räkna cirka 8-9000 kr men kan skilja något plus minus, men cirka.

/Anders
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
En liten fråga som jag är nyfiken på, pratar du tyska eller engelska med säljaren?

ice.
Pratade engelska. ????
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Varför så många frågetecken, fastnade knappen? =)

Jag undrade mest lite allmänt. Finns ju en del svenskar som kan tyska, så det är väl inte en helt främmande fråga.

Det är som regel inga problem att ringa till en auktoriserad handlare i Tyskland och be att i växeln få tala med någon säljare som talar engelska. Så var inte oroliga att ni måste tala tyska för att kunna importera. Däremot kan det ju vara bra att förstå köpekontraktet, som ju är på tyska och speciellt om det är något som är speciellt inskrivet, så kolla detta noggrant innan ni skriver på avtal.

/Anders
ic
87
ice.
Var inte meningen att verka otrevlig, men tyska eller engelska brukar väl funka.
Varken jag eller säljaren är några dängare på engelska. Så för nån som är duktig på det kan det säkert låtit lite kul.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.