AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.513

Vilken Diesel ska man tanka?

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Är lite nyfiken på vilken diesel skaman köra på? Eller är det samma diesel i alla mackar nu förtiden?
I tyskland har du ju lite fetare dieselbränsle än här hemma och så har dom även v-power diesel om jag inte minns helt fel.
Och så måste jag fråga om det behövs någon tillsats till dagens dieselbränsle?

MvH Bmw 4-ever
Du kan tanka på vilken station som helst i Sverige. Det märks ingen som helst skillnad.
Varför skulle du behöva ha tillsatser till dagens dieselbränsle?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Många kör med Redline´s dieseltillsats. Äldre dieslar med låga insprutningstryck mådde bra av lite tvåtaktsolja (inte miljön dock). Med nyare commonraildieslar med högt tryck är det nog mer intressant att hålla spridarna rena. Och då ska bränslet vara tunnt. För 5-10 år dedan var det vanligt att radpumpar började läcka lite på bilar som importerades från Tyskland och fick övergå till lite magrare diesel.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Tack för det svaret anders. Men är det någon som vet lite mera om hur det ligger till med dieseln från mack till mack?

MvH Bmw 4-ever
-J
167
-Jonas-
320d XD F31 -15
Dieselbilar går både bättre och snålare på europadiesel än mk1 dieseln vi har här i Sverige. Bästa dieseln att tanka här hemma torde väl vara preems acp diesel men den är ändå inte i närheten av europadieseln. Skulle vi inte ha den skattelagsstiftning vi har på drivmedel skulle europadieseln vara billigare här iom att den raffineras i betydligt större volymer än mk1. Fördelen med mk1 är att den funkar året om, med europadieseln skulle vi behöva ha sommar och vinterkvalitet.
OKQ8 har ju nån form av biodiesel som Mercor inte mår bra av, skulle aldrig tanka en diesel bil där igen.
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Jonas: En modern diesel märker inte av någon större skillnad på mk1 och europadiesel, däremot så är det en annan vägbeläggning i europa som gör att det rullar mycket lättare..min bil går från stadigt 7,9 här hemma till ca 6,2-6,8 i europa och jag körde på svensk diesel ända till Orleans på andra sidan Paris..det var lika med min tidigare 530d.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det låter ju väldigt intressant. Vad skulle i så fall anledningen vara till att vi har vägar som drar mer soppa? Billigare? Säkrare (kortare bromssträcka?) Längre livslängd? Finns någon mer "officiell" info i ämnet?
Sattyget grov asfalt är väl det man först kommer att tänka på när det gäller ökade förluster. Energi skall absorberas i däck, stötdämpare, dämpmaterial osv.
Ett test hur vägbeläggningen påverkar bränsleförbrukningen vore av största intresse. Om det går att finna en påvisbar ökning av bränsleåtgång p.g.a. grov asfalt vore det kanske det (enda) argument som kulle kunna påverka vägverket att använda en mer finkornig vägbeläggning.

mvh/ Anders
Men visst är det så att BMW rekommenderar att inte tanka OKQ8:s RME diesel?

gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Clubsport: Många BMW dieslar har ett tillvalskit så man kan tanka RME min förra hade det men jag tankade aldrig..
gto80: 1-1,5dL skillnad är inte dåligt, är du säker på att det inte var nedförsbacke? Jag skämtar inte, prova kör Malmö-Jönköping jmf Jönköping-Malmö så förstår ni vad jag menar...
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Instämmer, höjdskillnaden måste med i kalkylen. Jag brukar kika på gps-höjden vid start och mål samt även "ackumlerad stigning/sänkning" som mäter hur ojämn vägen varit.
gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Då borde den ju öka i uppförsbacken på väg hem från Spanien ..*S* I mitt jobb har jag under en 6 månadersperiod kört varje vecka ToR den sträcka som föreslås fast jag körde förbi Jkpg, förbrukningsmätare visar samma åt båda håll den står stadigt på 7,9.

Detta är intressant för det finns en massa faktorer som påverkar
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Visst har väl Shell en V-power diesel i Europa / Tyskland? Tycker att utvecklingen på dieseldrivmedel varit ganska trög med tanke på hur många prestandadieslar det finns numer.
gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Acey: Du har Shellpower diesel jag har provat att tanka men det märks då ingen skillnad på en 535d..sen finns det både 2 och 3 sorters dunder super diesel på de flesta mackar.
gn
58
gnisten83
X5 30d -14
Preem har sin APC men det är väl samma soppa även i deras lastbilspumpar?

Verdi
Grov asfalt är väl bra för fästet på vintern antar jag... Och att det håller för slitage bättre. Vi är ett väldigt glesbefolkat land, dvs vi är få som ska betala många mil vägbeläggning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.