AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.176

"Klirrande" ljud E60, något är troligtvis löst - vad?

När man kör med bilen (E60 545i årsm. 06) över ojämnheter hörs ett tydligt och högt "klirrande" ljud likt två porslinstallrikar som slås mot varandra. Ljudet kommer ifrån, vad jag kan höra, mitt under bilen mellan framstolarna, under "puffen". Ljudet blir bara värre och värre, är nästan orolig att det som troligtvis är löst(?) ska lossna från bilen. Vad är det som låter??? Blir nästan tokig!
Tack för Er hjälp!
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Det är troligtvis fästet till avgassystemet som sitter i mitten under bilen. skruvarna till fästet brukar rosta och förr eller senare släpper den ena och sedan den andra. Så nu hänger kanske fästet löst på ena sida. Ingenting som är farligt avgassytemet sitt kvar ändå men irriterande med oljud. Hade en E46 som hade samma problem, bytte den och alllt var frid och fröjd igen. :)
Tack Grodan för tipset! Ljudet är extremt obehagligt att lyssna på...

Har idag kikat under bilen för att se om problemet var synligt, men icke. Någon som har andra/fler tankar om detta?
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Är E60 liksom E90 täckt nästan hela vägen under ifrån?
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Lustigt. Min gamla E39 har exakt samma ljud underifrån. Kände igen det där med klirrande porslinstallrikar...
Han som äger bilen nu håller på att bli vansinnig säger han. Åkte med honom häromdagen, och med rutorna nere så hörs det tydligt när man kör över ojämnheter. Det låter lika på båda sidor, så det kommer troligen från mitt under bilen, under framstolarna.

Kom på nu...det kan inte vara katten väl?
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Det är inte stötdämparna? Hade en liknande erfarenhet på en E39a, men det var mer av ett "klickande" ljud.
Ja, E60 är mestadels täckt undertill, så man ser inte ett skit. Ljudet leder högst troligen till vansinne snart, dels av oro dels av irritation.

Någon på forumet borde veta - vad är det som låter?
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Peter_55:

På E39 borde man kunna se om det är fästet till avgassystemet.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
WGN;

Hissa upp bilen på nån mack med lyft sen tar du en plasthammare och lite lätt slår du på underrede-kåpan för att kunna lokalisera var i från oljudet kommer ifrån.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.