|
|
|
|---|---|
|
Hej I dag behövde jag lämna bilen snabbt och glömde växelväljaren i läge D med handbromsen dragen och motorn i gång i kanske ca 20-25 min.. Kan detta varit skadligt för automatlådan? bilen i fråga en 530d -06:a | |
|
Det enda som sker är att automatoljan värms men så länge kylningen fungerar så skall oljans temperatur hållas inom tillåtna värden. Det bör inte vara någon fara. mvh/ Anders |
|
| Va fan gör man då när man e borta i 20 minuter me motorn igång? | |
| Rånar en bank... :) | |
|
cstjawa: Dagens hittils bästa inlägg :) BMW M-POWER |
|
|
Instruktionsboken säger väl att man inte ska stå stilla med "D" i längre än 20 eller 30 sekunder. Varför står det så? ___ Min bil: Länk |
|
|
För att du har inte så mycket tid på dig att utföra detta som "Morten81" har sagt. he-he-he :) |
|
|
Haha BMW M-POWER |
|
|
Min fråga är ju vem som kör automat, drar i handbromsen och låter växelväljaren va kvar i D? :P Jag har inte ens tittat på min handbroms på flera år :D Man slår ju i P av ren automatik. |
|
|
Japmax, ja det är ett mysterium. Möjligtvis vill man komplettera med parkeringsbroms i branta backar för att slippa klonket när (p) spärren släpper. mvh/ Anders |
|
|
Att enbart hänga på P ska man undvika, man ska alltid dra i handbromsen innan man lägger i P så man avlastar lådans mekaniska spärr. Har hänt att spärren gått sönder och bilar rullat iväg. Hur som bör man väl vilja undvika ett sådan haveri då det är betydligt lättare/billigare att byta handbromsbackar (var 15 000mil?) än att pyssla om i en automatlåda. |
|
|
JA de är konstigt hur en fråga kan leda till vem som kör automat? Ja kom till en olyks plats då jag jag glömde Driven i. |
|
|
Handbromsen drar man väl alltid åt? Annars hamnar man ju snart i det läget att det blir en tvåa på besiktningen. ....eller som han som levde rövare över skitbilen där allt kärvat fast... |
|
|
Köper man sina slitdelar på bmw och smörjer grejorna så kärvar dom inte fast. Jag använder aldrig handbromsen. Sist jag använde den va när jag bytte hjul i våras och då bromsade den som om den vore ny! Lägger du i parkeringsbromsen i en backe och drar i handbromsen avlastar du inte spärren något, nej. Jag kan medge att relevansen i mitt första inlägg är liten för denna tråd. TS orsak är, nu när den är känd fullt respekterad av mig och jag ifrågasätter inte vidare. Min ståndpunkt i huruvida parkeringsväxlar och handbromsar är fast. :) |
|
|
Naturligtvis avsåg jag i mitt tidigare inlägg att först låsa upp bilen med handbroms för att sedan lägga i P så att spärren avlastas. Allt för att slippa det plågsamma (lider med spärren) ljudet när P läggs ur. Detta är självklart, jag skrev helt enkelt fel eller i varje fall inte tillräckligt tydligt.. mvh/ Anders |
|
|
Det va inte ditt inlägg jag syftade på, och gör man i din ordning avlastar man parkeringsväxeln helt klart! Jag vet även vilket klonkande ljud du talar om, inget jag brytt mig om dock. Jag ser nu att det är fler som beskriver momentet enligt ditt tillvägagångssätt. Vilket är helt korrekt, en aning omständigt dock vill jag påstå. |
|
|
Ja det är ett extra moment och personligen använder jag inte handbromsen särskilt ofta, bara om det är tillräckligt brant lutning :-) Om man inte använder handbroms i backe kan man iaf vara lite snäll med spärren vid iläggning av P. Släpp färdbromsen mjukt så att bilen rör sig långsamt varvid spärren klickar i mjukt. mvh/ Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.