|
|
|
|---|---|
|
Har en bmw 740ia e38 -97 som skakar/vibrerar. Det börjar vid ca 100 km/h och fortsätter därefter hela tiden. Framvagnen är renoverad, inget glapp någonstanns med andra ord, Hjulinställning gjort alldeles nyligt, Sitter på relativt nya 20" fälgar (ej skeva,ovala eller skavda) med nya däck. Givetvis nybalanserade men inget av detta har hjälpt. Vad ska jag göra för att bli kvitt skakandet? Någon som kan hjälpa mig? Tacksam för svar// Johan | |
|
Kolla så fälgarna har samma centrumhål som bilen, glappar det där så vibrerar det. |
|
|
Vibrerar det i ratten eller i baken(rumpan) ? Är det i ratten då är det troligen i framvagn/styrning/framfälgar...känns det i baken då är det ofta i bakvagnen som problemet ligger, typ kardanstång, bakaxel, bakfälgar, bussningar runt bakvagnsupphängningen. Mvh Janne. |
|
| Det känns bara i framvagn, inget i ratten, eller baktill misstänker att det är något med fälgarna, sitter inga centreringsringar på, kan det vara det som gör att det skakar? lokala däckfirman borde väl ha massviss med ringar? | |
|
Du kan prova med centreringsringar om du misstänker att fälgarna inte riktigt sitter "rätt"...kostar ju inte speciellt mycket. Däckfirmor har säkert både plastringar och ringar i metall.. På "ej originalfälgar" så kan man måsta ha dessa ringar på för att det ska centreras helt 100. Du har dessutom såpass stora fälgar att minsta lilla obalans säkert får trista konsekvenser. Mvh Janne. |
|
|
Okej, tack för upplysningen! ska pröva med centreringsringar och med att slänga på en annan uppsättning fälgar, då kan jag iaf avgöra om det är fälgarna eller bilen det är fel på. Återkommer! //Johan |
|
| Kan ju även vara bromsskivorna. Framgår inte om dessa är bytta. | |
|
Du kanske redan har löst detta? Vibrerar det inte i ratten borde det vara bak som det är något "knas" Bromsa lätt och känn om det vibrerar i ratten eller om det skakar i hela bilen. Göran |
|
| hej, är seg på att svara, det löste sig med centreringsringarna. det var det som var felet. tack för hjälpen! //Johan | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.