|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! jag tänkte slänga in ett par frågor ang. automatlådan som sitter i e34 525 IX -93... Jag har en "ganska" tung husvagn... Väger 1480 kg. Jag drar den nu med min gamla Volvo 245 -80 års model med automatlåda... Jag har har nu ingen dragkrok på min e34 men tänkte kanske slänga på en. Men då kommer frågorna... 1: Kommer automatlådan att överleva eller kommer den att begära flyttkort efter en säsongs körande? 2: Hur mår diverse fördelningslådor att må efter en säsongs körande? Har ju ingen lust att förstöra min fina e34. Annars så får jag "hotta" upp min gammel volvo... MVH Fredrik Boberg | |
|
Jag är nästan säker på att det fanns en oljekylare för automatoljan när jag bytte automatolja på min fd 525 IXAT, om oljekylare finns så ska det funka utmärkt att dra. Byt gärna automatoljan innan du börjar dra husvagnen... ;) Mvh |
|
| Gyzen, det finns oljekylare på din bil, kolla direkt under grillen. På min finns den direkt framför grillen som en egen liten kylare. | |
|
Jag hade en 525ix -92 med automalåda. Den hade en oljekylare inbyggd i den vanliga kylaren, se här Länk. Tror det ser likadant ut i din. En av automatlådans värsta fiender är för hög VÄRME. Se till att kylningen fungerar innan du ger dig iväg med tung husvagn. Några tips: - ta bort fläktkåpan och ta sedan trädgårdsslangen och spola igenom kylaren baklänges, dvs från motorrummet och ut mot grillen för att få bort insekter och annat skräp - kolla att viskonavet till fläkten på motorn fungerar, dvs att fläktvarvet ökar när det blir varmt - kolla att elfläkten framför kondensorn fungerar på båda hastigheter - låt motorn gå på tomgång någon minut varje gång du stannar till med bil och husvagn så får den värsta värmen kylas bort innan du stannar motorn Om motorn saknar vanos så är den inte världens starkaste men i övrigt är bilen en kanonbra dragbil, stabil och lättkörd. Automaten maskerar en del av bristen på kraft men till en viss merförbrukning av bensin. Körde min ix med en 1000 kg husvagn. Kolla oljan i diffen fram och fördelningslådan så att nivån är rätt under resan. Då kommer de att må helt ok även efteråt. Bara om de har ett haveri på gång eller körs med för lite olja så får du problem. Ett annat tips är att plocka ner främre kardan och kolla splines mot fördelningslådan. Dessa splines nöts med tiden och nöts extra snabbt om fettet torkat ut. Om den rensar splines på främre kardan så förlorar du drivningen på alla hjul. Det finns flera trådar om detta här på forumet. Lycka till och trevlig semester. //Göran |
|
|
Jag tackar så mycket för hjälpen med detta! Jag har nog fått dem svaren jag behöver... // Fredrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.