AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.788

Dolda lack skador på ny levererad bil ?

ni
40
nino2
330i -2005
Grannen köpte en flongans ny e91 i början på året. Mot all förmodan hade en Katt gottat sig på huven på natten, så det hade blivit några små märken från tassarna, så jag lovade att hjälpa honom att polera bort dessa med min poler maskin.

Dessa försvann nästan helt och hållet.

Men döm om min förvåning när jag granskade huven ovan kanten så ser man under klarlacken att det är bättrings lackerat eller tillfixat på något sätt.
ser ut som vågor eller ringar i metallic lacken (Mörk blå) på ett område som är ca 30 cm.

Klarlacken däremot helt ok men som sagt under. Nu när han vet det så stör han sig på detta hela tiden och det kan jag förstå då han pungade ut med x antal hundra tusen.

Är detta acceptabelt eller täcks det utav någon lack garanti?

Hans bil är nog ett par månader nu.

Tjänner mig lite skylldig till att jag nämde det för honom som ni säkert förstår?

Hade nog inte sett det annars, men petig som man är!

Nino
Roffa1
På din beskrivning låter det onekligen som du bränt igenom klarlacken. vad använde du att polera med? rubbing eller cleaner.
singato
Roffa, ,han granskade huven på ovansidan, inte där han polerade.

Jag hade äkt och snackat med återförsäljaren.....
Roffa1
Men han maskinpolerade väl hela huven på ovansidan?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Inte för jag vet, men det känns då dom om katten var på ovansidan av huven ändå... ;)
ni
40
nino2
330i -2005
Roffa1

Stället där jag polerade berörs inte utav detta, detta var en bit ifrån så det aktuella stället är orört utav mig.

Ser ut som det är punkt lackerat pga av någon typ leverans skada, försökt att ta kort på det men man ser det dåligt på fotot.

Får för mig att det är små slipränder med, men kanske lite drastisk.
Ytan är som sagt slät på klarlacken.

Är väl svårt att se allt då man hämtar en bil på vintern kanske?

Ser man defekter, så är det ju när det är ljust ute och framför allt sommartid då bilen är renare.

Bilfirmorna kan nog vara lite knorriga mot en sådan grej.

Verkar som det är mer lack defekter nu för tiden.

Nino
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag har fått för mig att det är mycket mer leveransskador på nya bilar än jag tidigare trott. Jag trodde tidigare att det kanske handlade om max 1 %, men har de senaste åren fått höra siffror runt 10-15 % av obekräftade källor.

Så i mina ögon är det inte alls omöjligt att det är en leveransskada som de åtgärdat bristfälligt. Jag skulle kontaktat återförsäljaren.

Menar du att det blivit en kant runt detta område som du maskinpolerat? i så fall har du väl avverkat en hel del klarlack.

Tycker man borde ha upptäckt lackdefekten innan maskinpoleringen påbörjades, om den nu fanns där innan. Vad använde du för polermedel?
Roffa1
Testa med att maskinpolera hela huven...
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Roffa1, han skriver ju att det handlar om ett område han INTE polerat.

nino2 skriver ju "Stället där jag polerade berörs inte utav detta, detta var en bit ifrån så det aktuella stället är orört utav mig."

Det är väl bara för ägaren att ta bilen och köra dit han köpt den och visa den?

/Bellamy
Roffa1
Vet ej exakt hur gammal bilen är? någonstans står det att den är uttagen vid årsskiftet och på ett annat ställe är den endast två månader. Men om vi antar att den är omkring halvåret så finns det ju fortfarande nybilsgaranti kvar. Sedan är det upp till åf att avgöra om den bristfälliga lackeringen redan fanns vid leverans eller om den utförts någon annanstans, vid service eller liknande.

Det finns ju även vissa serviceverkstäder som försöker dölja sina misstag. Inte säkert att det är BMW Sverige som klantat sig.
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Har också vågor på min nya bil. Åkte faktiskt förbi Bmw och påpekade detta men min skedde när deras leverans avdelning skulle polera eller vad dem nu gör med nya bilar.
Jag har ringar som syns under direkt sol men nu ska den in till Ditec för lack konservering så dem kommer ta bort allt men visst e det irriterande att ha det på en helt ny bil.
Sa faktiskt till min säljare att dem borde överväga att byta personal på leverans avdelningen.
Jag fick slåss i ett halvår innan BMW erkände att min förardörr hade blivit omlackad då det fanns en nyansskillnad som syndes tydligt när man tittade i alla vinklar utom rakt framifrån. Till slut tog dom dit en kille som mätte lacken.
Detta gällde min E90 325i -05.
Hade även polerrepor på min ena bländare (svarta biten som sitter på b-stolpen) där bytte dom den direkt utan tjat.
Detta gällde min nuvarande 335i.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.