|
|
|
|---|---|
|
Hej på er nu behöver ja hjälp blir galen snart.. Min bmw 523 e39 00a dog förra veckan när j körde från jobbet,klassiskt soppa brist stopp startmotorn lät som den gick snabbare än vanligt helt död.provade me startgas o bilen gick på de, beställde pump på skruvat o allt gick smidigt me de fick hem den o den va komplett me hållaren de enda jag såg skillnad va att orginalpumpen hade en sorts liten tunn stålbygel över själva pumpen,verkade va typ nått som tryckte ner pumpen.verka överflödig.fanns ej på den nya där satt de plasthullingar som höll ner den. ok nu till själva problemet. har bytt pumpen o skruvat ihop allt enligt konstens alla regler. men bilen startar typ inte på första försöket vid körning om man inte mal onormalt länge,men vrider ja av nyckeln o kör igen startar den på en gång,men så fort den får stå längre än en kvart samma sak.har haft isär o dubbelkollat allt. bytte bränslefilter satt visserligen dit ett från tema men samma fel kvarstår. känns ungefär som bränslet rinner tillbaks i tanken när den står för länge. vart e backventilen i pumpen eller? tacksam för tips | |
|
Kolla nr 1 på bilden i följande länk: Länk det kan vara den du har problem med..lycka till... |
|
| e en sedan ja har. ser inte riktigt ut så där i min tank.men tack ändå. denna har ja. Länk | |
|
ok ja fatta fel ja. du menar avluftningen alltså. får gå o forska på bilen |
|
| nu snart blir ja galen. har kollat de mesta nu o tänkte att ok ja beställer en ny pump igen fast nu en pierburgh som ska va orginal lev. i tron om att de ska va nå backventilsproblem i den första men ingen skillnad lika seg startad än. tog o felsökte lite närmare i dag o kolla upp om de fans gnista på en gång vid nyckelvridning o ja de fanns de. bensin kommer fram me pumpen funkar fint. nu till min fundering har ej någon bränsletrycksmätare så ja kan ju inte va säker på om trycket e rätt. men trycker ja på ventilen på fuelrailen så sprutar de ordentligt när bilen går. men så fort man stänger bilen finns inget tryck kvar i den nada soppa kommer ut. de ska väll ligga kvar ett visst tryck även vid avstängd motor eller?? vad kan de va spridare,Btr, ser inga synliga läckor på rören. tacksam för tips för övrigt går bilen som en klocka förutom segstart | |
|
Vore jag dig så skulle jag kolla vad det finns för kompression i varje enskild cylinder, enkelt att kolla men det behövs förstås en manometer. Citat: "startmotorn lät som den gick snabbare än vanligt helt död", om du har dålig kompression så går motorn såklart lättare men blir å andra sidan mer svårstartad, startgas är ju också så väldigt mycket mer lättantändligt än andra bränslen så att den startar på det är inget konstigt. Ett tips men jag är långt långt ifrån någon expert på området. Lycka till Mvh Björn |
|
Lurre1 |
Hej trycket ska vara kvar,verkar som backventilen inte fungerar men det har du ju kollat ,eller internt läckage i någon slang i tanken. Du kan tvångköra pumpen och se om den startar som den ska. Mvh |
| hej lurre! ja de e min teori me.så ja har provtryckt alla ledningar framifrån till tank o allt håller trycket inkl backventilen i pumpen. så enda vägen ja kan tänka mig de tar vägen e genom Bränsletrycksregulatorn så va in till bmw i karlstad o snacka me dem o de trodde ej på btr teorin. men ja förklara att bilen e segstartad men startar när man kör på o av tändning 3 ggr innan start. beställde en ny btr på bmw för700kr kommer i morgon. blir kul o se om de funkar. annars e de väll spridarna nästa grej o kolla upp | |
Lurre1 |
Hej ja kan inte vara mycket annat. Behöver du spridare har jag komlett med fuelrail och btr för en billig peng.spridnr 0280150415 btr nr 0280160597 3.5 bar. går även att testa att lossa spridarbryggan och se om det läcker när den är trycksatt.men lutar nog mer åt btr som är felet. mvh |
| låter bra de lurre.ja uppdaterar om btr'n kommer i morgon :) | |
| Ja du Lurre o alla andra. nu e Btr bytt till ny. o bilen startar som den ska igen. Gött o hitta felet efter rivit hela soppa systemet.. :) | |
Lurre1 |
Hej bra att det löste sig,lite långsökt att btr går sönder samtidigt som bränslepumpen men allt kan hända,kanske kommit lite smuts i btr i samband med bytet. Mvh Lurre |
| verkar som nått sånt hänt. | |
|
Jag har en BMW525i 1993 som har gått perfekt ända tills säkringen till bensinpumpen pajade för några veckor sedan. Jag bytte säkring och kunde köra i en vecka. Sedan gick den igen och ny säkring small direkt när tändningen slogs på. Nu blev det bärgning till verkstad. VerNy säkring höll en kilometer.kstaden hittade inget fel så jag körde iväg. Efter ett par dagar gick säkringen. Är det någon som vet vad som är fel? Bengt Erik |
|
| ja du kan ju va kabel som ligger imot gods någonstans, eller så går pumpen tungt pga den börjar sjunga på sista versen . | |
| j.......a dret bilar detta. verka ju bara vart en tillfällighet att den starta när ja just bytt Btr. samma visa än. e så trött på dreten nu så ja ligger lågt ett tag.men tips mottages | |
|
Problemet löst :) efter alla felsökningar hit o dit så visade de sig att de som ja kolla sist skulle givetvis varit de ja borde kollat först o inte bara tagit förgivet.köpte mig en bränsletrycksmätare o kolla o såg att trycket gick upp fint till 3,5bar på tändningsläge2 men sjönk omedelbart ner till 0. klämde slangen bakom tryckmätaren o såg att trycket stanna kvar då. tänkte att detta e inte sant att även den andra nyköpta pumpen krångla. nu till de som ja inte provtryckte me luft i ledningsväg,alltså från nippel på armaturen mot pumpen,o mycke riktigt där försvann trycket.ur me pumpen för typ tionde gången o provryckte pumpen me armatur på bänk o problemet va slangklämman som satt på bränslepumpsnippeln inte va tillräckligt rund när den va ihopdragen förmodligen lite för stor storlek hade ja använt. kapade slangen lite o satt dit en mindre model klämma som va lite mer precision på. tillslut blev de trycktestat o tätt. nu e bilen ej segstartad längre o går mycke jämnare. va lärde vi oss av detta då?? att de hade varit smartare o köpt pumpen på bmw då följer rätt slangklämmor o även ny slang med :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.