AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.480

Misstänker fel på LMM

Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
När jag accelererar min 530da -01 från 50 till 110 vid ung 2700rpm, går det jämnt och fint upp till 100km/tim, då accelerationen upphör för en stund, för att sedan återkomma.

Dessutom verkar segdragningsförmågan ha försvagats, eftersom en lång uppförsbacke sätter ner hastigheten väsentligt (växlar inte ner när farthållaren är i funktion) och bränsleförbrukningen ökar ganska mycket med flera vuxna i bilen (märktes inte förut).

Bilen skall in på verkstad om ett par veckor, då ev felkoder kommer att avläsas, men jag misstänker LMM och undrar var den (de?) sitter i motorn. Är det mätaren, eller en sensor/givare som bytes? Jag undrar också vad de heter på tyska, så jag kan se vad Ebay.de har att erbjuda.

Göran

FWD - Nej tack!
Se #1 Länk

På tyske heter det Luftmassenmesser eller för dieslar Heissfilmluftmassenmesser
Här finns det en del Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Även för bensinare sitter det en "hot film" LMM. På dessa får man fasta blandningsvärden om man rycker ur kontakten på LMM. Är den defekt brukar den gå bättre då. Vet inte om det gäller för dieslar, men jag tror jag skulle prova att rycka kontakten av ren nyfikenhet ;)
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Tack för svaren. Var rycker man kontakterna? Finns det bilder?

Göran

FWD - Nej tack!
Kolla in denna Länk andra bilden, lila cirkel nere till vänster. Där sitter den.
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Kanonbilder! Tack!

Göran

FWD - Nej tack!
Visa användare
331
riwa
318iT -04
Z3 3.0R -00
Kolla även att det inte är hål på insugsbälgen. Den kanske tar tjuvluft.

Riwa
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
[quote=riwa]Kolla även att det inte är hål på insugsbälgen. Den kanske tar tjuvluft.[/quote]
Tack för tipset. Efter turbobyte förra året, satt inte insugsbälgen fast ordentligt på turbon. Den är ju bara påträdd på turbon och saknar slangklämma. LMM gav en felkod, men efter ordentlig påträdning går bilen helt ok igen.

Göran

FWD - Nej tack!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.