|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder. Verkar som att vajern har hoppat ur inne i motorrummet då den ej går att dra med en tång från kupén. (vajern är av inne i kupén) Har tagit bort vänster njure och fått upp det högra låset (man komme rju åt tredje delen av vajern som går till högra låset då) Men det vänstra låset förstår jag inte hur ni har lyckats fått upp. har läst de trådar som finns här angående problemet. Och de flesta skriver att man får "pilla" med en skruvmejsel på det vänstra låset. hur exakt "pillar" ni då? Har försökt med all typ av våld i alla riktningar. Får det inte att släppa. Kroken är ok o fungerar som den skall, Samt att låsen är välsmorda, men de släpper ju inte. *morrar* Några tips?? | |
|
Samma hände med min gamla e39. Vajern hade hoppat ur själva handtaget så jag bara plockade bort handtaget och panelen så var det bara att fästa vajern igen. Men om vajern är av som du säger så funkar ju inte det såklart. Man får nästan testa sig fram med en mejsel för att få upp låset, haka i och bända inåt. |
|
|
Mjo detta var inte lätt. Efter många timmars klurande o huvud kliande så lyckades jag demontera luftfilterburken underifrån med bilen upphissad vilket gjorde att jag fick tag med en hand i boxen som skarvar mellan första o andra vajern i motorrummet. Fick öppna den med en hand och sedan dra ut andra vajern ur fästet vilket gjorde att jag fick ner den under bilen o kunde dra den med en polygrip o öppna luckan. Smörjde upp allting o satte i en starkare vajer som jag trädde i den gamla. Finns sådana där vajer reparationskit, där man kan tillverka sina egna vajrar enkelt. I med en sån. Klippa till i samma längd o sedan på med ändarna (som skruvas fast). Starkare grejer borde hålla tycker jag...o så en massa fett på så det går lätt. När jag ändå var ledig o det var varmt idag så passade jag på att demontera de två andra låsen samt vajrarna. Jäklar va bökigt för att komma åt. fram spoiler, o lykglas måste bort sedan en plast i fronten, ett luftrör o sedan bort med huvlåsen. Men nu är allting uppsmörjt o utbytt. Vill inte ha detta problem igen. /U |
|
|
Lyckades pilla upp låset på förarsidan idag efter att ha tagit bort njuren på förarsidan. Om man tittar med en liten spegel på huvlåset rakt underifrån ser man var skruvmejseln ska sättas för att röra låset i samma riktning som om vajern brukar dra den vid öppning. Jag lyste med en ficklampa på en liten inspektionsspegel (typ stor tandläkarspegel. Finns på Biltema/Jula) då kunde jag se. En kort men grov stubbmejsel funkade perfekt. Lite pilligt är det men det går! En lättad E39 ägare som nu kan fylla på spolarvätska och olja igen. :0) |
|
| Funderar på att borr hål mellan förarsidans hjulhus (precis bakom strålkastaren) och dra en wire runt kabelhölet i motorrummet och ut med bägge ändar i hjulhuset och skruva fast dessa rejält i en elektrisk kopplingslist "sockerbit". Då kan man efter att ha tagit bort plastinnerskärmen i hjulhuset dra i denna för att öppna huven. Bra som nödlösning. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.