AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.603

Vinande missljud 523i, nån som känner igen? (ljudfil)

Si
765
Simon01
120dM -08
Hej! Har ett sporadiskt förekommande vinande ljud från motorn i 523:an. Ibland hörs det redan från start och ibland efter en stunds körning, men det försvinner alltid efter ett antal kilometers körning. Vattenpump och rem är nyligen bytt, AC-rem är ej monterad. Har även kontrollerat fläkt och viskokoppling och den verkar fungera, inga större glapp + att den går att bromsa med handen vid kall motor. Nån som känner igen ljudet? Spännrullar?Generator? Länk
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Det lät ju inget kul de..
Testa att spraya lite remspray på varje remskiva när moron är igång och se om det tystnar när du kommer till någon av dom..
Si
765
Simon01
120dM -08
Tänkte prova detta, kruxet är att ljudet oftast hinner försvinna innan man hinner undersöka varifrån det kommer.
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Håller lite för att det är spännrullarna, hade något liknande ljud på min men bara på tomgång.Försvann direkt efter byte av rullar.

FAF
Si
765
Simon01
120dM -08
Då får jag nog undersöka rullarna igen. Kände inget konstigt när jag bytte rem, men då är de ju iofs obelastade också. Vore ju tråkigt ifall nån skär ihop.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Ja gör det. Ta loss remmen. Testa att starta motorn utan remmen också!

Gör det med kall motor och sätt kupetemp på 32C så att elpumpen cirkulerar kylvätskan. Fläkten på låg fart och ljuset av. Kör inte iväg utan rem, då blir det fort för varmt.
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
fan låter ju som du har en eller flera måsar under huven???
Si
765
Simon01
120dM -08
Hehe, ja, men några måsar har jag inte lyckats hitta. Däremot har jag plockat bort samt beställt nya spännrullar, får hoppas det löser problemet (bra pris hos schmiedmann jmf. med andra ställen). En av rullarna kändes rätt glappig men rullade ändå lätt.
Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
På min förra bil, en -97, så var det servopumpen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.