AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.134

Äntligen fått hem mina nya bromsar !

Fick hem mina 6 kolvsok nya skivor bromsslangar och redstuff belägg har ett par riktigt fina mekar timmar framför mig hoppas allt går smärtfritt och det blir bättre än pissbromsarna som sitter original

grattis! Org.är inte piss, de duger gott och väl till inspirerad körning och bana. I de flesta fall är det inte bromsarna det är fel på, utan föraren!
Vad är det för märke på grejerna du köpt?
Det är inte bettet det är fel på men dom tål för lite värme annars är 1 kolvs ok dåligt i min mening. Brembo ok och zimmermann skivor

gO
1.407
gOry
335i Touring
Ja då fixar man bättre kylning! Leda luft från fronten till centrum av skivan i slangar! Men de antar jag att du har planerat att göra!
Även om originalbromsarna säkert funkar bra på M3 så är det ju faktiskt riktigt snålt av BMW att inte kosta på med "riktiga" bromsok på en bil av den kalibern. Men det har du ju ordnat nu. :-)
Håller med dig GE men nu ska väl de bekymmret va ur världen dra slangar från fronten till skivan känns EPA visst på en ren ban bil men inte på en standard många andra märken har inga "slangar" och deras bromsar blir inte för varma så fort iof så är mina org skivor slitna men ändå

Fr
258
Fredde71
F31 320d M Touring -13 Min första nya bil! Byggd Juli 2013.
E46 M3 SMG -03

Honda NX650 Dominator -88
Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
Sticker ut hakan lite här!
Håller helt me Phoenix M3 fullt ut. Överhettade bromsar beror mer på föraren än bromsarnas beskaffenhet. Sedan håller jag också med om att en M3 borde ha lite häftigare bromsar som standard. Men mer för Bling, Bling faktorn så att säga.

Standardbromsarna med enkolvsok i gjutjärn och gjutjärnsskiva i "flytande" stil med aluminiumnav räcker till fruktansvärt mycket. Vet av egen erfarenhet.
Att man skulle få en värmetåligare uppsättning med flerkolvsok och Zimmermann skivor vet jag inte om jag håller med om. Belägg, bromsvätska och själva skivan är det som först falerar vid hög värme. Möjligen kan stålomspunna slangar också vara en fördel om man tex kör på bana vilket gör att bromsdelarna är riktigt heta under en längre tid, men detta är också lite av bling, bling.
Racebromsskivor innehåller mera gods så att säga. De är tjockare än vanliga skivor vilket gör att det är mera metall som håller kylan bättre, samt lite bättre kylslitsutformning, flytande nav osv. Men sedan är de inte heller byggda för att sitta på bilen i 10.000 mil utan slits lite snabbare osv. Det finns alltid nackdelar med allt.

Det som är viktigast att byta om man har problem med värme är bromsvätskan, det hoppas jag du gör Hampe!?

Standardbromsar med ett bra belägg och färsk bromsvätska av hög kvalitet (Castrol SRF eller motsvarande) är nog en klart tillräcklig investering för de flesta. Kör man mycket bana så ett belägg av racingtyp (Tex PFC 01 eller Carbotech XP8 eller 10) och så får man stå ut med lite gnissel vid vanlig landsvägskörning. Annars räcker ju PFC Z-rated, Carbotech BobCat, Stoptech eller andra bra belägg för gatkörning. Redstuff är väl inte riktigt i klass med dessa belägg, men bättre än standardbeläggen om man ser till värme och dammning. Och har väl kanske även lite bättre bett men sliter samtidigt lite mera skiva. Det gör ju alla belägg bättre än original. Bättre bett lika med högre friktion lika med högre skivslitage lika med högre värmeutveckling osv.

Ska ni snacka bromsar så ring Per på PEAN. Länk
De kan allt värt att veta om bromsar.

Och om värmen är ett problem om man inte kör extremt hårt och "dummt" på bana vet jag inte hur man kör? Man kan ju inte sitta och pensionärsbromsa i flera 100 meter, hårt och kort är det som gäller om man ska bromsa effektivt och med så lite värmeuppbyggnad som möjligt.

Att sedan avfärda bromskylning som EPA vet jag inte... Detta är a och o för bromsarna. Tillräcklig kylning är ett måste, annars kan du montera på vad som helst och få värmeproblem ändå. Sedan räcker nog standardkylningen bra på en M3. Plocka bara ut propparna som sitter i kylluftkanalerna! Där sitter av en oförklarlig anledning en plastbit som standrad, men denna är bara att trycka ur och vipps så har du kylning som räcker både för bana och kurviga vägar!

"Det är viktigt att lära sig av andras misstag!
Man hinner inte göra alla själv..."
Varför har BMW valt såna snikok egentligen, finns det nån fördel eller har dom gjort det bara för att spara pengar?
Sen hör det till saken att mina org skivor var riktigt slitna självklart bytan man bromsvätskan samtidigt och att dra nya slangar till kylning är fortfarande en EPA lösning om man inte bygger en ban bil då utseendet inte är speciellt viktigt vet inte om jag pensionärs bromsar men mina org bromsar blev varma och började skaka efter bara 1 250-110 bromsning

ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Om dom skakar efter en bromsning från 250-110 med din lätta M3a så är skivorna tokslut eller hjulupphängingen slut.
Min mycket tyngre 535a och även min förra e39 540 klarade detta galant flera gånger på raken utan att vibrera.

// Mvh Andreas

Fr
258
Fredde71
F31 320d M Touring -13 Min första nya bil! Byggd Juli 2013.
E46 M3 SMG -03

Honda NX650 Dominator -88
Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
Detta är vad jag menar med bromskylning.
Länk
Inget som skämmer utseendet enligt mig! Men smaken är ju olika. ;-)
Jag förstår vad du menar Hampe, och hemasnickeri håller jag med om tillhör EPA eller banbilar.

Men att en M3 skulle få överhettade och skakiga bromsar efter en inbromsning från 250-110 om allt är som det ska med den är inte möjligt. BMW har ju under framtagandet av sina bilar, likt de flesta andra biltillverkare, avverkat många tusen mil på tex Nürburgring osv. Och där hade man nog upptäckt en sån sak...
Eller vad menas med varma bromsar? Ett par hundra grader varma skivor är inte varma bromsar. Och varmare än så lär det inte bli av att bromsa från 250-110 ens 10 gånger i sträck. Så fort brompedalen släpps så börjar ju avkylningsfasen och den blir rätt stor innan du är uppe i 250 igen och börjar bromsa på nytt.

Skakiga bromsar tyder som påpekats ovan på sneda skivor eller dåliga bussningar osv

"Det är viktigt att lära sig av andras misstag!
Man hinner inte göra alla själv..."
Som jag skrev innan så är mina skivor slut och extra värme känsliga i form av vibrationer dom tar fortfarande hyffsat men efter ett par riktiga inbromsningar så skakade det ordentligt i ratten vilket inte känns speciellt stabilt och naturligtvis så är alla bussningar ok har inte hunnit testa mina nya bromsar än bara monterar allt då jag har semester och inte några större planer på att vara körduglig så mycket längre. Och produkten du länkade till är inget EPA bygge det jag menade med det var typ ett spiro rör från fronten som man vresat in i hjulhuset och fäst upp med spännband och silvertejp

He
560
Heinrich
M3 E46 2003
jag fattar inte vad det är för fel på bmws bromsar, men skeva verkar dom bli jävligt lätt
Fd
269
Fd Mercafreak
Kör nu Mercedes SLK 350 /// AMG

Audi A4 2.0 Ts Avant Q
Kan bara hålla med.

På min nyinköpta Slk 55 sitter det 6 kolvs ok fram med slittsade å hålborrade skivor samt 4 kolvs ok bak. har inte lyckats matta ner dessa än iaf ;-)

Dan Helsingborg
Kör E39:o, BMW M5 och BMW 525 samt Audi A4 Q 2.0 T 2007
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.