|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en 120d M-Sport -10, när jag kör längre sträckor i motorvägsfart så "fastnar" ratten lite smått. Låter värre än det är men den blir kärv när man exempelvis ska byta fil, det resulterar ju i att man rycker till lite och då släpper det. Är alltså bara i mittläget på ratten som det blir så, och är lite obehagligt när man kör i 130/140... Lämnade in den på BMW i Mölndal men dom hittade inget fel! Några tips? Mvh Elias | |
|
Är det nåt som hörs? När det släpper, hur skulle du beskriva känslan? Som en skruv som var fastrostat och plötsligt bryter loss, eller som en hårddragen skruv som långsamt släpper? Har verkstan kollat hjulinställningen? Om bilen har för mycket spår (toe), då kan det kännas så att man måste övervinna ett visst motstånd innan man ändrar riktning. När började problemet? |
|
|
Det släpper snabbt men det återkommer hela tiden när det väl börjat. Nej tror mest dom kollade funktionen på servon och kollade efter felkoder. Det struliga är ju att det dröjer typ 5-10 mil innan problemet uppstår, så mekanikern skulle inte märka något under en kortare tur. |
|
|
Om det dröjer så länge och kvarvarande när det väl dycker upp, samt återkommande vid en ny körning, så misstänker jag att det är relaterad till värmeutveckling av nått slag. Kanske styrhuset blir varm av motorn så att nåt börjar kärva? Kan det vara elservomotorn som hugger till av nån anledning? Kanske rattvinkelgivare börjar ge fel signal med värme? Gas som kommer upp i hydraulkretsem (den är "elservo" men använder fortfarande hydraulik om än mindre om du har servotronic). Jag kan bara gissa... hoppas det hjälper... |
|
|
Helt otroligt.. BMW Göteborg hittade inget fel. Det tog Mechanum en halv arbetsdag att konstatera fel i styrväxel och elservopumpen (som jag misstänkt all along..) Så nu får vi hoppas att felet e löst! BMW Group borde skämmas! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.