|
|
|
|---|---|
|
Hej Alla Kan finnan någon tråd om detta ... men min E46 320 -04 som är relativt nyinhandlad drar soppa ... jag visste att den inte var snål men ... 1. Har kort sträcka till jobbet ... mao motorn blir nog aldrig varm... Förbrukningen ligger på 1,4 då... 2. Blandad körning har jag testat nu ... lugn landsvägskörning ca 10 mil + 5 dagar fram o tillbaka till jobbet... förbrukning ca 1,1 Vad tror ni ?... normala siffror ? Ps ska nämna att bilen är så jävla go att köra ..så visst gasar jag lite ;-) | |
|
Hej. Kör en 320 touring -01- som jag kör till jobbet varje dag(ca 3km enkel väg).Drar ca 1,1l.Körde nu i helgen en sträcka på landsväg ca 9 mil enkel resa, och hade då en förbrukning på 0,8l/mil.Men visst trycker man på gasen så är det inga problem att komma upp i den förbrukningen du nämner. |
|
| Min 320 drar under 0.8 l/milen landsväg och ca 1.0 l/milen småkörning i stan. | |
|
Det är nog rätt ok. Det är varmt just nu också så räkna att AC:n kanske tar nästan decilitern på landsväg. |
|
|
Min 320 ligger på cireka 0,9. Kan kanske komma ner till 0,8 om jag anstränger mej. Men 0,9 vid normal körning. /Bellamy |
|
| 320 är inte särskilt snål på landsväg pga mycket låg utväxling. Den surrar på 3500rpm vid 120km/h. | |
| Min 320 -01 ligger kring 0.8 lugn körning till och från jobbet, 7 mil tur och retur på motorväg. | |
| i låg fart/stadstrafik drar ACn ruskigt mycket mer bränsle om det är riktigt varmt ute, upp till 80% mer! | |
| marin849: Så om bilen drar 1,1 l/mil med AC:n på i låg fart så går det att få ner förbrukningen till ~0,6 - 0,75 l/mil om AC:n stängs av? Du hör väl hur orimligt detta låter eller? | |
|
En sak som många glömmer är hur avgörande däckval och däcktryck är för bensinförbrukningen. Breda däck 235 med lågt tryck, ger mycket högre bränsleförbrukning än smal 185 med högt tryck. Vill du ha låg bensinförbrukning ska du välja rätt däck och vara noga med däcktryck. E |
|
|
Blandad körning för många är otroligt skiljda begrepp, det räcker ju med att läsa tråden. Nån tycker att 7 mil till jobbet är normalt och nån har 3 km. Klart som fan det skiljer då. Har du 3km till jobbet Falsterbo? Knappast va ;) Förbrukningsskillnaden mellan 320 och 330 är dock mindre än skillnaden i effekt så på det sättet är 330 snålare. Men aldrig att den drar mindre under blandad körning givet samma förutsättningar. (Och då pratar vi inte motorväg i 10 mil osv) ------- //Lövet |
|
|
"Lönt och köpa en 320i när en 530i (manuell) lika mycket eller till och med mindre?!" Man väljer väl knappast bil enbart efter bränsleförbrukning, det är ju inte säkert att den som köper en 320 är intresserad av att ha en 530... T.ex... |
|
|
Chris87: En M54 drar ca 0,8-0,9l/h på tomgång. Med AC på (som jobbar i första steget, dvs nedkylning med intern återcirkulation) drar den närmare 2 l/h dvs ca 100% mer. Ponera att bilen stått parkerad i solen, du startar och kör 3 km från jobbet och hem i tråkig stadstrafik med en massa rödljus. Varje gång du står still och vid krypkörning i låg fart (typ kökörning) är 80% extra förbrukning fullt möjligt att nå. Därav min skrivelse "upp till 80%". Testa tex att åka på 1000 varv på tvåan (köfart), med full AC. Förbrukningsnålen kanske visar 1,6 l/mil. Håll allt annat lika men slå av ACn och nålen dyker till 1 l/mil eller så. Med tanke på att "äkta stadskörning" lätt kan betyda en snittfart på 25km/h går det att få upp förbrukningen rejält med ACn. Särskilt i en touring utan tonade rutor och med svart inredning. Dessutom är kupen är väl isolerad så värmen kommer in men inte ut. Du hör ju hur rimligt det låter!? :) Precis av ovan nämnda anledningar överväger jag att tona 5 rutor av 7 med någon vettig solfilm. Har dock svårt att hitta datablad på spektralfiltreringen på solfilmer. :/ |
|
| Som ett förtydligande: Jag påstår alltså inte att man i genomsnitt höjer förbrukningen med 80% men att det går i vissa situationer. | |
|
Har 2,5 mil till jobbet och alltid året runt ac/acc på 20grader *intryckt. Min 320ci drog 0,9 året runt. Även 325:an jag har nu ligger på samma siffror. Dock drog den mer senaste halvåret innan stora servicen, men är nu tillbaks på 0,9. Gissar tändstift och luftfilter bör hållas fräscha... Surf Or Die!!! |
|
| Jag har en 325ci som drar 0,83 blandat. Kanske har jag väl anpassade däck. 17" goodyear med rätt lufttryck. Väldigt nöjd är jag. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.