AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.417

H&R sänksats 120d

Precis monterat H&R sänksats med org dämpare. Sänkte exakt 40 mm fram och 20 mm bak. Upplever bilen som enormt mycket bättre i alla avseende. Gungar inte längre vid acc eller inbromsning. Något stabilare i sidled även om det inte var dåligt förut och den är inte nämnvärt mer stötig heller, snarare tvärtom. Tror i så fall att RFT däcken ställer till det mer så de ska bytas ut så fort de är utslitna.
Låter intressant.

Har en 118d som jag funderar på och sänka litegrann som du. Var det mycke bök att få låss fjäderbenen fram? Vilka stag på hubben behövde du lossa på för att kunna vinkla ur dom.
Tacksam för tips för man kan nog inte hålla sig å passa på å fixa det under semestern :)

mvh
Patrick

supertobbe: passar det till alla 1:or?? vad kostade det? ochvar det svårt att montera heeh??
Vet inte om det passar till alla 1:or och jag monterade inte själv. Dock hade det inte varit några som helst problem eller skilt sig avsevärt mot att byta fjädrar på andra bilar. Gjorde hjulinställning efter ca 1 vecka och jag är kanonnöjd!
supertobbe: vad fick du betala för satsen??
Jag betalade 2500:- för fjädrarna. Finns ju billigare alternativ än H&R men jag vet inte hur de är i kvalitet osv. Valde att satsa på ett känt märke som har erfarenhet och hellre betala mer. De är ju progressiva också vilket gör att de funkar bra till vardags utan att kännas för stötiga.
St
14
Stefsko
120i - 10
Är det en M-modell du har? Tänkte med sänka min i vinter, så undrar om sänkningen med m-sport gav 40mm ?
Qb
278
Qbone
BMW 335i -08
jag skulle ju inte köpa billigare märken för att spara någon tusenlapp på en bil som är värd typ 200k, H&r är ju bra och många som kör med :) vad skönt att dom sänkte exakt:)
Har M-paket, dock beställdes bilen med standard chassi, dvs måtten jag angivit är jämfört med standard chassi och inte M-chassi. M-chassi är 15 mm lägre än original om jag förstått det hela rätt så H&R sänker mer än så.
St
14
Stefsko
120i - 10
Supertobbe: Du var inte med när ni bytte fjädrarna? Just fått hem mina H&R fjädrar från Tyskland, sjukt sugen att göra jobbet själv! Om jag förstod det hela rätt så ansåg du inte det var svårt? Ett tips är att köpa från Ebay Tyskland, jag köpte sänkningssats och 4st 5mm spacers, H&R på allt, hemlevererat för 2100kr. Bara det nu passar :P
Det var ju som hittat!

Nu är det säkert så att bilen kränger mindre och upplevs ligga bättre på vägen. Men många som sänker med endast fjädrar och gör mer än motorvägskörning, t.ex. bana eller guppiga och/eller kurviga skogsvägar, kommer underfund med att dämparna är för svaga. Så om väghållning är viktig, så råder jag att satsa på en sats med både dämpare och fjädrar av ett kvalitetsmärke. Då ligger bilen verkligen bättre på vägen och är tom mer komfortabel för att dämparna kan hålla karossrörelsena under kontroll bättre. Kostar mer, men om man till slut hamnar där ändå kan det vara billigare i längden ändå...
Visa användare
29
ksx
BMW 130i E81 -07
Är det någon skillnad på dämparna på standard vs. m-chassi? Eller är det samma dämpare och endast hårdare/lägre fjädrar på m-chassit?

Icke M-sport är Sachs (typ?) dämpare, medan M-sport är Bilstein gasdämpare. Kolla realoem.com ...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.