AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
22.654

Finansieringslösning ny F11? Restvärde eller inte?

Sida 3 av 3
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
matbl - med listpris brukar man ofta referera till listpris utan extrautrustning; så det är det priset du skall utgå ifrån. Den mesta extrautrustningen nollas vid försäljning, dvs den är inte värd något. Sedan är det naturligtvis inte så enkelt, men beroende på vem som svarar får du olika svar på vad som är "rätt" och "fel"...

Utrustning som generellt brukar ge lite i 2-hand är automat och läder. Eventuellt kan ett paket (att ex sälja en E6x utan advantagepaket måste vara en upplevelse...) ger något extra. M-paketet brukar stå sig väl och ger någon slant till.

Men det enklaste är att du inte räknar inte och ser allt över listpris som bonus.

----
BMW CS #6212
ma
166
matbl
520dA Touring -17 (G31)
Automat, läder och att det finns komfortpaket brukar ge en del på värdet. Drag likaså och delvis färgen (vit står inte så högt om det inte råkar vara mode just då).
Listpris utan extrautrustning och listpris med bas-tillvalen skiljer sig ju ganska väsentligt åt.

Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
54% av det du betalar får du tillbaka enligt tidningarna på en ny BMW 5-serie efter 3 år .
to
19
tompa66
750IAL -00
Lånar tråden lite...

När t.ex BMW anger kalkylen för billån på bilen med ett restvärde på 50%
är det då 50% av bilens pris eller 50% av skulden dvs priset-kontantinsats ?

Tomas
normalt är det ju 50% av bilpriset men det kan du ju avgöra själv

/Anders
to
19
tompa66
750IAL -00
Jo jag kan avgöra restskulden, men jag tänke mer på hur de skriver på lapparna på bilarna, det blir ju stor skillnad om kontantinsatsen är blåst så att
säga eller inte...

men om det är 50% av bilpriset så luras man ju att tro att månadskostnaden/räntan är billigare än vad den är i verkligheten...
ett exempel:

bilpris 700k
kontant 140k
skuld 560k

månadskostnad 8300kr
restskuld 50% =350k eller 280k beroende på vad som gäller

Tomas
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Exakt, av bilpriset. Jag vet att Porsche erbjöd 60% restvärde för något år sedan. Jag har haft 50% restvärde på mina 4 senaste bilar. Jag har förvisso aldrig haft dom avtalstiden ut, men jag har haft god marginal vid försäljning till restvärdet så jag tror inte du behöver oroa dig nämnvärt att inte få igen 50% av 3 år.
ma
166
matbl
520dA Touring -17 (G31)
Resultatet blev 6 år och 0% restskuld.
Blir efter 3 år ungefär samma som 3 år och 40% restskuld då restskulden beräknas på priset och inte på lånedelen. Men med möjligheten att bara fortsätta utan att behöva fixa en massa då. Eller lösa resten, det går ju alltid.
tänk dock på att avtalen ofta är annuitetsavtal, vilket gör att räntedelen är störst i början och tvärtom i slutändan. Skulle du vilja byta bil/sälja bilen under avtalets gång, så kanske inte låneskulden harmonierar med andrahandsvärdet på bilen. Men så är det ju alltid.

/Anders
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Därför, avtala rak amortering.
/m

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.