|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Pengarna på banken gör ingen nytta. Dom är till för att snurra runt. Kapitalbindning hit och dit.....man lever bara en gång. Har man en dröm(bil), ska man realisera den om möjligt. |
|
| Vad menar du med det?? Du menar att om man bara har råd att betala lånet så ska man handla? | |
|
Snälla inte ytterligare en "jag är bättre än alla andra för jag har minsann köpt min bil kontant"-tråd. ------- //Lövet |
|
|
qsacage: Och själv hade du uppenbarligen inte råd att casha en bil i den prisklassen..? |
|
|
lägg ner nu innan det blir en massa politisk diskussion som inte hör hemma på detta forum. Jag anser att var och en väljer sitt eget sätt att köpa bil, kontant, avbetalning eller leasing. Det är upp till var och en och inget vi andra har med att göra anser jag. Trådskaparen frågade däremot om råd med olika alternativ och den diskussionen anser jag är intressant att ta del av. Många med mig anser att det inte är stor mening att binda allt kapital i bilen utan att använda en del av sitt kapital till andra ändamål eller helt enkelt ha dem kvar på banken, i sin aktiedepå, sina aktiefonder mm. Att investera en halv miljon eller mera i en bil och casha den tycker jag ofta är onödigt, då det är bättre att utnyttja bilen som säkerhet och ha låneutrymme i hus, bostadsrätt med mera kvar. För mig är det inte mera konstigt att ta ett billån eller liknande för att köpa en bil jmf med att låna på huset, bostadsrätten när man köper en bostad. Hur många köper sin bostad cash? Fortsätt tråden som den startade för det var intressant med synpunkterna som kommer fram. /Anders |
|
|
Vad anser ni om att ge ca 220-230,000 kontant O på typ 40-50% rest skuld bilen totala värde ca 485,000kr. Är det dumt att ge mer än nödvändigt lr räcker det med dom 20% som dom kräver. |
|
|
Bilen ska ju betalas på ett eller annat sätt. I mina ögon finns det så mycket som spelar in i en sån här fråga. Hur mycket pengar har du sammanlagt? Hur är det bundna? Hur riskbenägen är du? Hur svårt att sova har du när räntorna eller aktierna åker upp eller ner? Retoriska frågor så jag vill inte ha något svar. Sen är du aktiv själv med dina pengar och lyckas få dem att stiga mer än räntekostnaden på ett lån är det såklart mer fördelaktigt. Men att bara låta dem ligga på ett konto med sämre ränta än lånets ränta är ju inte så smart. Om man inte samtidigt vill ha dem tillgängliga av andra anledningar. Mycket om och men, men ett svar i denna fråga kan skilja sig mycket från ett annat beroende på hur man ser på saken. __________ Mvh Grelle |
|
|
Jag håller med Med Känsla, tycker han belyser viktiga poänger vad gäller finansiering. Egentligen finns inget rätt eller fel utan det är helt avvägt vilka ekonomiska förutsättningar varje individ har - och väljer att göra. Jag har visserligen aldrig valt att köpa en bil på avbetalning med restvärde utan istället valt att antingen låna via banken eller köpa kontant, men i det stora hela är skillnaderna ganska små vad man än väljer. Det som spelar roll är det lånade beloppet som man sedan kan välja att amortera av helt eller delvis. Den viktiga devisen tycker jag här är att ha ett restvärde som inte överstiger bilens värde, dvs 50% efter 36 månader vilket redan belysts i tråden. Så skulle man bli placerad på fisens mosse utan jobb går det trots allt att sälja bilen och lösa restskulden eftersom bilen faktiskt har ett värde. På en bil som F11 skulle jag nog överväga 40-50% restskuld, möjligen med viss reservation för extrautrustningskostnaden vilkennkan bli dyr och svårligen går att räkna hem helt efter 3 år. Kanske inte så mycket nytt men mina funderingar kring det hela. |
|
|
"nackdelen" med att låna i banken för att köpa en bil är ju isåfall att man tar av ett låneutrymme man kan behöva för annat ändåmål senare, ex vis inköp av bostad, renovera bostaden eller annat man vill investera i. Utifrån den synpunkten tycker jag det är bra att utnyttja säkerheten i bilen, så länge räntan inte är orimlig som erbjuds från finansbolaget. Nu när man kan anta att bilförsäljningen toppat ur lite och det blir tuffare för bilföretagen att fortsätta öka sin försäljning, så kommer räntan att vara ett konkurrensmedel, som bilköparen med fördel kan utnyttja vid bilköp. Det viktiga är ju också som de flesta förstår att restvärdet ej överstiger bilvärdet efter avtalstidens slut. Utifrån detta skulle jag sätta 40% restvärde efter 36 mån, så har man sannolikt också smygsparat en slant på tre år och är på rätt sida om strecket vad gäller bilvärde kontra restskuld. /Anders |
|
|
Men om ja köper ny bil så vill jag ha den minst 5-7år Är ingen som byter bil varje år tyvärr:( jag blir så fast vid mina bilar. För det blir billigare för mig i mån om jag har ett restvärde jämfört med rak amortering. Men hade dom inte på BMW sakt vad det innebär med restskuld o hur det funkar så hade blivit rak amortering. |
|
|
Helt riktigt att det övriga låneutrymmet påverkas om man väljer att låna" på kåken". Sen har ibland bankerna vissa lösningar med separata bil/fritidslån med rak amortering som kan vara ett alternativ. Men återigen, finns inget rätt och fel utan beror på vad som känns bäst individuellt :-) Om det gäller att ha en bil i 5-7 år skulle jag nog försöka betala av den på kanske 4 år så man därefter slipper amorteringarna på en lite äldre bil och kan lägga pengarna på en buffert på kommande underhåll och reparationer (eller insats på en ny bil?) som börjar dyka upp efter garanti/goodwill perioderna. Men som sagt tidigare, det beror återigen på hur den individuella ekonomin ser ut. |
|
|
Oj oj oj oj. Känsligt ämne tydligen. Alla är vi olika och i min bok så lånar man inte till kapitalvaror som datorer, TV-apparater, motorcyklar och bilar. Att komma med argument som att man kan göra nettovinst på obundet kapital på mer än vad bilräntan är på ser jag som marginellt och framför allt som mycket besvär för väldigt få slantar. Inget man håller på med om man har råd med att köpa en halvmiljonsbil. @Lövet: Jag har inte sagt att jag är bättre. Tycker bara det är konstigt att ni som "har råd" att köpa dyra bilar gör det på lånade pengar. @Clubsport: Oavsett hur mycket pengar jag har så har jag inte 500.000+ Kr att bränna på en bil, lånade eller ej. Vad det nu har att göra med saken..? @Med Känsla: Jag skulle inte likställa ett lån på en bil och på en fastighet då fastigheten i 9 fall av 10 går UPP värde. @Grelle: Hur mycket nettovinst kan du egentligen göra? Det är väl inte oproblematiskt att slå 5-7% som de flesta billånen ligger på? Och räkna inte bort tiden du ska lägga för att jobba upp kapitalvinsten. |
|
|
qsacage: Du sa att om man inte hade 500.000 så skulle man inte köpa en bil om man inte kunde köpa den kontant, därav min kommentar. Hade jag en halv miljon kontant så är inte att köpa loss min kommande bil kontant prio ett! |
|
| Tycker tråden börjar slira lite, om nu vissa vill leva enligt devisen att inte låna till bilköp så fint. Jag kan visserligen hålla med om att det inte alltid går att garantera avkastning på beloppet man inte väljer att låsa upp i en bil men jag ser detta som en separat diskussion. Jag ser heller inte kopplingen till att placera sig i en skuldfälla så länge en bil som köpts på avbetalning amorteras av i takt med värdeminskningen. | |
|
... tycker mest synd om matbl som ställde en fullt seriös fråga och vill ha forumets åsikter och goda råd från oss andra. All heder att dela den typ av info OP gör och också visar det ju den tilltro som finns till oss på Autopower! qsacage - är det så att du brinner för att få veta "Hur tänker ni som köper bilar för en halv miljon men inte har en halv miljon på banken" (fr ditt inlägg igår 12.57) så ta detta gärna i en separat tråd. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Försöker ta tråden tillbaka till min fråga. Eller rättare sagt, det som i mitt fall styr vilket alternativ jag väljer. Hur mycket av listpriset kan man räkna med att man får för en f11 efter 3 år? På ett ungefär alltså. Ingen extravagant utrustning utan standardsaker som automat, läderklädsel, comfortpaket, och några få saker till. |
|
|
Rent generellt tycker jag du kan räkna cirka 50% efter 3 år, sen kan det vara både lite upp och ner beroende på tillfälle, utrustning och att just finna rätt köpare, men det värdet tycker jag skall stå sig bra vid inbyte hos en handlare. Säljer du den själv så tror jag du kan räkna med kanske 5-7% ytterligare. /Anders |
|
mkk230 |
Jag tog mitt på lån på 3år & 50% restvärde. Sen efter några månader så ändra jag till 7år rak amortering. Pga varje gång jag upplever körglädjen, komforten så kommer jag ha den en lång period. Men däremot när jag köpte E90 så ville jag sälja den omgående. Stor skillnad. Så köp & njut för det gör alla F10/11 körare. Inte ens w212 kommer i närheten av f10. |
| matbl, kan du formulera din ursprungliga fråga igen. Vad exakt vill du har svar på och varför? Detta saknas i din inledande text. | |
|
turbo4ever: Min ursprungliga fråga var som den stod i första inlägget. Att få ta del av andras idéer om finansieringslösning för en ny F11. Men nu när jag diskuterat och funderat så kokar det egentligen ner till en enda huvudfråga. Hur mycket i procent av listpriset kan man förvänta sig att få för en F11 om X år och ca X*1200 mil? X=3,4,5 eller 6. I listpriset räknar jag in den extrautrustning jag har lagt på så listpriset på min 520d är ca 516'. (komfortpaket, metalliclack, fälgar, läderklädsel, komfortstolar, darg och hifi-system är de stora sakerna) Kan man räkna med att få bara 260' efter 3 år? Eller mer? Mindre? Efter 4,5 eller 6 år? Ja allt kokar som sagt ner till samma huvudfråga... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.