AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
22.651

Finansieringslösning ny F11? Restvärde eller inte?

Sida 1 av 3
ma
166
matbl
520dA Touring -17 (G31)
Hej

Hoppas jag placerar detta i rätt forumkategori.
Har beställt en ny F11 och klurar på finansieringslösning, att lägga upp närmare 500' kontant är inte riktigt aktuellt... ;)
Kontantinsats på 20% som vanligt. Men sen då?
3 år med 50% restvärde (slutamortering på 50% av priset).?
5 år med 0% restvärde?
3 år med 40% restvärde?
Jag kör bara ca 1200 mil per år så den kommer inte att gå så långt.
Lägre restvärde än 40% på 3 år är inte aktuellt. Och på längre tider tillåter oftast inte finansieringsbolagen restvärde.

Alla åsikter är välkomna. :)
Hur mycket har du råd att betala i månaden på bilen? Vad är max beloppet? Det är ju oftast det som är en avgörande faktor för många.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Med de milen per år så är det också avgörande hur länge du tänkt äga bilen. Tycker personligen att det är mer psykologiskt rätt att lägga bilarna på 72 mån rak avbetalning som privatperson. Då vet man vilken månadskostnad man har i 72 mån, och när de är förbi så står bilen i 0kr. Vill man då byta bil, så har man ju ett värde kvar i bilen.
ma
166
matbl
520dA Touring -17 (G31)
Det är inte så begränsande här. Jag skulle ha råd att betala av hela bilen på 3 år. Men det är rent ekonomiskt ingen bra affär, då binder man kapitalet i bilen till ingen nytta. Det gäller alltså att binda lagom mycket kapital så att när det är dags att byta så får man såpass mycket för bilen att diffen mot restskulden på lånet är 90'-100'.

Om jag ställer frågan såhär. Listpriset på min F11 är straxt över 500', kan man förvänta sig ett värde efter 3 år och 3500-4000 mil på 90'-100' mer än 50% av mitt pris?
D.v.s. ett värde kring 335'-340'?
Jag tror inte det, det är lite därför jag ställer frågan.
Det är naturligtvis svårt att gissa vad en F11 är värd om 3 år. Men någon kanske kan dra sig till minnes vad en 3 år gammal E61 var värd jämfört med sitt nypris någon gång kring 08.
ma
166
matbl
520dA Touring -17 (G31)
Mistafrizz:
Jag är inne på samma bana och har vanligtvis gjort så. Men är nu lite obeslutsam...
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej,
Räkna med att du får halva nypriset av BMW när du byter om tre år. Säljer du privat får du något mer. Var också uppmärksam på att BMW inte tillämpar rak amortering som default, något som straffar sig om du byter bil innan den är slutbetald.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Om du nu inte tänkt att köra bilen tills den är "förbrukad", dvs efter 5 år, så hade jag valt att lägga då dina 20% och ett restvärde på 50% efter 3 år. Du får en lägre månadskostnad, och efter 3 år kan du ta ställning till hur du vill göra (ny finans, sälja, byta in). Det finns enligt mig ingen större poäng att betala ner bilen till 0, eftersom bilen faktiskt har ett värde (men än att det kanske rent psykologiskt skulle vara skönt).

Har du tänkt behålla bilen i 5-6-7-8 år så är det kanske en annan sak.
Med ett listpris på 500tkr har du ett nettopris på ca 450tkr efter rabatter.
Att förvänta sig kring 335-340tkr efter 3års brukande känns högt.
En bra tumregel brukar vara kring halva nybilspriset på en normal bil kanske något högre i ditt fall då du kör relativt lite.
Billigast är 100% kontant den dagen du hämtar bilen. Kan du visa en annan kalkyl presentera gärna den. 72 mån är inte sannolikt att du kommer att ha bilen eftersom du kör en 2008 modell idag. Kan du pruta till dig en fast låne rta kan du betala 80% över 35 mån. Dvs 2% = 10 000 kr mån.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vill man följa värdeminskningen är 50% restvärde efter 3 år en bra modell.

-------
//Lövet
ma
166
matbl
520dA Touring -17 (G31)
bunf:
Ja det känns högt, därför som jag tvekar på det alternativet.
40% restskuld är nog ett bättre alternativ...

turbo4ever:
100% kontant KAN vara billigast beroende på hur du annars kan investera det kapital du i så fall binder i bilen. Men det är hursomhelst inte aktuellt eftersom jag inte har 500' att lägga upp.
Man behöver ju inte heller ha kvar en bil tills den är färdigbetald. Har sålt alla mina bilar hitills innan de varit slutbetalda. Och då inte som inbyte utan som privatförsäljning.

Det är väl kanske inte själva finansieringslösningen som är problemet/frågan. Det som styr är förväntat värde om 3 år? Privat och som inbyte.
ma
166
matbl
520dA Touring -17 (G31)
Lövet:
Men kommer inte värdet ikapp lånet på en sån lösning?
Såhär:
Vid köp: Pris: 500' Kontant: 100' Lån 400'
Efter 3 år: Värde 250' (drygt) Lån 250'. Kontantinsatsen uppäten av värdeminskningen...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Förutsatt att du inte betalar någon kontantinsats så absolut. Men du vill alltså amortera mer än värdeminskningen? Det är ju ett val man får göra i så fall. Egentligen spelar ju inte kontantinsats vs restvärde så där jättestor roll - allt handlar ju om det faktiska lånade beloppet.

-------
//Lövet
Är det en tjänstebil i egna bolaget kan det vara en god idé att maxa första förhöjda insatsen. Du får göra avdrag mot eventuell bolagsbeskattning samt sedvanlig moms. Samtidigt blir kreditbeloppet givetvis mindre med lägre räntekostnad som påföljd.
Det finns dock en procentuell gräns för detta belopp innan det kallas för ett förtäckt köp.
Jag köper mina BMW:ar med 30% restvärde, man får ju ner månadskostnaden rejält 1000-1500 i månaden som man kan ha till annat och efter 3 år omvandlas ju lånet till ett vanligt annuitetslån om man inte löser lånet eller byter bil.
40% i restvärde har jag...
ma
166
matbl
520dA Touring -17 (G31)
Clubsport:
40% restskuld är ett av mina huvudalternativ.

Det låter som du köpt en och annan BMW genom åren...
Hur mycket av nypriset brukar bilen vara värd efter 3 år? Av listpriset?
AL> Finns väl ingen möjlighet (annat än om två finansbolag är inblandade) att kringgå kravet på k-insats >=20%?
matbl:
Jo, tittar man bakåt så har det blivit alldeles för många nya BMW.
Måste titta på mina papper men jag får mer för mina bilar än 50% av nybilspriset efter 3 år som många har som mall. Min 325 E90 kostade 342.000 jag fick 210.000 i inbytespris när jag bytte in den. Den hade jag i ganska exakt i tre år.
Ofta byter jag efter 2 år så jag har inte jättemånga fler exempel på just efter 3 års ägande.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
I allmänhet är värdeminskningen på en bil 50% över 3-3.5 år, ganska exakt. Det stämmer på 90% av alla bilar, nya som något begagnade (0-8 år säg).

Att räkna med att bilen skulle ha större värde än 50% är en övertro och skulle det visa sig faktiskt vara vara så får man nog se det som en ren bonus.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
En sidonotis;

Hur tänker ni som köper bilar för en halv miljon men inte har en halv miljon på banken? Eller rättare sagt, även om man har pengarna på banken men väljer att inte binda kapitalet i bilen så är det väl trots allt ointressant om ni kan få ert icke bundna kapital att växa något mer än vad ränta för motsvarande lånade pengarna?

Vad jag menar är att även om ni har en låneränta på säg 5-7%, så kan ni inte få ert kapital att växa mycket mer (netto, efter skatt på vinst) än 8-10% kanske? Eller har jag fel?

Jag kan bara inte låta bli att tycka att antingen har man cash att köpa en (dyr) bil, eller inte.

Hjälp mig gärna förstå. :)

Ursäkta att jag lånar tråden lite.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.