|
|
|
|---|---|
|
Jag har hållit på med min 540 -94 nu några dagar, köpte den i fredags o den gick hackigt o till slut la den av o vägra starta igen. Jag gisade de va soppa regulatorn då ja vart med om samma symtom på en annan bmw ja hade o bytte den o då funka den sen. Men nu bytte jag på denna o provade men den starta inte så ja gnugga en liten stund, då for startmotorn så ja fick köpa ny sån o bytte den, testa igen o den starta inte, Sökt på nätet om andra fel o då blev de relä byten men ingen skillnad, då bytte ja kammaxel givaren för ja hade hittat att de kunde vara den men inget, kolla om den fick soppa o de fick den inte, så kolla om soppa pumpen funka men den va död, plocka ut den o koppla ström på den o den funkade, satte tillbaka o den funka inte o då prova ja köra direkt ström på stiften så de kom soppa till spridarna o nu trodde ja garanterat den skulle starta. men icke, så nu ber ja på mina knän efter hjälp. Vad kan de vara för fel efterssom pumpen ej funkar o den ej tänder då man väl tvingat till soppa. Kan de finnas nåt relä som slår ut både pump o tändning? Startspärr nånstans? Jag vet inte va ja ska ta mig till nu o kan ej komma på nåt annat fel. Mvh/Micke | |
|
läs av felkoderna. Är en bra början iaf. //thomas |
|
|
Kollat alla säkringar i säkringsboxen? |
|
|
Supertipsen bara haglar in ser jag.. Ja, jag är grinig :P |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Startspärr har du men att den skulle få bilen hacka och stanna under drift är knappast troligt. Har du mätt bilens spänningen till pumpen? Sitter ett bränslepumpsrelä som kan ha gett upp, har du spänning till reläet under start så bör inte startspärren krångla. Kollat stiften så den inte blev sura vid dina tvångsmatningsförsök. Du har även en luftmassemätare och vevaxlegivare som kan vara felaktiga. Sedan kan det nog sitt en del säkringar för motorstyrningsrelä alla nått sånt om jag inte minns helt fel så det är mycket att kolla efter. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
ja relä har ja kollat o de e ju just de att till pumpen kommer ingen ström för den går inte, därför ja körde tvångs körning till soppan så ja fick fram soppa o se om den ens tände för de men inte en tendens till att tända gör den. Alla säkringar e hela. Sitter ett vitt, ett orange o ett blått relä där pump relät sitter, vad e de blåa för nåt? Har kollat reläna som e under sätet bak med o dom klickar då man vrider på nyckeln o ska starta. Enligt förra ägaren hade han haft detta prob ett tag att den la av o sen svårtstartad men gick få igång till slut o då gick den ett tag, men då ja köpte den så la den av bara efter nån mil o sen dess ej gått starta. |
|
|
kan de vara nåt med nyckeln att den inte komunicerar med databoxen så de e där felet kan sitta? |
|
| Hade samma symptom när vevaxelgivaren dog ibland, visade sig att kamaxelgivaren redan var död sedan länge. Så när vevaxelgivaren dog så dog hela bilen. Så kolla så att båda fungerar. | |
|
finns de nåt sätt o kolla om dom fugerar eller e de bara o byta o testa ? dom e ju inte direkt gratis dom där |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har du spänning till pumprelät och från det när det är draget? Har du provat att bygla reläet? ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Säger ju de ja har ingen ström till pumpen, nåt har ju blockat strömmen, därför ja satte ström på den direkt för o se om den starta då den fick soppa men de gjorde den inte heller , Bytt alla relä med |
|
Då mäter man sig systematikt fram till var spänningen försvinner, gissa kan man inte göra. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
ja de finns ingen ström till pumpen o ingen till stiften efterssom den ej tänder ens, nu undrar ja om vevaxelgivaren o kamaxelgivaren e samma? som ser exakt lika ut till o med. Micke |
|
|
Ska bara berätta för alla som skrivit att idag startade bilen o den går som en klocka =) Tack för alla tips ni gav mig |
|
| Det va ju trevligt, men det skulle säga mer om du säger vad som va fel? :) | |
|
som ni ser så bytte ja allt men inte vevaxelgivaren o trodde inte de skulle vara felet då ja testat allt men gick ut o tog loss den o gick o köpte en ny o satte dit o pang så gick bilen igång =) tack än en gång ni som tog er tid med tips |
|
| Precis, förstår vad du menar. Man tror inte att både kamaxelgivare och vevaxelgivare kan gå sönder "samtidigt" men sån otur har man ibland :) Roligt att den fungerar igen. | |
|
ja jag e så glad, då ja va nära o skrota bilen, ställde ju av den o skulle frakta den på skroten samma dag som ja tänkte ja ger vevaxel givaren en chans o byter den nu åker jag i den utan prob, går som en dröm nu =) |
|
| Tycker lite synd om tidigare ägaren som säkert sålde den billigt i tron om hopplöst fel. Men bra för dig :) | |
|
näe faktiskt så sålde han den ej billigt, han skulle ha 20 o fick 16 o skulle få resten sen men nu gör ja avdrag då de visats sig finnas andra fel han ljugit om |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.