AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
4.000

Bryta kontrakt.

we
3
westas
Z4 Coupé -06
Hej

För ett par dagar sen så blev jag intresserad av en BMW z4 coupé och kontaktad den tyska bilfirman. Allt verkade frid och fröjd och jag beslöt mig för att få bilen reserverad åt mig.

De skickade över ett kontrakt på köp av bilen istället. Jaja tänkte jag blåögd som man är. Allt verkar ju ok och som jag fick förklarat av mina tysktalande vänner så fanns en ångerrättsklausul med i kontraktet då det var ett distansköp. Denna klausul är också en EU-lag vad jag förstår.

Jag inser att jag glömt kolla upp serviceboken, Då det stog att bilen hade full service history och var en Premium selection. Inser snabbt att det skiljer ett par mil mellan senaste service och vad de anonnserar bilen för. Dvs bilen har gått kortar nu än vid senaste service.

Ringer de och meddelar att jag ej önskar köpa bilen längre. Nu under kvällen får jag ett mail som ändå säger att de anser att jag måste fullfölja kontraktet. Då de tycker de har ordnat alla saker jag påpekade. Jag mailar tillbaka till de och hänvisar till klausulen och EU-lagen.

Vad göra om de fortsätter stå på sig? Bilen är ju inte köpt eller något.

Tack på förhand.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Har du frågat hur det kommer sig att uppgifterna inte stämmer?

Kanske miltalet vid senaste servicen av misstag ha skrivits för högt eller helt enkelt slarvigt så att siffrorna är svåra att tyda?

Mvh
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag har svårt att se vart de ska komma med detta, och försöker förmodligen bara skrämma dig. Om det nu är så att det fuskat med mätarställningen (vilket är straffbart i Tyskland) så tror jag att du kan vara lugn.

Men är bilen en premium selection hos en auktoriserad handlare? Det låter väldigt skumt att de skulle ha en sådan bil inne.
we
3
westas
Z4 Coupé -06
Japp på båda. De menar att bilens uppgifter är från när de köpte den i mars. servicen gjord i slutet på mars. Förre ägaren och ende brukare är en anställd hos de, mekaniker om jag fatta det rätt. Dock har denna mekaniker tappat bort service boken, och kvitton saknas på servicar, då han gjort saker själv. Jag hade även frågat om skador på bilen vilket de inte nämnde några, dock fanns det med i kontraktet. Jag skulle inte få någon Europlus garanti för jag var utlänning osv. Var massa små saker som gjorde att jag inte kände att det var dessa jag ville handla av. Att jag hitta en annan bil som är mer intressant är ju en annan femma. Hoppas också att de bara försöker skrämma.

Känns som de inte orkat kolla den så noga utan snällt litat på sin anställde och tryckt på en Premium Selection för saken skull.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Herregud vilka idioter, vilken firma är det? EuroPlus ingår ju till alla Premium S.-bilar...

Ring till BMW group så att de eventuellt kan ställa firman till svars.
we
3
westas
Z4 Coupé -06
Autohaus Reisacher GmbH i Landsberg.

De gick med på att häva köpet och ändrade sig angående Europlus också. Gjorde en heldel för att jag skulle ta bilen men jag stod på mig och fick köpet hävt. Den ligger uppe på mobile.de igen. Blev en annan Z4 coupé istället från norra Tyskland, som nu är hemtransporterad och väntar bara på Sveriges snabbaste ursprungskontrollerade transportstyrelse. Den hade gått 4000mil mindre än den andra och fick den nyservad, service 2, samt snyggare inredning, så nu känns allt bra.

Kändes som en mycket mer seriös återförsäljare, Schubert Motors GmbH. När jag kom ner var allt klart med plåtar och allt så det enda jag behövde göra var att överföra resten av pengarna och åka hemåt när de kommit fram.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Jag har själv hjälpt till och hämtat en bil från Reisacher i Memmingen och då var det mycket seriöst och bra. Surt att de inte verkar ha samma ordning på alla ställen.

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
To
253
Tobba_
BMW M5 f10 -13
Var själv precis med om en likandesak.

Köpte en M3 E90 per telefon från en BMW återförsäljare i tyskland och allt var frid och fröjd bilen hade bara gått 3300mil och skulle vara i ny skick. Så vi löset export plåtar, betalade bilen i förväg, så jag bara skulle kunna flyga ner och hämta den på helgen då jag hade svårt att slita mig från jobbet.
Flyger ner och första jag tyckte va konstigt var att han ville skriva papper före han visa bilen, så sen när jag fick se bilen tillslut så ser den perfekt ut tills jag ska titta i och möts av den värsta rökdoft jag någosin kännt i en bil, även fast min tjej röker i sin bil varje dag.

Dock löste han det relativit bra, pengarna ska vara tillbaka näst kommande vecka. kännde sig endå ganska lurad då han borde ha upplyst mig om detta innan jag flygit ner för att sedan få ta tåget hem vilket blev en total resa på 1,5 dygn och 7000kr, som dom vägrade betala.

Biliade även ner till en handlare nu i helgen efter att ha hittat en annan m3 e90 4700mil och fullsmetad som utlåvades vara i toppskick förutom lite stenskott. Bilen var klockren utan att den hade bucklor i storlek som dörruppslag över hela taket, bagaget och huven, extrem hagelskur?
Plus ett jack genomplåten vid takluckan som hade börjat rosta.

Aldrig varit med om något liknade, endå har vi tagit hem typ 7bilar inom familjen de senaste 5åren. jakten på en m3 e90 fortsätter dock :)
To
253
Tobba_
BMW M5 f10 -13
den buckliga m3an så ingen annan går på den:

Länk

Förövrig den mest spydiga ägaren av en bilfirma jag någonsin varit med om.
Så funderar någon på någon bil där avråder jag er!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tack för rådet!: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.