|
|
|
|---|---|
|
I min projektbil sitter det ett gammalt härk till telefon med spiralsladd å allt, i armstödet. Skärmen på telefonen är spräckt så jag ser inget på den direkt. Men i navigatorn har jag Telephone att välja från menyn. Men där finns inget att välja på förutom "SOS". Jag misstänker därför att det saknas någon modul till telefonen som gör att den ska hoppa igång. Kan någon förklara hur telefonen och simkortsläsaren i armstödet är kopplat med boardmonitorn. Jag har nämligen hittat en "ny" telefon som jag tänkte byta mot den som sitter i armstödet just nu. MEN, är det så att någon har plockat bort någon modul som styr hela telefonbiten så blir en ny telefon lika meningslös som den som sitter där. Jag har en e39 touring (Röd) med 4:3 navi. I bagaget hittar jag endast detta: Navi, CD Tv-modul Radio-modul Samt den separata GPS-mottagarmodulen i alu bredvid tv-modulen. Tacksam för svar. Andreas Fridh | |
|
Du har även själva telefondelen med antennanslutning osv bak i skuffen. På sedanmodellen sitter den uppe och helt nära bakljuset på vänster sida, på din modell är jag osäker, men bör vara i närheten. Svart avlång modul, med 25-pol d-sub kontakt samt en antennkontakt. På ena kortsidan av modulen sitter slits för SIM-kort av stora modellen. Läsaren framme under luren brukar strula, den i själva huvudmodulen bak funkar alltid. FP |
|
|
Tack för tipset. Jag gick ut och kollade extra noga där bak och hittade till slut enheten. Den sitter på vänster sida bredvid navi-läsaren bakom den delen av "innerväggen" som inte går att öppna. Man får kika in mellan navi-läsaren och "väggen". Jag satte i ett sim-kort som satt fram innan och så läste den direkt kortet. MEN... Kortet är för gammalt och deaktiverat. Vart får man tag på kort som funkar i så här gamla telefoner? Andreas Fridh |
|
|
Tja, alla kort levereras väl fortfarande i stort format innan man bryter bort den lilla delen osv. Det finns även adapterkort som gör ett stort kort av ett litet, men se upp med en del som har dålig konstruktion. Om du tänker på de olika generationerna av chip osv så fanns det en period med 5V och 3,3V chip som var lite struliga i vissa ficktelefoner, men inte nödvändigtvis i den bilmonterade . Det är några år sedan nu, men sist jag testade i min biltelefonen så funkade de (då) nyaste 3,3V korten utmärkt. Det är bara att testa. FP |
|
|
Precis. CMOS mot TTL (5V och 3.3V).. Jag får helt enkelt testa detta i veckan när jag har tid. Måste hitta en ny manöverenhet också till mittkonsollen. |
|
|
Mja. Snarare gick man ner från 4-5V processorspänning till 3,3V, samtidigt som eggektförbrukningen kunde sänkas en del. TTL i den ursprungliga bemärkelsen (kretsfamiljer med 5V matningsspänning) används inte i mobiler, allt är CMOS. Manöverlur med LCD osv kanske man kan hitta hos nån telekomhandlare, det var Motorola som tillverkade åt BMW. Man kan säkert flytta över LCD osv om man hittar nåt i skrotbingen. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.