AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.103

Köpa ny bil privat eller via eget bolag?

Hej,

Jag har idag sedan ett år tillbaks ny företagsleasingbil via mitt egna företag (aktiebolag om det spelar någon roll).
Men förmånsvärdet är ju väldigt högt, så jag funderar på om det hade varit smartare att ha köpt bilen privat och sen ta ut milersättning?
Eller vid nästa nybilsköp, smartare köpa privat/företag?

Som det ser ut idag fram och tillbaks till/från kund (kommer ha kvar denna i flera år) :
4,2 mil om dagen
21 mil per vecka
1092 mil per år

...sen tillkommer kundbesök, mässor osv med några hundra mil till, kanske totalt sett runt 1500-1700mil/år.
Tacksam för alla svar :)

/242
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kan du inte göra en kalkyl i excel lite snabbt så ser du väl vad som är förmånligast. Du kan ju använda kostnaderna på din nuvarande bil angående däckförbrukning, reperationer, service osv...

Jag räknade nyligen på detta åt en bekant och vi, eller jag, kom fram till att det blev billigare för honom att ha bilen via sitt arbete än privat. Men det skillde inte många tusenlappar per år, runt 3 kkr känns bekant.

Någon som har andra uppfattningar, tips, ideer, erfarenheter?
/242
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.