AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
5.243

Snålkörning V70

Sida 1 av 2
Visa användare
345
Gr8ride
BMW 325i cab -90
BMW M5 -89

BMW CS #4005
Kombayah!

Har lyckats köra bruksåket, en V70 2,4t -03, på 0,78L/milen!
Genom att följa hastighetsbegränsningarna Sthlm - Ronneby.

Har någon kommit lägre?

Gr8ride
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Oavsett bil eller just för Volvo V70 2,4t?

Gr8ride
BMW 325i cab -90
BMW M5 -89

BMW CS #4005
V70 överlag. De är inte kända för att vara snåla.

Gr8ride
Te
29
Techneck
530D F10
Körde min S60 -03 på 0.70 l/mil för några somrar sen på sträckan Västerås-Öland-Västerås. Den hade samma motor som du har men var trimmad med hård & mjukvara till 315 hk. Vi var 4 i bilen och den var FULLT packad. Är den förhållandevis snålaste bil jag ägt.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Volvo brukar ju ha väldigt hög utväxling, dvs lågt motorvarv på högsta växeln vilket gynnar förburkningssiffrorna.
Vad har man för varv i 100km/h på femman i en V70 2,4T?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
2,4T är väl ändå "okej" förhållandevis. Värre är det med 2,4i som inte direkt kommer gå till historien som varken snål, stark, bra, kul, effektiv eller liknande.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Min V70II (betydligt större frontarea) med 3.2 sexan körde jag förra helgen Stockholm-Norrköping på 0,76. Det är snålt som fan. Men så körde jag med ett (olastat) släp och aldrig över 80 km/h. Bilen går i stort sett på tomgång då. Normal förbrukning är runt 1.1 lit/mil

-------
//Lövet
Visa användare
345
Gr8ride
BMW 325i cab -90
BMW M5 -89

BMW CS #4005
Jag tror att 100km/h på femteväxeln ger strax över 2000varv/min.

Gr8ride
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jämfört med BMW slipper Volvon följande förluster: Andningshjälp (behöver inte suga in sin luft), förluster i knutkors och stödlager (förvisso små), förluster i vinklad slutväxel som dessutom går väldigt kall på vintern samt har en axeltätning och lager för kardan och 1st cylinder mindre.

Men siffrorna för Volvo som här anges är ändå väldigt fina. Trodde det var värre faktiskt.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det går säkert köra bilarna snålt. Men den V50 vi fått låna tills X3:an kommer har dragit under 2 månaders tid 10,3 liter / 100 km. Det är blandad körning (2 x Stockholm - Skåne - Stockholm) pendling och stadskörning. Motorn är ovan nämnda 2,4i. Har inte lyckats få snittförbrukningen under litern (nollställde när jag fick bilen och har inte nollställt den sedan dess).

Kör inte på något sätt som en "tok" eller onödigt hårt. Bilen har en slöväxlande automatlåda. Sett till effekt / prestanda är detta den överlägset törstigaste bilen jag kört.
Anders-72,
"Andningshjälp (behöver inte suga in sin luft)"

Det beror på hur man ser på det hela. Vi har ca 1bar atmotsfärstryck som trycker på mot insuget. Turbon adderar på det trycket. Skillnaden är att trycket i atmosfären är statiskt och turbotrycket är dynamiskt och fördröjt. Vi får mao ett visst lagg med en avgasdriven turbo iom att trycket inte finns tillgängligt fullt ut i det ögonblick man gasar.

mvh/ Anders
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
resonemanget om andningshjälp gäller ju bara när man ställer upp spjället på vid gavel. I övrigt är problemet snarare hur man skall strypa motorn (normalkörning är alltid dellast) utan att orsaka pumpförluster vilket BMWs valvetronic är till för.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Men det lagget lär vara lika försumbart som de mekaniska förlusterna som Anders-72 skriver om.

///BMW - Was sonst!
Lagget finns där och vi reagerar nog olika på om det är acceptabelt eller inte.

Det är ju alltid en avvägning mellan slagvolym och turbotryck, ju mer tryck desto mer lagg. Det är väl inte utan anledning som det ryktas om kompletterande elektriskt driven turbo för att kunna minska slagvolymen utan att lagget ökar.

mvh/ Anders
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
acey: Problemet är inte motorn utan lådan. Hade den varit manuell hade den dragit 2dl/mil mindre. Volvos gamla femväxlade geartronic är ingen höjdare.

-------
//Lövet
Hade tidigare en V70 T5 250hk automat. Rekordet på ren landsvägkörning vid skyltad hastighet (Malmö-Sälen) låg på 0,79L/mil. Blandad körning låg den på 0,95L/mil.

Körde en S60 manuell 2.4 med 140hk Malmö-Visby-Malmö med ganska rask körning, dvs ca 20km/h över skyltarna. Den ville då ha 0,77L/mil.

Så visst är Volvofemman ganska snål vid amerikansk/svensk körstil dvs hastigheter under 110-120km/h.

Däremot blev den väldigt törstig i högre hastigheter jmf med mina sexcylindriga BMWs jag haft, känns som att varken motor eller drivlinan är egentligen ämnad för denna typ av körning oavsett effektuttag.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Definitionssak det där med suga kanske, men kolvens nedåtgående rörelse skapar ju ett tryck lägre än atmosfärstrycket annars klarar inte det att trycka in någon luft i cylindern ;)
Motsatsen till snålkörning blir det om man åker V70 2.0F, i princip aldrig under 1.2 l/milen landsväg när man tankat på det bedrövliga bränslet etanol. 2000 mil i en sån har fått mig att hata allt som har med V70 att göra...
V70 T5 -01 26000 mil på mätaren.

Åker på 0,78lit/mil på sommar däck just nu.
90% landsväg 10% stadskörning cirkus.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
GE: Där är problemet motorn, inte bilen. Det känns som en helt annan bil med normal motorisering. Samma sak med S40/V50 1.8F - med femcylindrig motor upplevs hela bilen annorlunda.

-------
//Lövet
Håller med GE. 2.F till V70 är helt kass.

Dock är etanolen ganska mycket billigare än bensinen så man kan nog tjäna ett par spänn milen som det är nu.

Tycker nog dom kan lägga ner allt vad etanol heter. Det blir nog aldrig den stora succén som vissa trodde. Nä, fram med snåldieslar istället!

I sammanhanget Volvo, så kan det påpekas att Volvos nya 1.6 L som sitter dels V70 och V50 med flera är ganska snåla med soppan.

/Bellamy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.