AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.237

Elfel efter rådjurskrock? ABS och Steptronic

Visa användare
52
Streetkilled
523iA M-pkt -00
325i Cab -90
Som rubriken lyder så inträffade detta efter krock med rådjur, inte samtidigt men några timmar senare när jag skulle använda bilen.
Detta har nödvändigtvis inget ihop med detta att göra, men ändå lite knepigt...
ABS-lampan lyser sporadiskt under körning och i samband med detta lägger hastighetsmätaren av och Automatlådan går in i nödläge tills man startar om eller har brytit strömmen.
Är det någon som haft liknande problem att både ABS och Automatlåda krånglar samtidigt?
Hade problem med automatlådan förra sommaren och bytte då till en begagnad styrenhet som funkat fint.

Mvh. Henrik
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Hej!

Det låter som att en eller flera av hastighetsgivarna har gett upp. Det bör kunna ge felen du beskriver då Abs-systemet, hastighetsmätaren och automatlådan alla är beroende av att veta hastighet. Kanske går att läsa ut felkoder och få något tips?
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

det är säkert en slump att du fått fel på ABS'n. Givaren som sitter vänster bak ger även signal till hastighetsmätaren. Som du beskriver felet så kan du ha råkat ut för modulfel. Det är inte ovanligt att ABS-modulen felar på just årsmodell 1999-2000. Jag har själv fått reparera min. Testa att spruta kylspray på modulen (sitter vid grenröret) när du har felindikeringen. Försvinner felet har du funnit orsaken. Felet med automatlådan hänger ihop med ABS-felet. Denna får signaler från ABS-systemet.

Om du behöver reparera ABS-modulen skickas denna med fördel till Innosund. Kostar ca 2700:- inkl. frakt.

Lycka till!

/H
Visa användare
52
Streetkilled
523iA M-pkt -00
325i Cab -90
Ska ta å mäta abs-givarna nu tänkte jag, hoppas på en givare eller i värsta fall ABS-modul.
Återkommer med svar efter felsökning.

Mvh. Henrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.