|
|
|
|---|---|
|
Hej på er. En kompis har bett mig om råd inför bilköpet. Förutsättningar: Budget ca 100' hos bilhandlare, (avbetalningsköp) Låg bränsleförbrukning/lågt CO utsläpp, miljöaspekten är viktig Absoluta majoriteten av körningen är landsväg. "Statusmässig" bil Själv gillar hon Audi A1 1,6TDi, mest pga dieselförbrukningen, 0,38l/mil är faktiskt bra.. Alternativt Audi A2 Jag hävdar att en sådan bil inte känns så status.. snarare som en snikbil. Andra förslag? Det skall ju finnas någon 320d som drar under 0,5l milen, men jag kan inte hitta en enda sådan begagnad, här eller på kontinenten. Hjälp, snälla. / Fredrik | |
|
Vilken (Årsmodell av) 320d som drar under 0.5L/mil kan du hitta i modellguiden här på Autopower. Jag tror dock jag tipsar om BMW 118d, 143hk-versionen som är miljöbilsklassad. En sådan kostar visserligen en bit över 100.000:- men inte mer än en Audi A1 åtminstone. Välbyggd, mycket rolig att köra och att köra den på uppgivna 0.45L/milen är inga problem alls! //Bjersér |
|
| Du menar 320ede. De har bara funnits ute i 1år så utbudet är begränsat. Om de finns så får du någ dubbla din budget. | |
| 100 000 känns ju rätt lite med alla dessa krav personen har.. men vf inte försöka hitta en mini cooper d ( går att få för runt 130-140) eller en vw lupo 3l som verkligen är snål | |
|
Jag tror 100k är kontantinsatsen. Annars blir det inte ens en A1 Själv skulle jag stämma in i kören om 118d. En av få miljöbilar som inte känns kastrerad. ------- //Lövet |
|
|
100 papp hos en bilhandlare är inte så värst mycket. Eller var det insatsen? A2 har ju funnits några år. Hur det är med dieselmotorerna på de äldre modellerna vet jag ej. Ett plus är att man inte behöver bekymra sej om rost direkt. /Bellamy |
|
|
Inget fel med Audi A1. Däremot om den mesta körningen är landsväg så kanske man skulle se sig om efter något annat som är bekvämare? Frågan är budgeten. 100k som insats kan ju då teoretiskt sätt räcka till en bil för 500 000, och då har vi ju en hel del bilar att välja på. Så vad ligger den faktiska budgeten på? Eller menar hon att hon ska prenumerera på A1:an och därmed klara sig på sina 100k? |
|
|
Hej och tack för hjälpen så här långt. Jo, 100kkr är hela budgeten, inte insatsen. Insåg inte att A1 var så ny och därmed dyr :( Mini verkar intressant. Fler förslag? / Fredrik |
|
|
Miljöbil ? Tja, en 320d är iofs ingen "miljöbil", men den drar inte mycket trots att det då bara skulle bli 163hk varianten mest troligt...rekommenderas...men kontrollera turbon om den börjar närma sig 20000mil eller över s.a.s. Verkar vara en del turbobyten vid/omkring det miltalet + naturligtvis bromsar, stötdämpare, multiremsbyte, spännrullar etc....måste tas i beaktande vid evtl köp. Mvh Janne. |
|
|
Om det bortses från at bilen ska vara "statusmässig", hur mycket status nu man får för 100 K kan ju diskuteras. Inte så värst mycket är en kvalificerad gissning. Kan man tänka sej någon av de billigare märkena så kan man ju nästan få en ny bil, 08-09 eller något i den stilen. En mindra bil från KIA/Renault/Nissan/Ford med en snål diesel, årsmodell 08-09 kan man nog finna i fint skick för 100 K. Det hade jag satsat på i detta fallet. /Bellamy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.