|
|
|
|---|---|
|
God eftermiddag alla expertiser, Har en liten fråga.... När jag startar bilen, så känner jag av vibrationer i hela bilen, i ca: 20-30 sek. vibrationerna kommer alltså bara när motorn stått över natten, dvs den svalnat. Har läst/sökt tidigare inlägg men inte riktigt hittat ngn med samma symtom, annars går bilen felfritt och har inga vibrationer, dock irriterande för mig att det alltid kommer vid start. Hittade något på nätet som säger att det kan vara DISA, kan det stämma?? eller vad säger ni? Ps har inte avläst koder, eftersom jag inte har felkodsutrustning. Nr 7 på bilden. Länk Tacksam för tips :-) | |
| Jag tror inte att det är DISA-spjället. Spjällaxeln brukar glappa upp så det hörs ett rassel från den, men det borde inte kännas i bilen. Jag skulle tro att det är under tiden som tillsatsluftpumpen går. Den klämmer in extra luft i avgaserna och snabbar upp uppvärmningen av katalysatorn och reducerar utsläpp. Den går ca 30sek och kan ibland ge ojämn tomgång som nog kan kännas som vibrationer. Om det beror på att något annat felar och det så att säga är droppen vet jag inte. Kolla det vanliga, sprickor i gummibälgen mellan LMM o spjällhuset och därefter kolla ev. felkoder. Det kan i stort sett alla bilverkstäder göra. | |
|
Tack Anders, :)) Jag har bytt nyligen gummibälgen, så det kan jag iallafall utesluta, vad säger du om "tomgångsregleringsventilen" bild nr 8, ?? Annars får jag göra som du säger kolla felkoderna först, om det nu vissar något. Blev bara lite rädd när jag läste att skruven från disa kan lossna och hamna i motorn och då blir det skrot av det hela :-(( så ev kanske jag bytar ut den så jag kan sova lugnare på natten ;-)) Tack ännu en gång anders för ditt snabba input :-)) |
|
| Anders, var hittar jag tillsatsluftpumpen i katalogen? lyckas inte riktigt hitta den :-( | |
|
Tror inte på tomgångsventilen heller. Tror att det rasslar rejält innan det åker med något från DISA´n i insuget, men god sömn är jäkligt viktigt i vilket fall ;) Här är luftpumpen: Länk Tror inte att det är just den, men att vibbarna uppstår när den går av nån anledning. |
|
| Tusen Tack Anders för din hjälp:-)) | |
| Svårt att ge nåt självklart svar på den, men lite ledtrådar kanske. Det är mycke ställningar på ett spett... | |
| jag har upplevt någon vibration vid start nån gång då och då och varje gång har det upphört tvärt efter något visst antal sekunder. Och det är inte kompressorn till nivåregleringen för den hör jag isf. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.