|
|
|
|---|---|
|
Jag kom på en gatan i staden. Han skulle ut från en annan gatan. Han har väjningsplikt. Precis i jämnhöjd med mig kör han in i min högra bakdörr. Jag hann bara köra så långt vänster jag kunde för försöka undvika honom. Vi stannade direkt o han konstaterade direkt att det var hans fel. Bytte tfn nummer o regnummer. Men såvitt jag förstår nu ska man skriva skaderapport direkt på plats? Nu verkade han vara en ärlig själ som gör det hemma. Måste jag kontakta mitt försäkringsbolag nu? Eller sköter hans bolag kontakterna med mitt? Hur funkar det? Första gången på 14 år jag krockar... Vet ej. mvh | |
|
Du ska fylla i en skadeanmälan som beskriver hur olyckan skedde och vart på bilen skada blev. Detta skickas sedan in till ditt försäkringsbolag, men namn och nummer till båda parterna. Helst vill försäkringsbolagen att detta görs direkt på plats av båda parter, men vissa försäkringsbolag godtar även att det görs individuellt. I värsta fall får ni väl mötas upp någon dag och fylla i den tillsammans. Du måste kontakta ditt försäkringsbolag och han måste kontakta sitt. Så jag föreslår att du kontaktar ditt försäkringsbolag så får du reda på vad som gäller för din del. |
|
|
Så här va det för mig. 1. Han ringer sitt bolag och berättar vad som hänt/gör en anmälan. 2. Du ringer sedan till hans bolag. 3. Dom ber dig sedan köra till en verkstad för att räkna på skadan. (ev bärgning dit) 4. Verkstan skickar sedan info till hans bolag. 5. Bilen lagas, du väntar på att dom ska ringa när bilen är klar. :) |
|
|
I mitt fall var det ungefär likadant, motparten var 100% vållande men vi hade ingen skadeanmälan tillgänglig. Så vi skickade vars en när vi kommit hem, där vi fyllde i så mycket vi kunde av motpartens uppgifter (namn, reg nr osv). Om du behöver bilen för att ta dig till arbetet eller dylikt så säger du till om detta så bekostar motpartens fbolag merparten av hyrbilskostnaden under tiden din bil är på verkstan. |
|
|
Ok då vet jag. Tack. Har skickat in skadeanmälan nu till mitt bolag. Hans namn o regnummer osv står med. Min dörr är bucklig och sen en decimeter grov reva på hjulhuset bak. Bedömer att bilen är värd 7-8k i detta skick den är i nu. Så vi får se vad försäkringsbolagen säger. Jag vet inte vad en E30 325 värderas till enl bolagen... Jaja, det ska nog lösa sig. |
|
|
Stavros visst löser det sig. Men risken är nog stor att f-bolaget kommer o vilja lösa in bilen, men vill du behålla bilen så ta pengarna o fixa bilen själv. Lycka till |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.