|
|
|
|---|---|
|
Har en tid nu funderat på att köpa en 528 (e28) för ett billigare pris. Men har ingen aning om hur dyr den är att reparera och ifall den pajjar ofta. Dvs vilka svaga punkter har bilen och är den dyr i drift? Min polare lyckades komma över ett fint ex för 6000:- Jag har ej pratat med honom på senaste och jag vet inte om han har problem med den. Är det ett bra köp om man hittar en för ca: 6- 15 tusen kr. i ok skick. kanks e med ca: 20tusen mil på mätaren? | |
|
Tjenare Jag har en 86á, den har gått snart 30.000 mil. Motorn går klockrent, och flera andras som jag lyssnat o kört går bra trots många mil på mätaren. Jag har dock just fått åtgärda en del fel nu, men inge som inte skulle vart på nån annan bil. dyrt, nä, man får ju kanske leta en del, men jag har haft en del bilar, o ingen har varit mer tacksam än den jag har nu. Bytte dämpare o det vart jäkligt stor skillnad. Så jag tycker nog att det kan rekomenderas, men kolla om det finns stora fel bar. Hej. BMW Såklart |
|
| Jag är lite sugen på just M535. Finns det några särskilt vanliga fel på den eller är det bara generella BMW-sjukdomar? | |
Gemini__ |
Hejsan! Tycker att för 15000:- så borde du få en rel. fin 528:a som du förhoppnigsvis får ut många mil med. Har ej haft några större beykymmer med min e28:a, spinner som en katt som man brukar säga =). Kan på en gång säga att en 528:a inte "pajjar" ofta, inte oftare än andra bilar iaf. Försök hitta en som inte är sönderstylad och slutkörd. Jaja, kanske inte var så mycket användbar info men hoppas du hittar en fin 528:a iaf! Mvh: Thomas |
|
En liten varning dock. E28 är en gammal bil. Allt tar ju slut förr eller senare, på min har det dock blivit senare... Problemet är ju ganska välkänt på E28 sexorna: kamaxlarna. Lyssna noga på motorn. Kolla. Känn. Det kan bli dyrt vid haveri. Och kolla så den är välservad, antingen i servicebok eller av ägaren själv om det finns kvitton. Glöm inte kolla rost. E28 är i alla fall en trevlig bil och relativt lättmekad. /David |
|
|
Bensinlunkt då man tankar fullt är ett vanligt problem, p.g.a. hål i tanken. Höger bakdäck slänger upp skit som fastnar som en mindre komposthög inklämd på tanken. |
|
|
Kolla även kylare(dyr), fläktkoppling, bromsbomb, ev. TRX-däcks konditon och SI-kort. Jag är nöjd med min annars, kan köras snålt om man känner för det (~0.8 på landsväg) men drar en del vid normalare körning. Min har inte tagit synbart med olja på 1000 mil och den har gått 24500 med topprenovering vid 14500. Verkar vara slitstarka maskiner om de sköts ordentligt alltså. |
|
|
Tja..En BMW 528:a är väl i välservat skick ett svar på Volvo 240 i driftsäkerhetsanseende :) Tips: kamaxelslitage,bromssköldshaveri,rost runt fjäderbena o tallriken+nummerskyltsbelysning+på synliga ställen på en sådan häringa gammal bil... Fläktkoppling,sprucken kylare(pipen till exp.kärlet) Bromsbombspunka,Batteriproblem i instrumentgruppen, Slapp vxl.spak,rostig tank,c-låset vill gärna ge en del problem...en del att kolla iaf. Låt dig inte avskräckas av detta..det är en bil som håller länge om den är skött på ett seriöst sätt. Mvh Janne. |
|
| Jag har hittat en fin 535i dock ingen M som gått drygt 20 med a/c , lucka m.m. och han ska ha drygt 20 för den... full servicebok första ägaren hade den från -86 till -99 och nu ska andra ägaren sälja den -02 det fanns tydligen kvitton på den på över 100.000 och den är i originalskick är det värt eller skräp ? ska man kolla upp samma grejer på en 535 som en 528 ? eller är det nåt speciellt med modellerna ? | |
|
Tjo hej..Då hade jag rätt wrath :) Det är i princip samma grejor att kolla efter.. Tycker du ska slå till om den är så fin som säljaren antyder i annonsen... Mvh janne. |
|
| jo ända problemet är färgen... den är vit ! men eftersom den ser ut som ny så kanske man ska slå till | |
|
för 6000 får man sällan en 528 i bra skick. Hade en 528 -86 innan och jag måste erkänna att det var en hel del krångel med den... Men roligare bil att köra finns nog inte till det priset! Är du bara ute efter driftsäkerhet, köp Toyota Corolla. ///Tomas M Länk BMW E28 registret #001 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.