AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.189

från automat till manuell?

kan man byta växellåda från automat till manuell i en mini cooper utan att det blir problem vid besiktningen?? vet någon om det är nåt mer som skiljer bilarna åt än just växellådan?
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Men hur gammal är Coopern då? Jag hade en Mini Cooper S från -68, och på en sån kan man ju göra nästan vad man vill, medan det på nyare är helt omöjligt att ändra nånting i drivlinan. Avgaskrav och så som ställer till det.

Antar att din är nyare, men frågan är ju hur gammal den är?
det är en nyare från 2000-talet.. minns ej exakt årsmodell men det är en bmw mini i alla fall..
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
På helfordonsgodkända bilar så är det i princip omöjligt, men om du bygger om bilen rejält så kan den bli klassad som ombyggt fordon och då kan det eventuellt gå...:

Länk

Mvh
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Rejält? Det krävs bara ombyggnation på två vitala punkter. Byta växellåda (avd. drivlina) är en vital punkt. Höja motoreffekt (avd. kraftpaket) genom att byta motordelar (inte bara chip) och större bromsar (avd. bromsanordning) är två exempel till. :-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Frågan är varför man skulle vilja göra det? Det lär vara billigare (och enklare) att köpa en manuell direkt.
tack för svaren!! det är ingen bil jag ska käpa men hittade en mini cooper på blocket med rasad låda och fick direkt upp en fundering.. nu vet jag i alla fall hur det ligger till
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.