AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.193

Specialverktyg för att byta vanos?

Pi
29
Pidder-L
M3 -96
635 csi -83
Gäller en S50B32

Har sökt runt lite men blir inte riktigt klok på om jag måste ha specialverktyg eller inte?
Ska bara byta ut en komplett vanos enhet mot en ny (begagnad)
I vissa trådar verkar det som man ska kunna göra detta utan kalibreringar?

Någon som har gjort operationen och har några tips?
Enligt vantaam5 på m5board.com som är grymt duktig på S62 motorer så behöver man inte det, och han vet vad han pratar om när det gäller dessa motorer kolla följande DIY's han skrivit:

Länk

Länk

Pi
29
Pidder-L
M3 -96
635 csi -83
Nej det stämmer säkert, men det var ju S62. Jag ska byta på en S50. Har kollat runt på diverse forum och det verkar som att på vissa motorer så kan man göra det utan specialverktyg. Men har inte hittat någon vettig info ang S50B32.

Kollar man i TIS så användes både kamlåsningsverktyg och någon elektronisk box för att ställa tillbaka magnetventilerna (?) vid byte av vanos.
De kopplar även på tryckluft på vanosen.

Men jag undrar om inte BMW har krånglat till det lite onödigt mycket eftersom de även har lagt in justering av kammar i denna instruktion. Det behövs ju inte om det bara är ett byte rakt upp och ner och att man monterar nya vanosen i samma läge som den gamla?
Sorry missade det, men gällande tryckluft och vanosstyrningsverktyget så borde det räcka med att plocka bort solonoiderna för att få bort trycket på samma sätt som han gör på S62an..
Pi
29
Pidder-L
M3 -96
635 csi -83
Ja du har absolut en poäng i det...

Men då förstår jag inte varför man måste justera kammarna igen? Borde ju innebära att man bara kan sätta dit den nya vanosen i samma läge som motorn står? Eller tänker jag fel?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.