|
|
|
|---|---|
|
Har precis bytt motor på en M52:s E39:a IA-97. Köpte en precis likadan motor på skroten, av samma årsmodell och den passade klockrent. alla kontaker o dylikt var exakt likadana. Men när jag skall starta motorn går inte startmotorn runt. Kollat batteri o kopplingar och de är ok. Är det ngt elfel man skall tänka på vid motorbyte. Vi har ju behållt all el från gamla motorn. bara snäppt ur alla kontakter bytt till den nya motorn och snäppt in alla kontakter. Har inte läst att det skall behövas någon programering av EWS o dylikt då, men jag kanske ha fel? Hjälp uppskattas. /Ulf | |
|
Det klickar inte ens om startmotorn? Dubbelkolla alla kablar till den. Kontakten till växellådan som känner av att ingen växel är i, kanske åkt ur? |
|
|
Nej den klickade inte. O visst var det kabeln. Jag hade monterat fel, så nu startar motorn. Dock så går den hemskt illa. Det smäller om den (vad beror det på?) den låter som att den inte går på alla cylindrar, men smällande är det kompressions smällar eller vad är det? Är det dumt att köra motorn när den inte går på alla cylindrar för att de "skall komma igång" som de ska? Skall läsa av felkoder, men vad är annars nästa steg? Motorn är köpt från skroten med kompressionsprov till. Den skall vara provkörd och satt i bilen när jag beställde motorn (de var tvungna att montera ur den då det tog några extra dagar att få den) Men jag vet ju inte sist när den kördes. Nåt tips på vad man skall göra?? |
|
|
Wehuu vilken mekaniker man är (ironi) en insats i insugets 6 bultar hade rört på sig vilket gjorde att det inte slöt tätt på 3 cylindrar, därav att de "small". Kompression kom ut genom det hålet. Ventilerna tickade som fasen precis när vi startade motorn. Men det gav sig efter ca 20 min på tomgång medan vi luftade kylsystemet. Första provturen avklarad utan någon större fadäs. ASC Lampan började lysa (men inte ABS) så det är väl den där vajern eller kontakten som är glapp, skall kolla på det. skall även försöka få bort alla elkaa felkoder som kom när insuget satt fel.... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bra när man hittar "felen" själv alltid lär man sig något :) en sak är bra, ha inte för bråttom och ha en metodik och planerade i skruvandet så slipper man såna här fadäser, JA jag har också gjort min fel i ungdomen och lärt mig av dom. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Precis. Så länge inte erfarenheterna är alltför dyrköpta så är det väl positivt när man gör fel:-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.