|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Johan B :Mobil Super 3000 X1 5W-40 Fully Synthetic Engine Oil Betyder det att fully menas dyngrak ?? :) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hasso, troligen är det mest högraffinerad mineralolja som bas i den oljan (liksom i många andra fabrikats så kallade "helsyntetiska oljor"). Man kan leka lite detektiv och kolla t ex produktsäkerhetsbladen, där står det t ex att Mobil X1 3000 5W40 har avfallskod 13 02 05 och att Mobil 1 5W50 har avfallskod 13 02 06... Mobil har sedan ganska länge tillbaka samlat sina äkta helsyntetiska (dvs. produkter som har basolja som är av typen PAO eller Estrar) produkter under samlingsnamnet "1". EU:s avfallskod (EWC): 13 02 05: Mineralbaserade icke-klorerade motoroljer, transmissions- och smörjoljor. 13 02 06 Syntetiska motor-, transmissions- och smörjoljor. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
jag kör då på castrol magnatec tycker det e än bra olja körde med den i bmw 320-02a som jag hade. Köper dock oljan från finland köper den för 269kr 4liter ska nu beställa en dunk av den. |
|
|
Magnateh är inte heller en äkta syntetolja, utan en sk.EHVI-olja (högraffinerad mineralolja).... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Detta ÄR det vanligaste samtalsämnet på AP - ingen tvekan. Hade samma kval själv når priset på min favvorit castrol 3 dubblades för ett par år sedan. Köper numera all olja från mapodo i tyskland. Många här gör det. Man kommer lätt under Hassos magiska 100-kronorsgräns, även för castrol oljor. Själv kör jag på deras Mobil1 esp för 8.5€/litern. Hasso kör ju på mobil1 så varför chansa? Om det duger med LL98 olja kan du få den för ca 6€/L. Det tillkommer en fraktavgift, så det lönar sig att beställa några dunkar. Brukar köpa några 1-litrare oxå, eftersom att det är snyggt att ha i skuffen. Mapodo: Länk Läs ALLT om att köpa från mapodo här: Länk |
|
| Jag har en 20-litersdunk Mobil1 NewLife 0W40 LL01 i garaget. Den är också snygg. :) ca 1900kr. | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Man kanske ska gå mer efter dunkens utseende vid val av olja? :-) Den här kanske? :-) Länk |
|
Nä tvi vale! Men tänk samma plåtburk med M-sportpaket... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
FredrikE39: Kör jag på Mobil1 ?? har nog aldrig gjort i hela mitt liv däremot Mobil super S och Mobil synts S (3000) och andra Mobiloljor under årens lopp sedan 1980. Yes Mobilolja är alltid att lita på :) Valvoline synpower fick tyvärr skippas när den inte gick att få tag på i regionen så det blev Shell helix Ultra från ICA för hela bilparken innan dessa Mobil 3000 som ICA hade innan Castrol (magnatec) har jag använt 2ggr i hela mitt liv en gång på grund av att den var redan nyservad vid inköp (Seat) ledde till frusen oljekanal pga kondens , haveri =ny motor. Första gången i min nyrenoverade och trimmade 289/4V Mustangmotor, Castrolen GTX som var höjt till skyarna som den bästa oljan någosin skummade på höga varv så lyftarna tappade trycket, jag var inte den enda med det problemet av jänkeåkare med den oljan. skiftade till Mobil Gold nemas problemas :) Det finns många bra oljor de viktigaset för mig är att det är rätt specar, bra välkänt oljefabrikat till rätt pris och framförallt att det inte står Castrol på flaskan. Jepp jag ÄR långsint :) Noterat att flertalet Norska BMW verkstäder skippat Castrol pga frysta vevhusventilationer av kondens nått jag funderat mycket själv sedan problemet uppstog för ett antal år sedan ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Du har talat dig vsrm för mobil, så jag bara antog att det var Mobil 1. Ledsen för den felaktigheten. Det där med VV är en annan grej. Du talar om att det har betydelse, andra inte. Fan vet. fakta (i mitt fall) är iaf att jag inte drabbades denna vinter, och det är tillräckligt för att jag skall vara övertygad om att det är Mobil som gäller för mig nu. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.