AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.342

540 e39 vattentemperatur stiger

Bm
69
Bmw e34
Bmw 540IA -98
Bmw 320I -95
Tjena, har märkt att min 540 har en tendens att bli varm när man kör lugnt och sakta varma dagar. Vattentempen kan då börja stiga.

Det händer ofta när jag står helt stilla eller kör väldigt sakta, inte direkt och inte ofta men när det händer stör jag mig, det går ner igen så fort man kan dra på lite.

Så mest om någon har nån tanke på vad det kan vara.

Kylaren har vatten och läcker inte dock blir det ofta varmt och kollar jag vattnet när jag kört så får jag ofta vänta om det inte ska koka över.

Bilen går upp i arbetstemp efter kanske 3-5 min körning (ca direkt)
Tyder på dåligt luftflöde genom kylaren. Har du koll på om elfläkten längst fram startar? Den har flera steg, förmodar att du har AC:n igång och bör då gå på lågfart hela tiden, och ökar i två steg när det behövs, som i ditt fall. Sen har du din inre motorfläkt med viskokoppling, den bör öka varvtalet när det blir riktigt varmt för att öka luftflödet osv.

FP
Bm
69
Bmw e34
Bmw 540IA -98
Bmw 320I -95
Ja jag har luftat om och om igen och där är tyå ändå alltid lite luft ju iom vattnet kokar. Elfläkten går igång.

Min visko ska jag kolla man den har inte hängt sig på fast läge men kanske kan den ha hängt sig i det lugna läget.
Visa användare
251
Jorsten
540ia M sport -01
Jag har också samma problem med min 540. Viskon fungerar som den är tänkt... Det hörs ju verkligen väl då den hugger i. men Acfläkten går INTE. Enda felkod jag har är "karakteristisktermostadt felaktig signal. Kan det vara den som styr? samt ett fel på ac/klimat. Cirkulationspump defekt. Med kan verkligen någon av denna ställa till så att inte ac fläkten inte går?
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Tror mer på att H2O pumpens impellor är lös på axeln.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Att Ac-fläkten inte går beror oftast på fläktfel, och det är denna som kyler av motorn normalt, viskofläkten kopplas in när inte elfläkten räcker till.
Termostaten kan öppnas på elektrisk väg från motorstyrning likväl mekaniskt som normala termostater. Den kan vara felaktig iom den gett fel signalnivå
Cirkulationspumpen är den till värmepaketet, ta en lång skruvmejsel och en hammare och knacka till på huset, det brukar kunna hjälpa, den kan kärva ibland.Då ska felkoden inte komma tillbaka om den hoppar igång

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Luft i kylvätskan var inte det jag menade utan luftflödet genom kylare och kondensor osv. Fläktarna är väl det som man kan tänka sig då. Eftersom allt verkar OK vid lite fartvind osv så verkar kylvätskan cirkulera som den skall.
Viskofläkten skall inte "hugga i" och snurra med remskivans hastighet, den skall bara öka sitt varvtal och snurrar alltid med lite slirning, även då den jobbar på max. I annat fall är det fel på kopplingen, liksom om den inte ökar alls. Dock skall luften som flödar in genom kylaren upp i riktigt hög temperatur innan viskon börjar jobba, och då har normalt elfläkten först vrålat på högsta fart en god stund.

FP
Visa användare
251
Jorsten
540ia M sport -01
Hasso! Vet du om fläklen är PWM styrd eller är det bara plus och minus? Tänkte isåfall kan man ju provköra fläkten från batteriet å se om den fungerar.

Mvh/Joel
Steglös fläkt (PWM-styrning) infördes 98/99. I din -01 är det en PWM-styrd fläkt, den har två grova och två klena kablar in i fläktmotorn (som även innehåller effektsteget som styr motorns hastighet), det är ständig matningsspänning 12V på de grova och bilens motorstyrning (ECM) styr fläkten via de klena kablarna.
Enklast att testa är att be någon kika in i fronten när du startar bilen efter att den stått över natten. Fläkten skall varva upp ett par sekunder och stanna igen (självtest).
Du kan även läsa av felminnet med en diagnostest på verkstaden så ser du om fläkten har indikerat fel osv.

FP
Visa användare
251
Jorsten
540ia M sport -01
tack för tipset :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den andra grand old man har talat :) som inte går och lägger sig kl 22 :)

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.