|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Det är mest skrönor att BMW har annorlunda elsystem än andra biltillverkare. Synd att sånt fortfarande cirkulerar där ute.. FP |
|
|
Ligger nog mycket i det, Folke. Beror nog mycke på att dom låg "i täten" med nytänkandet på det planet, men har träffat på det och det är utbrett. Känns ändå tungt när dotterns Mitsubichi nyligen var inne och hon fick 4 (fyra) sidor med service och åtgärder som gjorts med många "tunga" poster (dock ingen generator) för "ynka" 13 lax ............... Ska nog byta till en KIA, eller nåt liknande, då behöver man inte bekymra sig, man byter hela bilen vid såna fel, för samma kostnad som generatorn på BMW ........ Tungt, men det kostar att leva upp till ryktet ........ Toson |
|
|
Då får du byta till en gammal KIA, en ny KIA har också "hemligt" elsystem. :) Jag tror det är bristen på dokumentation hos allbilsverkstäderna som ställer till det. Har man tillgång till BMWs supportsystem i form av dokumentation med reparationanvisningar, moment, tekniska data, servicebulletiner, elschema med funktionsbeskrivning och diagnossystem (med interaktiva komponenttester och utförliga steg för steg beskrivningar för att ställa en bättre diagnos än att bara byta prylar) så kan vem som helst som har mekaniker/smygingenjörsanlag göra utmärkta jobb. Det jag har sett i BMWs supportsystem verkar väldigt utförligt och bra. Men utan tillgång till denna info står man där och famlar i blindo och måste utforska systemet själv i de lägen det är möjligt, vilket i praktiken fortfarande betyder att man kan diagnosticera mycket men det tar mer tid=kostar pengar. Detta "problem" är inte specifikt för BMW, nuförtiden kan man dock köpa tillgång till elschema etc med kreditkort och betala för t.ex ett dygns tillgång. |
|
|
Nu avsåg jag kanske inte att det skulle vara lättare att diagnostisera en KIA, utan att det snarast sannolikt skulle vara billigare att reparera och ev byta hela bilen när det är såna priser som BMW har. Informationen hur man diagnostiserar och reparerar en BMW vet jag finns och är grundlig, men kruxet är att även BMW-verkstaden ska läsa och förstå den. Vilket verkar vara lika dåligt som "Allbilverkstaden". Först en ABS-styrdosa för nästan 10-lax Service för 16-lax +delar Batteri 3-lax inkl. byte, vilket framstår som billigt ...... Generator drygt 11-lax, än så länge ................ Jag får INTE behålla den gamla generatorn, för jag kan felsöka den och finna att det inte är nåt större fel och bli ännu mer förbannad ......... Det är "utbytessystem på dom ........... Va f-n, är dom gjorda av GULD?????? Man hävdar idogt att de kända, överallt förekommande "pixelfelen" INTE ligger under någotsomhelst garantiåtagande, vilket UPPENBART är ett konstruktionsfel i strävan efter att göra allt så billigt som möjligt ............ Det blir INTE en BMW nästa gång, inte för att det är en tråkig bil, utan för att jag inte vill bli skinnad av alla överpriser så snart nåt behövs! Toson |
|
|
När det är utbytessystem brukar man kunna lägga till stomavgift och få behålla den gamla. Dock borde du inte acceptera 11000 för en generator som sannolikt kan renoveras istället. Köp annars en liten bensinbil, de har små=billiga generatorer. |
|
|
Funderar: Allt gäller din E39 -00? Hur mycket har den rullat? Nästan allt du nämner går ju att få för betydligt lägre priser, vilket inte försvarar eller förklarar varför din BMW-verkstad lyckats komma upp i dina nivåer. Samtidigt är det bra att förstå att BMW inte själv tillverkar elkomponenter osv, och du kan ju knappast hävda garantier osv på en bil som är 11-12 år eller hur. Pixlar som försvinner förekommer i alla former av LC-displayer, hos BMW och andra biltillverkare, och i telefoner och annat med samma typ av displayer. Man kan inte gärna "köpa" en bättre konstruktion genom att göra den dyrare. Samtidigt så varierar problemet givetvis, och som vanligt när man läser på forum osv så ser man endast de som har problem eller bekymmer, aldrig de andra. Jag kan iofs flika in att in att inga pixlar försvunnit på min -00 ännu, men bara för att vi diskuterar detta så...) Åker man in på en märkesverkstad så står där garanterat massor av bilar och väntar på service osv, men det innebär ju inte att alla av det aktuella bilmärket har problem, det är många flera där ute, men dessa syns ju inte... FP |
|
|
Tycker det är ganska skamligt att du ska behöva betala så mycket. Försök åtminstone kohandla med dem. Jag gick igenom samma smärtsamma resa som du men betalade trots en massa strul (precis som du råkade jag ut för feldiagnos av generatorn som gjorde att jag köpte nytt batteri i onödan) inte mer än 7000 kr för nytt batteri och ny generator. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Att dra en bil till en märkesverkstad är ju tyvärr alltid den dyraste varianten när alla garantier och försäkringar upphört. De reparerar/renoverar inget byter bara delar för dyra pengar spelar ju ingen roll kunden betalar. Men jag vet att BMW i Örebro samt andra märkesverkstäder ibland utnyttjar mindre verkstäder med kompetens där timdebiteringen är mindre än hälften, och när märkesverkstaden inte har maskiner eller kunnade för att utföra jobbet hela jobbet själva, tex topplockspackningsbyten med planing av topp,för att priset inte ska bli horriblet dyrt på en äldre bil. Ska väl tillägga att på Japanska samt Koreanska bilar är elsystemen i princip "hemliga", dvs går inte att få tag på underlag och de har egentillverkade styrsystem dvs inte Bosch/Siemens, även franska bilar brukar kunna vara besvärliga för icke märkesverkstad elmässigt. Tyska bilar finns ju dokumentation att tillgå, tyvärr har vi inte USAs bestämmelser där du inte kan sälja en bil utan att vilken verkstad som helst ska ha tillgång till den dokumentations som behövs från biltillverkaren för att reparera den, även om det ofta råkar vara en betaltjänst. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Självklart har ni mycket rätt grabbar. Min 540 -00 har rullat c:a 14.000 mil och har varit ganska "återhållsam" i servicekrävande åtgärder i mitt tycke, det är inte frekvensen utan när det händer så kostar det orimligt mycke. Slitagedelar som skivor belägg osv tycker jag både håller bra och är inte så orimligt kostsamma. Diagnossystem på bilar är hyffsat bra hjälp vid såna här felsökningar och blir troligen bättre och bättre. Kommer nog ikapp annan elektronisk utrustnings diagnostisering där det i de flesta fall är helt omöjligt att felsöka annars. Tyvärr så är det verkstäderna som ofta inte kan "hantera" sånt och kommer in i en byteshysteri så snart det inte är det man "trodde". För 11.000:- tycker man inte det ska handla om "bytessystem", men man vågar väl inte ge kunden möjligheten att kolla upp dom .......... Toson |
|
|
Sorry för att lägga till det där med "Pixelfel" i fel tråd. Men det är liksom lite "droppen" nu med vad det kostar och vad man inte vill kosta på. Pixelfelet ÄR vanligt, javisst. Men först på en "dyrare" bil borde sånt vara lite mindre förekommande och man kan stå för det inom rimliga tider. Har varit med om att man stått för andra saker upp till 10 år på andra märken. Men dels när det uppstår närmaste åren efter garantin har gått ut och att det är så kraftigt att man omöjligt kan avläsa något på t.ex. felmeddelanden, då är det INTE OK. För att gå långt över gränsen kan man jämföra med TV-/bildskärmars pixelgaranti ......... Toson |
|
|
Jag förstår din frustration. Men samtidigt är det inte så logiskt att ropa efter varningssystem som skulle varna innan t.ex generatorn havererar, lika lite som det går att varna innan en växellåda, en bakaxel, ett hjullager, ett dörrlås eller liknande plötsligt havererar. Det finns några fel i en generator som tänder den röda laddningslampan, det finns några fel som inte tänder den, trots att generatorn slutat ladda, så är det bara. När skadan redan är skedd så gör det ju ingen skillnad om det lyser en lampa eller inte, sett till hur fortsättningen blir osv. Pixelgaranti på en bildskärm innebär att man garanterar att alla pixlar är aktiva, eller att endast ett par enstaka är defekta vid köpet och inom garantitiden. Inte att det inte kan ske ett fel efter 5-10 år. I fallet med displayer i bilar, telefoner, mätinstrument, klockor eller var det nu sitter LC-displayer är det överföringsdelen (gummilist eller flexprint) mellan displayens glas och kretskortet som ger dålig kontakt varvid en rad eller kolumn i displayen faller bort. Går i vissa fall bra att reparera, men som redan nämnts, hos bilverkstäderna går man aldrig ner på komponentnivå och reparerar. Det beror på att de dels saknar kompetens för att felsöka/reparera el och elektronik, men mera för att de måste lämna lagstadgad garanti på sin service. Därför blir det nya eller utbytesdelar som används. FP |
|
|
Full laddningsström från generatorn (på bilar där man har "intelligent" generator dvs alla lite nyare bilar), flera moduler som rapporterar att automatisk förbrukarfrånkoppling vid underspänning har trätt in och kopplar ur t.ex. eluppvärmda speglar, spolarmunstycken, stolar, bakruta, dragit ner kupefläktsautomatiken, tomgångsvarvtalet har höjts till max tillåten höjning pga elbehov, batteirmodulen rapportarar att batteriet hinkar i sig ampere, dvs alla åtgärder har satts in. Om spänningen trots detta då inte ökar inom t.ex. 60 sek, ja då är det väl läge för systemet att identifiera defekt batteri och tända den j--vla laddningslampan (gärna i gult) och senare även börja dra ner generatoreffekten antingen pga ökad batteritemperatur eller pga varm generator (båda mäts) så att man slipper strömrustningen, låta alla styrdon utom motorstyrdon falla ifrån och sedan låta systemspänningen ligga stadigt i underspäning så kan man utan problem köra till verkstaden med en kortsluten battericell, kanske möjligtvis även två. Allt som krävs finns ju i många nya bilar, inte E39, kanske E60, definitivt F10? Sen vet jag inte hur långt man gått i mjukvaran, ofta känns det som att man idag lika mycket försöker dölja alla fel för användaren så långt det går, precis lika mycket som man försöker identifiera och logga alla fel. :) |
|
|
E39 -00 har inte denna kommunikation mellan motorstyrning-generator, ingen aktiv förbrukarfrånkoppling osv (mer än när man lämnar bilen med innerbelysning osv tänt, detta kopplas från efter 16 min). Vissa system kan nog sluta fungera ändå vid låg nätspänning, vilket jag tror är vad som hände, men prioriterade system som på nyare E60/F10 finns inte i E39. Från E39 -99 reviderades en del i elsystemet, kondensorfläkten blev steglös, generatorns laddregulator blev smartare med mjukstart av laddningen, bättre temperturkompensering och en del annat Det jag försökte belysa tidigare är att man inte gärna kan tända nån lampa INNAN t.ex generatorn säger upp sig. Jag tror att ungefär följande hände: Laddningen upphörde pga något fel, och här kan man tycka att den röda laddningslampan borde tändas, men vissa fel påverkar inte lampan. Spänningen i bilen börjar då sjunka, snart tänds "tivolit" av lampor pga låg spänning, systemen börjar bli instabila, motorn kan börja rycka osv men detta är högst individuellt. Här hade jag stannat bums, inte kört vidare osv som det beskrivs tidigare, inget blir ju bättre av detta, och kanske kunde skadorna begränsas. Så småningom är spänningen så låg att tändning osv att funka och motorn stannar. Utan att kunna undersöka generator och batteri kan vi sedan bara spekulera om vad som hände och orsakade det hela, om det var batteriet i sig som startade processen osv, eller nåt annat. Om det verkligen är så att man får lägga ut 14 lappar för generator och batteri så hade jag stått på mig och begärt ut de gamla delarna. Det är ju inte ens i närheten av garanti/goodwill på bilen, detta kan ju inte vara utbytespriset på en generator tycker jag, eller? FP |
|
|
Tack Folke för kompletterande uppgifter. Jo, jag borde (så här efteråt när man tänker efter .....) gett f-n i att åka ut med bilen. Laddaren (ext batteri-) visade att det var lite högre laddningsström kvar efter drygt ett dygns laddning, några dagar innan resan. En liten "notering" av mig just då. När vi startat och stolsvärmen "inte funkade", noterades att stolen kanske kommit upp i tillräcklig värme redan. Alltså inte frånkopplad av systemet?? Efter c:a 3 mil piper telefonen och säger "Ladda batteriet"??? Stänger av, då den ibland har uppfört sig lite konstigt på liknande sätt då och då. Efter någon halvmil till kommer tivolit, mitt i skogen och jag försöker ta mig till nästa avfart som borde komma snart, men icke, den stannar. Har den inte "nedsläckningssystemet" vetif-n om det händer så, men troligt. Man är väl lite "för säker på" att den åtminstone tänder laddnings/batteri varningslampan, men visst finns det tillfällen den inte gör det, så det var väl ett sånt nu. Har levt hela livet med bilar och varit djupare in i dom än dom flesta och vet/förstår att/hur det händer, men ändå blir man helt frustrerad då den inte ens "antyder" ett sånt här fel, trots att man efteråt kan se det som självklart. Men felet har uppstått och det, "som grädde på moset" kostar skjortan i kvadrat på BMW och kanske bara 3'e delen på annat håll. Ska bli intressant och se vad som är "fel" på batteri och generator! Pixelfelen tar vi på annat håll ........ Toson |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.